• Glenn

Balan Wonderworld - Review

Bij het zien van Balan Wonderworld, denk je meteen aan Japan. Deze platformgame straalt echt een 'Japans stereotype' uit. Veel kleuren, over de top werelden en personages en natuurlijk niet te vergeten, dansjes met bijbehorende muziek. Dus ben jij wel te porren voor zulke over de top games? Dan moet je zeker verder lezen.

Balan Wonderworld is een 3D platformgame die 'Japan' uitschreeuwt, maar veel skills heb je niet nodig om je er doorheen te slepen. Voor het hele spel heb je namelijk maar één knopje nodig om al je acties uit te voeren, voor de rest is het een standaardbesturing.


Dit maakt de game uitermate gemakkelijk om onder de knie te krijgen en het is daarmee ook heel geschikt voor de wat jongere gamers onder ons. Het nadeel ervan is dat het heel wat uitdaging uit het spel haalt, wat er misschien voor zorgt dat de 'volwassen' (kuch... ahum) gamer deze sneller links laat liggen.

Je speelt of als Leo Craig of Emma Cole. Je kunt dus zelf het personage kiezen waarmee je het verhaal in wilt duiken. Dit zijn twee kinderen die (naar mijn mening) niet zo lekker in hun vel zitten en aangetrokken worden tot het theater van 'Balan'. Balan is een of ander wonderbaarlijk en magisch wezen. Zo kom je terecht in de 'Wonderworld' van Balan.


Deze wereld bestaat uit 12 verschillende chapters, die elk verschillend zijn van elkaar en allemaal een eigen verhaal vertellen. Ze gaan altijd over een persoon die niet lekker in zijn vel zit en beïnvloed wordt door iets duisters, waarvan jij ze aan het einde van het level moet verlossen in de vorm van een boss fight. Dit wordt feestelijk afgesloten met een bijpassend liedje en dansje.

In elk level moet je op zoek naar gouden standbeeldjes, deze heb je namelijk nodig om het volgende chapter vrij te spelen. Al deze beeldjes vinden, is nog niet zo gemakkelijk als je denkt. In Balan Wonderworld zit de kracht van de gameplay namelijk in de mogelijkheid om te wisselen van 'kostuum'.


Elk kostuum heeft zijn eigen speciale kracht/vaardigheid en maakt het mogelijk om op plekken te komen waar je anders nooit kunt komen. Je kunt maximaal drie van deze kostuums bij je dragen en ze zijn te wisselen in een soort kleedkamer bij elk checkpoint. Er zijn ruim 80 van deze kostuums te vinden, wat er dus op duidt dat je niet zomaar alle beeldjes in een level zult vinden.

Heel veel replaywaarde dus wat dat betreft en het maakt Balan Wonderworld hiermee meer een puzzel platformer.

Ga je dood? Dan verlies je het kostuum wat je op dat moment draagt. Draag je geen kostuum? Dan word je het chapter uit gebonjourd. Naast al die beeldjes en kostuums zijn er ook nog zat andere bezigheden in Balan Wonderworld. Zo heb je bijvoorbeeld nog een soort van mini-games erin zitten die met voetbal of bowlen te maken hebben, maar heb je ook een soort actiescenes waar je op het juiste moment op een knopje moet drukken.


Naast al deze dingen, is er nog één ding wat ik graag wil benoemen. Dit zijn de 'Tims'. Dit zijn een soort van kleine pluche beestjes die groeien en zich ook vermenigvuldigen. Met de kristallen (of wat het ook zijn) die je tijdens het spelen vindt, kun je ze in de centrale hub voeren.

Naarmate je meer van deze Tims bij elkaar hebt, speel je bepaalde onderdelen van een rare toren vrij in deze hub, maar wat hij doet, moet je zelf maar uitzoeken.

Hoewel de game echt vol kleuren en Japanse rariteiten zit, zijn de graphics niet mooi. Helaas zijn deze echt gedateerd en had ik het ook geloofd als deze game ooit op de Xbox 360 was uitgekomen. Dit is niet iets wat je gewend bent van een game anno 2021. Van de ene kant draait het ook absoluut niet om graphics in dit soort games, maar om het verhaal en de gameplay.


Gelukkig zit het op dit laatste gebied wel goed in Balan Wonderworld, want de game blijft je aandacht houden. Zelf vond ik het toch wel lastig om hem weer neer te leggen, ondanks de simpele speelstijl die in het hele spel verwerkt is. De replaywaarde is gewoon immens groot en het triggert je nieuwsgierigheid, hoe raar die Japanse games ook zijn.


Conclusie

Balan Wonderwold is een echte stereotype Japanse 3D platformgame. Het zit vol met kleuren, alles is over de top en het zit echt vol met rare sh***. De game bestaat uit 12 chapters, die elk een ander verhaal vertellen in een geheel nieuwe omgeving. Het feit dat je ruim 80 kostuums kunt vinden om alles te ontdekken in het spel, geeft Balan Wonderworld een zeer hoge replaywaarde.


Helaas is het spel grafisch niet zo sterk en de gameplay kan erg gemakkelijk aanvoelen. Er zit dus te weinig uitdaging in het spel om het voor de volwassen gamer echt interessant te houden. Desondanks is het toch een spel dat je geruime tijd aangetrokken weet te houden.


Score: 71/100

Game beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven