Adverse - Review

Officieel is Adverse een first-person shooter-platformgame, maar ik denk dat parcours-shooter een betere categorie zou zijn. In 40 verschillende levels, verdeeld over verschillende werelden, moet je vechten tegen vijanden met als doel het eindpunt van elk level te bereiken.

De game is ontwikkeld door Loneminded. Een one-man-show die inmiddels drie games op zijn naam heeft staan, namelijk: Exertus, Inertia en Adverse. Allemaal zijn het 3D platformer games, met free-running, parcoursachtige elementen.

De werelden in Adverse zijn best mooi vormgegeven. Hoewel de graphics verder niet echt speciaal zijn, heerst er een idyllisch sfeertje in de werelden.

Onderweg heb je een hoop obstakels te verduren, zoals bewegende platformen, schuine plateaus en nog veel meer. Tegelijkertijd moet je zorgen dat je met je pijl en boog vijanden elimineert, voordat ze jou schade kunnen bezorgen. Behoorlijk multitasken dus, als je net door een hoge sprong midden in de lucht hangt en vanuit die sprong tegelijkertijd je boog spant voor het perfecte schot richting die ene vijand. Een pittige klus!

De moeilijkheidsgraad loopt uiteraard op zodra je meer en meer levels uitspeelt. Het leuke aan Adverse is vooral dat het competitief is ingesteld aan de hand van in-game klassementen en scoresystemen. Je kunt jouw score voor een specifiek level dus altijd vergelijken met anderen.

Door het competitieve karakter, zullen veel mensen door Adverse tot het uiterste proberen te gaan. Nog één keer proberen meer punten te halen en die run te perfectioneren. Nog één keer… Daar tegenover staat dat sommige punten behoorlijk frustrerend kunnen zijn. Lukt het je niet? Dan start je het level opnieuw. Grrrr, again? Doorzettingsvermogen is de juiste skill om in te zetten. De besturing werkt daarin niet altijd even soepel mee moet ik zeggen.

Het concept van Adverse is leuk en uitdagend, hoewel de game niet echt een next-gen ervaring biedt qua graphics en vormgeving. Echte doorzetters blijven hun runs perfectioneren. Heb je minder doorzettingsvermogen? Dan zal frustratie de boventoon voeren. Zeker met de wat ongelukkige besturing. Voordat je zo soepel beweegt als in de trailer het geval is, heb je er heel wat uurtjes oefening in zitten. Als je dat volhoudt dan.

Score: 58/100