Assassin's Creed Valhalla - Review

Bijgewerkt op: jan 18

Waan je in Valhalla met de gloednieuwe Assassin's Creed! Hier speel je namelijk als een echte Viking met de naam Eivor. Nog nooit sprak een AC thema mij meer aan als deze, ik ben namelijk helemaal verzot op dit tijdperk. Ik moest er wel weer eventjes in komen als ik heel eerlijk ben, de vorige twee delen konden mij namelijk niet echt bekoren na ze eventjes gespeeld te hebben (jaja... shame on me! boeeeee).

Voor deze review heb ik me dan ook weer eventjes in moeten lezen om te zien wat er nu daadwerkelijk nieuw is aan deze game. Ik wil jullie namelijk ook niet op een vals spoor zetten.

Zoals ik al zei, speelt AC Valhalla zich af in het Viking tijdperk. Een tijdperk vol slachtpartijen, plunderen en veroveren van kastelen en ga zo maar door. Ik kan dus ook met volle overtuiging zeggen dat dit niet alleen de meest gewelddadige AC ooit is, maar ook de meest bloederige met heel wat blood and gore effecten erin verwerkt. Hoe smeriger, hoe beter zeg ik maar altijd (ben stiekem toch wel een freak...). Dat dit een tijdperk vol geweld is, merk je eigenlijk al meteen in de proloog.

Je begint als een jonge versie van Eivor, hier is hij een jaar of 10 gok ik? In het dorp wordt er volop gefeest, maar al gauw wordt deze vreugde onderbroken en blijft er niks dan dood en verderf over. Door wie of wat, daar laat ik je zelf achter komen. Ik ga niet alles verklappen hier. Als je dit achter de rug hebt, pak je de draad weer op met een Eivor die stukje ouder en dus volwassen is. Hier tussenin hebben ze een 'storing' in de animus verwerkt waarin twee tijdlijnen door elkaar lopen. Dit is het moment waar je kunt kiezen of Eivor een mannetjes of vrouwtjes Viking is.

Zelf ben ik voor de mannelijke versie gegaan van Eivor. Dit past toch stiekem wat beter in mijn beeld van een Viking (sorry vrouwen). Vanaf hier begint eigenlijk de story van AC Valhalla. In het begin breng je nog wat tijd door om wat 'zaken' af te handelen in het gebied waar je vandaan komt, maar snel hierna vertrek je richting Engeland om hier verder te plunderen en veroveren en het land vrij van de Saksen te maken.

Voordat je dit kunt doen, heb je wel een base of operations nodig. Ofwel, je eigen dorpje in Engeland wat je vanaf de grond op moet bouwen. Dit is ook één van de redenen waarom je moet plunderen, wat overigens ook een nieuwe feature in het spel is. Je hebt namelijk voorraden nodig om gebouwen te bouwen. Denk hierbij aan een tattooshop, vissershut, paardenstal, barak voor soldaten, etc. Dit vind ik dan ook een leuke feature die ze gemaakt hebben, dit geeft net iets meer diepgang aan het geheel. Je krijgt ook rewards voor het ruilen van goederen.

Buiten het bovenstaande is de wereld eigenlijk jouw canvas. AC Valhalla is namelijk, net als zijn voorgangers, een open-world adventure game. Zo heb je dus niet alleen de main quests om te voltooien, maar ook heel veel side quests, world events, collectibles om te zoeken, etc. Er zitten zelfs dobbel- en drankspelletjes in. Gelukkig heb je een longboat om je mee te vervoeren. Meeeeeer dan genoeg dus om heel wat uren vol te krijgen. Zelf heb ik er ongeveer 20 uur in zitten op het moment van deze review, helaas heb ik er niet meer tijd voor gevonden naast mijn werk. Maar deze 20 uur zijn nog lang niet genoeg om ook maar het puntje van de sluier te verwijderen van AC Valhalla.

