A Pretty Odd Bunny - Review

Als je heel erg van dieren houdt, of fervent aanhanger van de Partij van de Dieren bent, dan heb ik gelijk een dringend doch zeer vriendelijk advies. Sla deze game over! Het lijkt allemaal heel schattig, maar het is wel een ietsepietsie luguber.

Wanneer je de game opstart, zie je een hoop schattige, knuffelbare konijntjes, die vreedzaam rondhuppelen. Met hun aaibaar wit vachtje en hun blauwe pretoogjes, smelt je a la minute en ik kon mezelf niet bedwingen om een zacht 'Ahhh'-kreetje te slaken.

Dat gevoel was echter van zeer korte duur. Er huppelt namelijk één konijntje tussen, die geen blauwe, maar rode ogen heeft. Nou is dat op zichzelf niet zo bijzonder, maar zoals de titel al verklapt, is dit de 'odd bunny' waar deze game over gaat. In eerste instantie huppelt dit konijntje net zo vreedzaam over het gras als zijn soortgenoten, maar dat verandert zodra hij een lief, roze biggetje ziet. Dit varkentje wordt al snel het haasje, want het konijntje met de rode ogen blijkt een voorliefde voor varkensvlees te hebben... Niet eens met goede tafelmanieren vliegt hij het varkentje aan en de restjes vlees en bot vliegen door het rond. Een konijn dat varkensvlees eet? Pretty odd!

De toon is in ieder geval gezet. Je gaat op pad als een karaktertje dat graag varkens verslindt. De andere konijnen zijn daar uiteraard he-le-maal niet blij mee, dus die moet je op zoek naar deze varkens vooral vermijden. Dat maakt A Pretty Odd Bunny een stealth platformergame.

De game is opgebouwd uit een vier verschillende werelden, die allemaal 20 levels bevatten. Er zijn dus 80 levels in totaal. In elk level is een varkentje je eindpunt. Onderweg daar naartoe moet je bacon munten verzamelen. Hoewel daar wel één of twee achievements aan gekoppeld zijn, is de beloning hiervoor in het spel zelf minimaal. Ik merkte daardoor dat ik die bacon steeds vaker links liet liggen, ook omdat je om ze te pakken vaak een gedeelte van het level opnieuw moet doorlopen of op zijn minst een gevaarlijke omweg moet maken. Heb je een bacon munt gepakt, dan blijft die trouwens in jouw bezit, ook al ga je vervolgens dood. Dat is dan wel weer fijn.

Dood zeg je? Ja. We spreken echt over een vreemd konijntje. Want naast het feit dat hij graag een varkenslapje naar binnen werkt, is hij ook uitermate allergisch voor wortels. Raak je een wortel aan? Dan krijgt hij spontaan rode vlekken in zijn gezicht en moet je het level opnieuw beginnen. Daarnaast kun je dus gespot worden door andere konijnen en ook dan moet je opnieuw beginnen.

Voorzichtigheid is dus geboden. Je ziet precies welk gezichtsveld de andere konijnen hebben en hier moet je uiteraard buiten blijven. Zo kun je bukken om ergens onder door te glippen, jezelf achter struiken verstoppen en andere elementen uit de omgeving te gebruiken om onzichtbaar te blijven. Langzaam maar zeker leer je nieuwe dingen, maar aan de andere kant komen er ook andere konijnen en gevaren op je pad. De moeilijkheidsgraad bouwt zich zo langzaam op.

Al met al heb ik best genoten van deze schattige maar lugubere platformer. Je beeld van konijnen gaat nooit meer hetzelfde zijn! De stijl en het kleurgebruik in de game zijn prachtig. A Pretty Odd Bunny is zelfs geoptimaliseerd voor Xbox Series X|S en loopt heerlijk soepel.

Waar ik wel een probleem mee heb in deze game, is het feit dat de hitboxen soms behoorlijk random aanvoelen. De ene keer sta je half op een wortelveld en is er niks aan de hand, de andere keer raakt waarschijnlijk je snorhaar de lucht rondom het loof van een wortel en ben je dood. Hier en daar best frustrerend want daardoor voelen een aantal handelingen, waaronder springen, te ongecontroleerd aan. Zeker als je ook nog de goede timing moet inzetten om een bewegend platform te bereiken.

A Pretty Odd Bunny geeft een platformer ervaring met een schattige, maar lugubere twist. Ik houd wel van dit soort humor dus dat was al een goede match. De game ziet er mooi en kleurrijk uit en loopt heerlijk soepel, zeker op Xbox Series X|S. Helaas zijn de hitboxes niet consequent toegepast, waardoor de gameplay hier en daar behoorlijk onvoorspelbaar wordt. Best frustrerend als je meerdere keren achter elkaar een flink stuk terug wordt gegooid hierdoor.