Aliens: Fireteam Elite - Review

Aliens, wie kent het niet? Dit is een film die oorspronkelijk al uit 1979 dateert en ook vaker raakvlakken heeft gehad met de Predators (Alien Vs Predator). Ook zijn er al tal van andere games op de markt gekomen waarin deze aliens een grote rol spelen. Zo heb je bijvoorbeeld Alien: Isolation, maar ook Aliens: Colonial Marines en nog veel meer. Wat opvalt in deze games, is dat de gameplay heel erg varieert van spel tot spel. Dit komt doordat er al tig studios de kans gekregen hebben om een game van deze alom bekende reeks te maken. Welk pad hebben ze bij Aliens: Fireteam Elite ingeslagen?

Dit keer was het de beurt aan Cold Iron Studios om een Aliens game in elkaar te zetten. Hier is uiteindelijk Aliens: Fireteam Elite uitgekomen, een third-person horde shooter die veel raakvlakken heeft met de Aliens film uit 1986. Er zit dan ook tal van lore verstopt in de levels, bij de debriefings wordt er meer over vertelt als je deze inlevert. Voor de echte Alien fans is dit natuurlijk een hele leuke toevoeging. Voor iedereen die gewoon een shooter wil spelen, is het gewoon iets wat je verzamelt en verder niet meer naar omkijkt.

Het verhaal speelt zich in elk geval af, 23 jaar na de originele Alien trilogie. Je speelt als een Colonial Marine van de UAS Endeavor die, samen met twee andere spelers of BOTS, een toenemende alien dreiging tegen moet gaan. Buiten de tekstuele dialogen van je teammaten op de UAS Endeavor en de lore die je vindt, is er niks wat ook maar iets over het verhaal duidelijk maakt. Er zitten geen cutscenes in de game, zelfs niet na de laatste missie. Het verhaal is dus iets wat je snel zal vergeten of niet eens meekrijgt.

De levels passen echter wel goed in het Alien universum thuis, want bijna alles is gevuld met donkere hoeken waar die aliens elk moment uit kunnen springen. Maar door je heartbeat sensor is het geen echte verrassing meer en gezien het een horde shooter is, weet je gewoon dat ze altijd in grote getallen op je af komen. Helaas zorgt dit er ook voor dat alles hetzelfde aanvoelt, zowel de levels (op enkele uitzonderingen na) als de gameplay. De variatie in verschillende aliens is dan wel weer oke. Zo zijn er toch wel een aantal 'speciale' aliens die net wat moeilijker zijn om te verslaan en hier en daar kom je ook 'synthetics' tegen. Dit zijn een soort androids om het even makkelijk uit te leggen.

De gameplay kan ik het beste vergelijken met Left 4 Dead en Gears of War. Beide zijn ook horde shooters en hebben echt heel veel raakvlakken. Het enige verschil met deze twee, is dat Aliens: Fireteam Elite beschikt over een class progression systeem. In totaal zijn er vijf classes te spelen, waarvan er een (Recon) pas vrijgespeeld wordt na het voltooien van de campaign. Dit level progression systeem is eigenlijk verrassend uitgebreid, maar je moet er wel voor levelen om alles vrij te spelen. Iedereen is zo in staat om zijn ideale karakter samen te stellen. Hiernaast heb je ook nog een redelijk aantal wapens die je kan uitbreiden met attachments en is er de mogelijkheid je uiterlijk een beetje aan te passen.

Helaas kan de eerste playthrough voor sommigen wel wat langer duren. In de game werken ze namelijk met een combat rating. Dit is een getal wat op een optelling is van je huidige gear en level, wat aangeeft hoe sterk je bent ten opzichte van wat je in een level voorgeschoteld krijgt. Bij elk level staat dan ook een aangeraden combat rating voor je er aan begint. Hoe stom het ook klinkt, maar het komt vaker voor dat je rating lager is dan wat aangeraden wordt, ondanks dat je steeds met dezelfde klasse gespeeld hebt en altijd alles geupgrade hebt. Dit betekent kortom dat je het dus 1, wat moeilijker hebt dan normaal of 2, dat je nog wat levels opnieuw moet spelen om een level omhoog te gaan en je je combat rating verhoogt.

