• Stefan

Airborne Kingdom - Review

De afgelopen jaren hebben we al de nodige city-builders op console meegemaakt. Van nederzettingen die de kou moeten overleven, steden die zo welvarend mogelijk moeten worden tot zelfs kolonies die op andere planeten gesticht worden. Er kan op zich wel geconcludeerd worden dat elke city-builder zijn eigen unieke gimmick met zich meebrengt, maar uiteindelijk blijven het allemaal statische steden die zich altijd op hetzelfde terrein bevinden. Dat laatste is nu precies hetgeen waar Airborne Kingdom verandering in probeert te brengen.


Het verhaal van Airborne Kingdom is eigenlijk vrij kort en krachtig. Op de wereld was er ooit een stam die ervoor had gekozen om niet op het aardoppervlak, maar juist in de lucht te gaan leven. Door middel van hulp die door andere nederzettingen werd geboden, was dit zelfs gelukt. Uiteindelijk is deze samenleving toch tot zijn eind gekomen en langzaam maar zeker uitgegroeid tot een mythe. Deze mythe wordt werkelijkheid wanneer het spel begint en het is aan jou om van het vliegende paleis een waar koninkrijk in de lucht te bouwen en op zoek te gaan naar de verloren relieken van de vorige vliegende beschaving.

De gameplay van Airborne Kingdom is zeker innovatief te noemen. Tijdens het bouwen van je vliegende koninkrijk ben je namelijk continu in gevecht. Niet met een menselijke vijand, maar met de zwaartekracht. Bij bijna elk gebouw dat je plaatst, moet je rekening houden met het draagvermogen van je stad en de hellingsgraad.


Binnen Airborne Kingdom is het namelijk zo dat het gewicht van gebouwen ervoor kan zorgen dat je koninkrijk langzaam een richting uit helt. In het beste geval zal dit ten koste gaan van de bewegingssnelheid, maar wanneer de hellingsgraad te groot wordt of te lang van stand blijft zullen je inwoners per direct met een parachute je rijk verlaten. Daarnaast bepaalt de draagkracht hoeveel gewicht aan gebouwen je kan plaatsen. Wanneer de limiet bereikt is, moet je ervoor kiezen om gebouwen te slopen en bijvoorbeeld meer propellers te plaatsen.

Naast het gevecht tegen de zwaartekracht heeft je koninkrijk ook een aantal verschillende resources nodig. De meest prominente zijn kolen (nodig om je koninkrijk überhaupt in de lucht te houden), voedsel en water (om je inwoners in hun primaire behoeften te voorzien). Daarnaast zijn er ook nog andere resources zoals hout, glas en steen. Deze zijn echter vooral bedoeld voor de bouwwerken en worden daardoor ook niet snel in mindering gebracht. Kolen, voedsel en water worden daarentegen wel continu afgeschreven en dat aantal wordt steeds groter naarmate je koninkrijk groeit.


Daarnaast zijn deze resources niet altijd even makkelijk te krijgen. In het begin merk je hier vrij weinig van, aangezien het spel je een redelijk vredig en rustig begin geeft. Wanneer je echter verder in het spel komt en je rijk wat gegroeid is, merk je dat je koninkrijk een flinke dosis micromanagement nodig heeft in de vorm van upgrades en bouwwerken, om te blijven functioneren. Wanneer je te snel wil zijn en dit micromanagement niet doet, word je redelijk snel en hard afgestraft in de vorm van resources die vrijwel meteen weer opraken en inwoners die je rijk verlaten. In het ergste geval met een neerstortend koninkrijk.

Om je rijk te ondersteunen, heb je de mogelijkheid om via een researchtree verschillende nieuwe gebouwen en upgrades vrij te spelen. Om deze upgrades zichtbaar te krijgen, moet je echter wel eerst de bijbehorende blueprints kopen bij de juiste nederzettingen. Niets komt namelijk voor niets. Voor een paar oude relieken uit verlaten tempels doen de nederzettingen echter graag afstand van hun blueprints. Deze relics zijn in principe makkelijk te krijgen, aangezien één klik op een tempel voldoende is om er een vliegtuig heen te sturen. Hierbij geldt dat hoe dichterbij je koninkrijk vliegt, hoe sneller de resources verzameld worden.


Uiteindelijk is het de bedoeling om alle grotere nederzettingen langs te gaan en te helpen in het restaureren van hun speciale gebouwen. Hiervoor moet je meestal een aantal standaard goederen leveren en daarnaast quest-specifieke voorwerpen op de kaart vinden. Wanneer je dan uiteindelijk de quests voltooid, wordt de nederzetting je bondgenoot en voorzien ze je van zowel inwoners als extra bonussen.

Buiten de verhaalmodus biedt Airborne Kingdom ook een creative mode waar je direct aan de slag kan en alle upgrades en gebouwen kan uittesten zonder dat je je zorgen hoeft te maken om de resources. Op deze manier kun je dan in ieder geval uittesten welke upgrades voor jouw rijk het belangrijkst zijn om eerst te onderzoeken.


Op grafisch gebied ziet het spel er mooi uit. Je hoeft echter geen uitgestrekte bossen et cetera te verwachten. Alle grondstoffen zijn namelijk op diverse eilandjes over de kaart verspreid. Om het duidelijk te houden waar resources te vinden zijn, is er daarom ook voor gekozen om alleen de plekken van resources te voorzien van stenen, bossen en meren. Op de plekken zonder grondstoffen hoef je echter geen saaie leegtes te verwachten. De ondergrond is namelijk volledig voorzien van een patroon dat doet denken aan Azulejos tegels. Verder is het ook leuk om te zien hoe de vliegtuigen steeds met goederen heen en weer vliegen en of je rijk ook daadwerkelijk naar één kant helt wanneer er teveel gebouwen geplaatst zijn.

Wat het geluid betreft, binnen Airborne Kingdom wordt er eigenlijk continu een tamelijk rustig muziekje afgespeeld. In het begin voelt dit nog ontspannen, maar na twee uur hier naar te luisteren, begint de muziek behoorlijk saai aan te voelen. Hierin mis ik dan ook de ietwat opzwepende muziek wanneer het bijvoorbeeld mis dreigt te gaan met je rijk. Ook is er geen voice-acting in het spel. Iets wat ik eigenlijk wel miste bij de quest tekst en zelfs het intro-filmpje. Door het gebrek aan voice-acting voelde het intro-filmpje meer aan als een laadscherm.


Conclusie

Airborne Kingdom is een game die zeker een aantal nieuwe en vooral innovatieve elementen toevoegt aan het city-builder genre. Het element zwaartekracht zorgt ervoor dat je als speler continu moet opletten op welk gebouw er op welke locatie wordt neergezet. Daarnaast voelt het upgrade systeem aan als iets wat ook echt nodige upgrades verstrekt voor de groei van je stad en niet zomaar als een reeks van willekeurige verminderingen in het gebruik van goederen.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat er zeker bij de soundtrack van de game nog genoeg te halen valt door meer variatie in muziek toe te voegen en daarnaast ook voor variatie te zorgen met de toevoeging van voice-acting voor onder andere de quest teksten.


Score: 73/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven