Back 4 Blood - Preview

Het duurt nog even voor we aan de slag kunnen met Back 4 Blood, die op 12 oktober uitkomt, maar dit weekend kunnen we al genieten van de early access beta. We hebben met de redactie al flink wat zombies ontmoet en willen jullie niet onthouden van onze eerste spelervaringen.

De ontwikkelaars achter deze game, zijn vooral bekend van een andere zombiegame, namelijk Left 4 Dead. Er leeft een hardop uitgesproken wens vanuit de fan base dat Left 4 Dead 3 er ooit mag komen, maar eigenlijk kan Back 4 Blood wel een beetje gezien worden als de spirituele opvolger van Left 4 Dead 2. Back 4 Blood heeft absoluut kenmerkende elementen uit deze gameserie in zich, maar bijvoorbeeld ook uit de game Evolve, die van dezelfde ontwikkelaars af komt.

Back 4 Blood is een co-op zombie shooter voor vier spelers. Je kunt dus tot wel drie vrienden onder de arm nemen om de hordes en hordes aan zombies te lijf te gaan, die the Ridden genoemd worden. De paar overgebleven mensen op aarde, na een gigantische zombie apocalypse, worden cleaners genoemd. Juist omdat ze gebieden schoonmaken van zombies. In de campaign gebeurt dat op een vergelijkbare manier als in Left 4 Dead, door het voltooien van korte runs (een soort levels) waarbij je tot een safehouse moet komen. Elke Act die je doorspeelt, heeft zo'n acht runs.

Het doet de game erg te kort om het te laten bij de Left 4 Dead vergelijking. Er zijn namelijk enkele verfrissende ingrediënten toegevoegd, die mij intens hebben laten genieten van de beta. Het eerste unieke aan Back 4 Blood, is het kaartensysteem. Elke keer dat je speelt, kies je een kaartendeck met vrijgespeelde kaarten die het spel beïnvloeden. Zo kun je kaarten inzetten voor extra stamina, health of meer ammo. Maar er zitten ook enkele coole en handige vaardigheden in, zoals het omzetten van je vuistslag in een dodelijke melee stoot of het extra healen van een teamgenoot als je deze opraapt. Elke keer als je XP hebt verzameld, kun je deze uitgeven aan nieuwe en sterkere kaarten om in je deck te stoppen. Dit helpt je enorm in de strijd, zeker als je de kaarten op elkaar afstemt.

Lukt het je met twee vingers in de neus? Dan kan de party leader ook nog de moeilijkheid omhoog gooien van recruit naar veteran of zelfs nightmare. Elk niveau heeft aanvullende uitdagingen, waarin bijvoorbeeld een groot gebied van de map vlam vat bij het gebruik van explosieven, moeilijkere zombies of waarbij je teamgenoten schade kunt toedienen door friendly fire. Uiteraard staat er bij een groter risico, ook een grotere beloning op het spel, maar bedenk jezelf wel dat je slechts drie keer kunt kiezen om te vervolgen. Als je dan nog eens faalt als groep, moet de volledige run opnieuw gespeeld worden. Door specifieke safehouses te bereiken, kun je starting points vrijspelen, vanuit waar je een nieuwe poging kunt doen.

Jij en je team zijn echter niet de enigen die extra kracht en vaardigheden kunnen putten uit kaarten. Elk level word je geconfronteerd met corruption kaarten, gespeeld door de Director. Deze kaarten hebben, in tegenstelling tot bovengenoemde extra opties en vaardigheden, een nadelig effect op de moeilijkheidsgraad. Zo zijn er kaarten die de hele map van mist voorzien, zombies sterker maken en nog meer. Daarvan moet je er altijd één kiezen zodra je (weer) een safehouse hebt bereikt, dus maak je borst maar nat, want het heeft directe invloed op hoe je de game moet spelen om succesvol te zijn. Het is daarom superbelangrijk om te proberen de kaarten van de Director te counteren en zo een succesvolle run te maken.

Daarnaast is elk level ook voorzien van random gebeurtenissen, waardoor geen enkele playthrough hetzelfde voelt. Dat geldt voor de zombies die spawnen (ja, ook die grote griezels), maar ook voor de muntjes en ammo die je in een level kunt verzamelen. Opnieuw spelen en onthouden waar je een bron terugvindt, heeft dus geen zin. Het komt neer op individuele kwaliteiten en vooral teamwork. Dat houdt het fris en levendig!

Dat is ook te zeggen over de verschillende soorten zombies die je tegenkomt. Zo lopen er in de beta zombies rond die een giftig goedje over je heen kunnen spugen of die je als een soort Spiderman in een spinnenweb aan de grond vast kunnen zetten. Niet handig als je overlopen dreigt te worden door een horde en je teamgenoten niet dicht genoeg in de buurt zijn... En ga er maar vanuit dat we in het volledige spel een hoop andere misselijkmakende figuren gaan tegenkomen! Datzelfde geldt overigens ook voor de beschikbare wapens in de beta, die behoorlijk gevarieerd zijn en door middel van verdiende munten ook nog aangepast en verbeterd kunnen worden wanneer je aan het eind van een level een safehouse hebt bereikt.

Alsof dat nog niet genoeg chaos brengt, is het in de Versus gamemode (PvP) van Back 4 Blood mogelijk om zelf in de huid van een zombie te kruipen en het de cleaners moeilijk te maken. Je speelt met jouw team tegen een ander team. De ene ronde zijn jullie cleaners, de volgende ronde draaien de rollen om en zijn jullie Ridden. Ook dit geeft een boeiende dimensie aan de game, hoewel de campaign mij persoonlijk meer beviel. De maps in de PvP modes waren mij iets te klein en de Ridden iets te slapjes om veel uit te halen voor mijn gevoel. Maar dat kan ook aan mij liggen en is uiteraard voor een deel ook smaak. Het is in ieder geval interessant jezelf eens om te toveren in een kotsende, rottende Ridden en een paar cleaners vanaf het dak op hun kop te spugen.

Grafisch gezien ziet Back 4 Blood er al prima uit, zelfs in de huidige beta staat. In tegenstelling tot Left 4 Dead heeft de game een iets realistischer uiterlijk en dat werkt goed. Ook technisch zijn we weinig gekke dingen tegen gekomen, op één wapen na wat niet laadde en hier en daar wat minimale lag op Xbox Series S. De servers draaien in ieder geval stabiel en ook de gameplay voelt heerlijk en soepel aan zodra je er een paar minuten aan gewend bent.

Deze Back 4 Blood beta smaakt daarom absoluut naar meer en wij gaan dus zeker Back 4 Blood wanneer de game uitkomt in oktober.

Beta codes zijn beschikbaar gesteld door de uitgever.