Agent Intercept - Review

De afgelopen dagen heb ik thuis in plaats van een huispak een heuse smoking aangetrokken. Meerdere malen heb ik in mijn beste James Bond pose voor de spiegel gestaan. Want tja, voor een game die om geheim agenten draait, moet ik mij natuurlijk ook zo kleden! Helaas ontbraken alleen nog de Bondgirls aan mijn perfect plaatje. Laten we dus hopen dat Agent Intercept goed genoeg is om mij hier troost in te bieden.

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt, is Agent Intercept een game waarin je een geheim agent speelt. Het verhaal draait om jou als geheim agent en jij bent één van de uitverkorenen die het nieuwste wapen mogen testen: De Sceptre! De Sceptre is niet een wapen dat je eenvoudig in je handen neemt, maar juist een mooie sportwagen, die niet alleen een sportwagen is, maar daarnaast ook een boot, sneeuwscooter en zelfs een vliegtuig. Dit voertuig kan zich namelijk van vorm veranderen aan de hand van het terrein waar het zich in begeeft. Als bestuurder van de Sceptre word jij ingezet om het tegen de criminele organisatie CLAW op te nemen.

De gameplay is op zijn zachtst gezegd chaotisch te noemen. Gelukkig komt deze chaos de game juist ten goede. Over de hele weg mag je vijandige wagens, mijnen, raketinslagen en soms zelfs lasterstralen verwachten. Aan jou is het de taak om zo snel mogelijk bij je doel te komen, zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen en daarnaast ook nog eens ervoor te zorgen dat je Sceptre niet total loss wordt verklaard.

Gelukkig word je van de basale dingen zoals gas geven verlost. Je Sceptre rijdt namelijk zoveel mogelijk plankgas door de levels heen. Wel moet je zelf je boost activeren. Wanneer je deze strategisch inzet, kun je door de bochten heen driften (wat weer extra punten oplevert) of zelfs je vijanden total loss botsen zonder dat je zelf schade oploopt. Ook het transformeren doet de Sceptre automatisch. Dit houdt de gameplay dus eigenlijk lekker simpel en daardoor kun je je vooral op het ontwijken van obstakels focussen.

Naast allerhande gevaren die je moet ontwijken, zijn er soms ook objecten waar je juist wel doorheen moet rijden. Zo zijn er soms schansen te vinden die je weer dat extra beetje air-time geven. Maar nog belangrijker zijn de allerhande pick-ups die je kan tegenkomen. Deze zijn er in drie soorten; punten, boosts en wapens. Punten spreken natuurlijk voor zich. Wanneer je deze oppakt, wordt de waarde van de pick-up (100 of 500) in je score bijgeschreven. Boosts vullen je boostbar direct volledig bij. Wapens kun je in de vorm van machinegeweren (max 80 kogels) en raketten (max 3) krijgen. Helaas is het wel zo dat de wapen pick-ups zichzelf overschrijven, waardoor het dus niet mogelijk is om van wapen te wisselen. Ergens vind ik dit een gemiste kans wat wellicht de game iets tactischer had kunnen maken. Aan de andere kant zijn er meestal wapen pick-ups in overvloed, dus een echt tekort aan munitie hoef je niet per se te hebben.

De campaign van Agent Intercept bestaat uit 15 hoofdmissies. Per missie zijn er vijf doelen die je kan behalen. Uiteindelijk zal je om de laatste missie van een hoofdstuk vrij te spelen telkens een minimum aantal van deze doelen moeten behalen. Deze doelen kunnen variëren van een bepaalde afstand driften, een bepaalde scoren halen of zelfs een levelbaas binnen een bepaalde tijd uitschakelen. Wanneer je alle doelen behaalt, word je beloond met speciale intel over het hoofdstuk.

Hoewel de campaign je al een aantal uurtjes kan bezighouden, zijn er ook nog alternatieve speltypen zoals side missions en score attack. De side missions zijn op zichzelf staande missies met een apart verhaal die je vanuit het hoofdmenu kan opstarten. Score attack is een speltype dat weer is onderverdeeld in Highscore Chase, Time Trial en Target Practice. De levels hiervan zijn gebaseerd op de eerder gespeelde levels uit de campaign en zijn ook weer toegankelijk via het hoofdmenu.

Op grafisch gebied heeft de game een vrij bijzondere stijl. Persoonlijk vind ik het iets weg hebben van cartoons. Elke missie wordt voorafgegaan van een cutscene. Hierin zie je vooral de kaart en de missie uitgelegd worden. De personages in deze cutscenes zijn vooral statisch. Het voegt in ieder geval dat arcade gevoel toe aan de game! Verder is de game op de Xbox Series X en Xbox Series S in 4K/60fps te spelen in quality mode en 1080p/120fps in performance mode. Op de Xbox One is dit 1080p/30fps in gameplay en 60fps in menu's.

De game beschikt verder over een heerlijke soundtrack die wel degelijk aansluit bij de chaotische actie van de game en volledig ingesproken cutscenes, met daarbij zelfs de volledig overdreven "Bad-Guy" accenten zoals je ze gewend bent van de meeste spionagefilms. Zelfs standaard schurken zoals Claw-schurk #2765 hebben hun eigen dialogen!

Qua bugs ben ik in de game niet veel tegen gekomen. Een enkele keer kreeg ik even zwart beeld tijdens een level, maar na een paar tellen ging de game weer gewoon verder alsof er niets aan de hand was.

Hoewel ik tijdens het spelen niet omringd werd door Bondgirls, heb ik mij toch goed met de game kunnen vermaken. Agent Intercept speelt als een heerlijke Secret-Agent Arcade Racer. Daarnaast kan ik de over-the-top humor met de accenten van de "Bad-Guys" et cetera wel waarderen! De gameplay is lekker simpel, waardoor je je vooral goed kan focussen op de baan zelf en niet te veel bezig hoeft te zijn met onnodige dingen zoals gas geven en remmen (ik bedoel kom op, je speelt alleen maar een elite agent in het meest geavanceerde voertuig). Wel is deze simpele game ook een valkuil. Voor gamers die ervaren zijn in arcade games zoals Agent Intercept, zal de gameplay misschien iets te makkelijk zijn. Maar ook dan ben ik van mening dat je je alsnog goed kan vermaken met deze game! Indien je van de achtervolgingen houdt, zoals deze in James Bond films gebeuren, is deze game zeker het proberen waard.

Game is door de uitgever beschikbaar gesteld. Agent Intercept is digitaal beschikbaar in de Store.