Persoonlijk vind ik het raar dat je niet eens de eerste playthrough door kunt komen zonder al in de problemen te komen met de moeilijkheidsgraad. Als je met twee andere spelers speelt, zal dit nog wel meevallen, maar helaas is de matchmaking een echte tranentrekker. Het is echt ongelooflijk lastig om online mensen te vinden om mee te spelen, wat er dus meestal in resulteert dat je met twee bots zit opgescheept. Nu doen die bots het gelukkig niet heel slecht, maar optimaal is anders. Ook is het raar dat de horde mode pas vrijgespeeld kan worden als je de campaign uitgespeeld hebt. Deze mode had ook een prima optie kunnen zijn om je combat rating wat op te krikken, vooral omdat het verhaal niet interessant is.

Bij het zoeken van een match, kreeg ik meestal al direct de melding dat de wachtrij vol is en ik de game niet kan joinen. Één keer heb ik geluk gehad en wist ik toch een match te vinden, maar vraag me niet hoe. Er is geen mogelijkheid om te filteren of een serverlijst op te halen, het is gewoon gokken op goed geluk of je iemand vindt. Wat me dan ook stoort, is dat er een timer van 60 seconden is ingebouwd om mensen te vinden, dit is in de huidige situatie gewoon veel te kort en als de timer op 20 seconden springt, komen er al automatisch twee bots bij, waardoor er dus geen spelers meer kunnen joinen.

Nu is er nog vlak voor mijn review een update uitgerold, waardoor ik die rotte melding over een volle wachtrij niet meer kreeg, maar het vinden van spelers is nog altijd een nachtmerrie. Het is dus bijna al een verplichting om met bots te spelen. Zelfs samen spelen met een vriend leverde connectie problemen op. Uit het niets werd er altijd wel iemand uit de lobby gegooid, voor of na een missie.

Maar desondanks deze minpunten, is het wel gewoon een hersenloos leuke game. Ik bedoel maar, wie houdt er nu niet van om eindeloze hordes aan aliens af te knallen in de ruimte? Bovendien zijn de graphics absoluut niet slecht en zit er wel echt een goed staaltje voice acting in verwerkt. Ook de muziek past gewoon bij de hele game en setting.

Helaas is de replaywaarde, voor mijn gevoel, wel echt aan de magere kant. Het is eerder een verplichting om een paar levels opnieuw te spelen dan dat je er voor kiest. Het enige wat eventueel wat replaywaarde oplevert, zijn de challenge cards in het spel. Deze geven je een zekere doelstelling tijdens een missie om bijvoorbeeld extra credits en XP te verdienen. Maar buiten dat, tenzij je al je classes gemaximaliseerd wil hebben, zit er weinig replaywaarde in wat mij betreft. Als je goed doorspeelt en knalt, dan ben je er met een 5 uurtjes wel klaar mee, waarna je aan de slag kan met de horde mode.

Ben je op zoek naar een shooter waarin je gewoon hersenloos in kunt knallen op hordes van aliens? Dan zit je met Aliens: Fireteam Elite 100% goed. Ben je op zoek naar een game met een diepgaand verhaal en spannende cut scenes? Dan sluit maar af en zoek verder. Het verhaal van deze game is er een wat je snel zal vergeten, tenzij je een echte Aliens fan bent en alle lore wil ontdekken en doornemen.

De gameplay is leuk, maar kan op een gegeven moment erg repetitief aanvoelen, net zoals de levels waarin je speelt. Helaas ben je ook met een vijf uurtjes klaar met de campaign, welke je eerst moet doorlopen om de horde mode vrij te kunnen spelen. Er zit ook weinig replaywaarde in de game en voelt eerder als een verplichting dingen te herhalen door het ingebouwde 'combat rating' systeem. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog van deze game, maar er had zeker meer in gezeten dan wat het nu is.

Score: 60/100