• Jolina

Battle Kid: Fortress of Peril - Review

Ik ben groot gebracht met de NES, het Nintendo Entertainment System. Duck Hunt, Super Mario Bros 3, Castlevania en andere ware klassiekers werden regelmatig ingeblazen bij het invoeren in de console. Hoe vroeger ik wakker werd, hoe beter. Dat betekende dat ik, samen met mijn jongere broertje, een nieuwe poging kon doen om te gamen.


Ik noem het bewust een poging, want de moeilijkheidsgraad van de games van toen was bizar. Kinderen van nu hebben geen idee. Toch wist het ons vast te pakken. Je wilde beter worden, verder komen en uiteindelijk de game uitspelen. Het waren glorieuze tijden en ik besef het me eigenlijk pas nu, vele jaren later. Af en toe is het fijn om terug te reizen naar een nostalgisch gevoel zoals van toen. Gelukkig is er dan 8Bit Legit, die ons met Battle Kid: Fortress of Peril weet te verwarmen met een nieuwe trip down memory lane.

Net als Trophy, nog zo'n retrogame die is uitgebracht door 8-Bit Legit, is Battle Kid: Fortress of Peril oorspronkelijk uitgebracht in 2010 voor de NES. De versie die wij hebben getest voor review is een directe port van deze versie en vandaar dat de game nu ook te spelen is op je Xbox Series console. Is dat niet geweldig?


Gamers die de NES kennen of er zelf op gespeeld hebben, weten waarschijnlijk precies wat ze moeten verwachten met Battle Kid: Fortress of Peril. Een onvergeeflijk moeilijke platformer game, zoals ze alleen bestonden in de tijd van de NES. Weet dus waar je aan begint! Als je dit helemaal niks vindt, dan kun je deze game beter overslaan. Battle Kid richt zich echt op de gamers die af en toe wat sentiment in 8-bit willen opsnuiven.

Battle Kid kent zelfs een ware verhaallijn. Hoofdpersoon Timmy doet er alles aan om het beste te worden in het combat training program van Dish Corporation. Uiteraard wordt zijn proces verstoord door een bad guy. In deze game is dat Chester, die geheime plannen steelt om er een supermech mee te bouwen. Tijd voor Timmy om zijn training gelijk toe te passen dus!

Battle Kid: Fortress of Peril kent verrassend veel variatie. Er zijn meer dan 550 'kamers' ontwikkeld voor de game, waarin je meer dan 30 verschillende vijanden tegenkomt. Daarnaast zitten er ook 8 boss fights in verwerkt en daar kun je echt je borst voor nat maken, want het is geen kattenpis, zelfs niet op de laagste van vijf moeilijkheidsniveau's.


Elk moeilijkheidsniveau beïnvloedt hoeveel HP en continues je hebt. Hoe makkelijker het niveau dat je kiest, hoe meer damage je kunt oplopen. Geloof me, soms lijken 3 hartjes aan HP veel, maar voordat je drie keer met je ogen hebt geknipperd, ben je ze kwijt aan een vijand of val in één specifieke kamer van de game. Het is een beetje trial and error soms, om er achter te komen hoe je veilig de volgende kamer kunt bereiken. Aan de ene kant verslavend, aan de andere kant voor sommige gamers een reden voor een rage quit.

Gelukkig vind je naarmate je verder komt in de game diverse vaardigheden en upgrades, die het jou iets gemakkelijker maken. Zo kun je bijvoorbeeld met één daarvan je val vertragen of hoger springen. Het biedt je ook meer opties om kamers te bereiken die eerst onbereikbaar waren.


Deze upgrades zorgden er ook voor dat je af en toe een voldaan gevoel van progressie ervaart, waardoor je blijft proberen en blijft spelen. De echter doorzetters zullen vooral hierin hun tevredenheid vinden. Dit is wat de game goed doet en wat het leuk maakt.

Het is bijzonder om nog eens te ervaren hoe goed de 8-bit retro stijl aanvoelt. Pixels hebben er nog nooit zo scherp en strak en tegelijk retro uitgezien. Niet alleen grafisch, maar vooral ook de muziek en audio voelden echt briljant. Ze brengen een bepaalde diepte in de game waar ik erg van genoten heb. Als je dit genre kunt waarderen, garandeer ik je dat je de muziek nog wel een paar dagen later in je hoofd kunt hebben.

Ook achievements hunters hebben trouwens een graantje mee te pikken met deze game. Ja, de game is ontzettend moeilijk en zonder een beetje hulp ga je heeeeeel veel moeite moeten doen om de volle 1000G binnen te halen.


Maar! Zoals het een klassieke game betaamt, is er een mogelijkheid om met een cheat code hier verandering in te brengen. Met deze methode heb je binnen 20-25 minuutjes de 1000G op je gamerscore saldo bijgeschreven. Interesse? Om niet te spoilen, heb ik de methode helemaal onderaan deze review beschreven.


Conclusie

Ben je wel te porren voor een goede retrogame? Dan is Battle Kid: Fortress of Peril een goede uitdaging voor je. De 8-bit stijl en retro audio zijn een genot voor de zintuigen. Daarnaast is de opbouw van de game met zijn upgrades eigenlijk best goed gedaan. Uiteraard ga je rage quit momenten ervaren, want de game is behoorlijk lastig. Maar de echte doorzetters onder ons, gaan er absoluut voldoening uit halen. Als je niet houdt van 8-bit stijl en niet gevoelig bent voor sentiment, dan hoef je deze game niet te proberen want dan vind je er niks aan.


Score: 72/100


Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. Battle Kid: Fortress of Peril is digitaal beschikbaar in de Store.



Wil jij met Battle Kid: Fortress of Peril binnen een half uur 1000G verdienen? Dan moet je onderstaande stappen volgen!

  1. Start de game en kies in het hoofdmenu voor "PASSWORD"

  2. Typ het volgende password in: "#DEV!?VED."

  3. Je komt hierdoor in een soort dev menu waarbij je enkele instellingen kunt aanpassen om het jezelf gemakkelijker te maken.

  4. Kies voor "Config Item/Boss flags" en zet alle waarden in de linkerkolom op "YES". Laat de "NO" waarden in de rechterkolom staan.

  5. Keer terug naar het dev menu en kies voor "Config Start/Difficulty". Hier kun je met het D-pad de moeilijkheidsgraaf op "VERY EASY" zetten en een startpunt kiezen vanwaar je de game start. De volgende startpunten brengen je rechtstreeks naar een boss fight, waarmee je door de boss te verslaan de achievements verdient: - Save number 04 / save name BOS0 - Save number 09 / save name BOS1 - Save number 0E / save name BOS2 - Save number 13 / save name FAT6 - Save number 16 / save name BOS4 - Save number 1C / save name BOS5 - Save number 20 / save name BOS6 - Save number 23 / save name BOS7 - Save number 28 / save name BOS8 - Save number 29 / save name BOS9

  6. Keer terug naar het dev menu als je het juiste startpunt hebt geselecteerd en kies "Start Game with Settings" om te starten. Nadat je de boss hebt verslagen, sluit je de game af via het hoofdmenu en herhaal je de stappen voor het volgende startpunt. De laatste achievement krijg je nadat de credits volledig zijn doorlopen.


Recente blogposts

Alles weergeven