Ayo The Clown - Review

Brrr.... clowns, wat kunnen ze eng zijn! Misschien ligt dat aan mijn ervaringen met de film IT, maar er zijn meer mensen die iets tegen clowns hebben. Er is zelfs een diagnose voor het hebben van panische angst voor clowns, namelijk coulrofobie.

Bijzonder eigenlijk, want een clown is oorspronkelijk vooral bedoeld om het kleine kinderen naar hun zin te maken met hun gekke fratsen. Vroeger werden ze als harlekijn zelfs veel ingezet voor het genot van volwassenen. Schijnbaar is er maar een zeer dunne lijn tussen humor en horror.

Ayo The Clown is een kleurrijk platformavontuur waarin je Ayo helpt zijn trouwe viervoeter terug te vinden. Die is plots spoorloos verdwenen en dat is natuurlijk ieders grootste nachtmerrie. Voor deze review heb ik me daarom een beetje over mijn aversie tegen clowns gezet.

Zeg nou zelf, die Ayo ziet er toch eigenlijk heel erg schattig uit? Daar is toch niet zoveel engs aan? En hij is zijn lieve hond kwijt, dat is toch hartverscheurend? Ik denk dat ik het wel aandurf om hem te helpen, zeker samen met jullie!

De game is opgebouwd uit diverse levels, die je net als klassieke Donkey Kong en Super Mario games vanuit een centrale wereld benadert. Wanneer je een level voltooit, loopt Ayo een stukje verder naar het volgende level, weergegeven als een bolletje op de route die voor hem ligt.

Elk level heeft een eigen thema en vormgeving. Zo hang je in één level in de lianen (met vieze glibberige jungle insecten) terwijl je een paar levels daarvoor nog met enkele varkens in de modder hebt lopen spetteren van een boerderij level. Er zit redelijk veel variatie in, al hebben alle levels met elkaar gemeen dat ze bijzonder kleurrijk zijn.

Qua gameplay weet Ayo The Clown het goed op te bouwen. De platformlevels worden afgewisseld met diverse boss fights en daarnaast speel je in specifieke levels bepaalde vaardigheden vrij door een soort mini quests te voltooien, waarbij je NPC's helpt met een probleem. Wanneer je de game voor het eerst speelt, kun je bijvoorbeeld nog niet springen. Dit speel je pas een stukje verderop in het level vrij. De verschillende vaardigheden zijn erg leuk en maken de gameplay steeds complexer, maar daarmee ook vermakelijker. Je krijgt immers steeds meer opties tot je beschikking.

Een van de leukste vaardigheden die je vrijspeelt, is het ballonnetje. Hiermee kun je als het ware een soort van dubbelsprong doen, al is het principe net iets anders. Wanneer je in de lucht springt en daarna de A-knop even vasthoudt, blaast Ayo namelijk een ballonnetje op, waarmee hij nog net iets hoger komt dan met alleen een sprong. Het ballonnetje knapt echter vrij snel, dus het is zeker in het begin nog vrij beperkt en ook lastig om dit perfect te timen.

Ook een aantal andere vaardigheden zijn leuk om te gebruiken, zoals de headbutt en push and pull vaardigheid. Het geeft je meer opties om jezelf door de diverse levels heen te werken. Je hebt ze stuk voor stuk nodig om voortgang te boeken. Sommige vaardigheden zijn wat ver gezocht, of ja, zijn eigenlijk amper vaardigheid te noemen. Zo speel je een vaardigheid vrij om te klimmen, wat handig is in de levels met lianen, maar daar is alles wel mee gezegd.

De diversiteit in deze game komt ook nog doordat je in de levels verrast wordt. Het is niet alleen maar van links naar rechts het level door, soms kun je hiervoor een tank gebruiken, terwijl je in een ander level met een zeer stevige ballon juist omhoog moet zweven, terwijl het beeld beweegt en je Ayo ten alle tijde in beeld moet houden.

Met de gameplay zit het wel goed in Ayo The Clown. De game biedt precies wat je van een platformer mag verwachten, uitdagende gameplay met enkele leuke twists. Er zitten ook leuke humor momentjes in verwerkt. Zo bestaan de checkpoints uit wezens die een taart in je gezicht smijten. Niets ervan is echter nog nooit eerder gedaan, maar als totaal is het gewoon oké te noemen.

De besturing van deze game voelt intuïtief aan, al lijkt Ayo zich soms wat te vergalopperen. Dat is zeker in het begin even wennen want op die manier loop je snel zomaar een afgrond in. Ook als hij springt, lijkt hij niet altijd even stabiel door zijn gekke bewegingen. Deze kleine clown geeft je dus een hoop uitdaging. De game heeft wel drie verschillende moeilijkheidsniveaus, dus hierin kun je kijken wat het beste op jou aansluit.

Grafisch is het niet de meest bijzondere game, al doen de grote hoeveelheid kleuren de game veel goed. Soms lijken dingen niet helemaal scherp, dat geeft de game hier en daar een wat goedkopere indruk maar ach, het is de gameplay waar het om draait in dit geval.

Ayo The Clown doet eigenlijk precies wat hij moet doen als platformer avontuur. De levels zijn kleurrijk en zitten vol fantasie en humor. Dat maakt het erg leuk om te zien. Ook met de variatie zit het wel prima, mede door slim gebruik van voertuigen, vaardigheden en boss fights. De besturing voelt intuïtief, al oogt Ayo hier en daar wat ongecontroleerd. Grafisch is Ayo The Clown niet de mooiste, daar is nog wel een extra laagje schmink voor nodig.

Score: 67/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. Ayo The Clown is digitaal beschikbaar in de Store.