Ik heb wel een paar coole missies mogen doen. Zo is er bijvoorbeeld een missie waar je een fort gaat veroveren. Je maakt zelfs gebruik van een stormram om de poorten open te rammen. Als je zelf niet aan de stormram staat, moet je ervoor zorgen dat de vijanden op de muren van het fort niet in staat zijn om je leger te doden, zodat zij de deuren open kunnen rammen. Hiernaast zijn de gevechten ook alles behalve 'assassins like'. Ik heb nog nooit zoveel vliegende hoofden en andere ledematen gezien in een AC game, maar stiekem vind ik dit wel leuk.

Voor de echte AC fans zal Valhalla daarom misschien wel een tegenvaller zijn, want het heeft dus weinig met assassins te maken op deze manier. Ik heb ook weinig drang gevoeld om me te gedragen als een assassin, tenzij ik alleen was en er net iets te veel sterke vijanden bij elkaar stonden. Ook andere elementen in de combat dragen hier bij aan. Zo kun je vijanden die je hebt laten struikelen of vallen, aanvallen met een 'stomp' aanval. Deze aanval houdt eigenlijk gewoon in dat je met een aanloop vol op iemand springt en zowat zijn hoofd plet met je laarzen. Heerlijk die brute vikingkracht.

Nog iets wat anders is aan de combat, is dat je nu de mogelijkheid hebt om gebruik te maken van two weapon fighting. Je kunt dus niet alleen met een bijl en schild rondlopen, maar ook twee bijlen vastpakken om nog wat meer schade aan te richten aan je vijanden. De combat zelf kan echter wel wat 'chaotisch en lomp' overkomen. De besturing heeft hier in elk geval niks mee te maken, die is eigenlijk precies hetzelfde zoals je dat gewend bent van andere AC games. Geen hogere wiskunde dus.

Verder zit er ook nog een enorm uitgebreide skill tree in Valhalla verwerkt met drie verschillende richtingen. Als je genoeg upgrade, dan krijg je uiteindelijk ook weer wat speciale aanvallen die je vrijspeelt.

Wat betreft graphics is Valhalla echt een plaatje, op next-gen consoles althans. De eerste paar dagen voor het embargo heb ik het moeten doen met een oude Xbox One die nog bij mijn ouders stond. Mijn One X had ik namelijk al verkocht voor de komst van de nieuwe generatie. Op de gewone One vielen de graphics me best wel tegen en merkte ik dat dit geen game is die op zo'n oude console gespeeld moest worden. Veel last van wazig beeld, framedrops, lange laadtijden etc. Gisteren en vandaag heb ik dus nog de kans genomen om hem op de Series S te spelen, één van de twee nieuwe next gen parels van Xbox. Misschien zie je het verschil wel in de screenshots in deze review...

Op de Series S ben ik echt stom verbaasd van hoe grafisch mooi het is en wat zo'n kleine console eigenlijk allemaal kan. Dit is ook precies de reden waarom ik nog even heb gewacht met het schrijven van de review, Ik wilde namelijk een volledig en eerlijk oordeel geven over de game. En dit oordeel was dus na vandaag pas compleet na het ervaren van de next-gen graphics. Hiernaast zijn de geluidseffecten en muziek in het spel ook gewoon dikke prima.

Assassin's Creed Valhalla is een waar Wickie de Viking avontuur op steroïden. Nog nooit was een AC game zo gewelddadig en bloederig als deze. Het spel bevat enorm veel content om de innerlijke Viking in je naar boven te halen. Het nadeel hiervan is dat je innerlijke assassin een beetje weggeduwd word. Het spel spoorde me nauwelijks tot niet aan om als assassin te werk te gaan, maar van de ene kant vond ik dit ook wel weer wat hebben. Begrijp me niet verkeerd, de 'Assassins Creed' heeft wel degelijk iets met de story te maken. Grafisch is het spel ook echt een pareltje geworden en is het een prachtige omgeving om in te mogen spelen en rondvaren met je longboat.

Wat ik je wel echt aan wil raden, is om gewoon te genieten van alles wat het spel je te bieden heeft. Zelf heb ik er 20 uur in zitten, maar ik ben nauwelijks met de story bezig geweest. Het spel heeft gewoon zo enorm veel te bieden dat het zonde zou zijn om er doorheen te rushen. Dus geniet van AC Valhalla, zoals de vikingen in het hiernamaals genieten van hun Valhalla.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en beschikbaar in de store.

Score: 89/100