Battlefield 2042 - Review

Het is bijna kenmerkend te noemen voor Battlefield. Een launch die niet zonder slag of stoot gaat. We noemen het al jaren gekscherend 'Brokenfield'. Zet Battlefield 2042 een andere toon of gaan ze vrolijk door met het afleveren van een buggy game, die nog jaren wordt opgepoetst?

Battlefield speelt zich af in het jaar 2042. Er zijn tekorten in voedsel, energie en zelfs schoon water. Diverse landen bestaan niet meer, wat ertoe heeft geleid dat de wereld de grootste vluchtelingencrisis in de menselijke geschiedenis ervaart. Volledige families, boeren, soldaten en meer vormen samen een front in een poging tot overleven. Dit zijn de zogenoemde Non-Patriated ofwel "no-pats".


Te midden van deze chaos trekken de VS en Rusland de wereld in een oorlog vanwege schaarse hulpbronnen en zetten hierbij de soldaten uit deze mislukte naties in. Jij stapt in de schoenen van de "Specialists", deze No-Pats soldaten vechten niet enkel om te overleven, maar ook voor een plek aan de tafel, wanneer de laatste schoten klinken.


Battlefield 2042 heeft echter geen singleplayer. That's right, enkel multiplayer. Nu is de mening erover verdeeld of dat jammer is of niet. Ik zit absoluut bij kamp 'jammer'. Een goede campaign kan ik altijd wel waarderen. Het geeft toch een beetje feeling mee van de wereld van een game. Het verhaal erachter heeft voor mij absoluut een meerwaarde, mits deze goed wordt uitgewerkt natuurlijk. Ook al is de main focus van Battlefield toch altijd wel de multiplayer. Dan moet deze wel verdomd goed in elkaar zitten, als je het mij vraagt.

De game kent drie game modes: All Out Warfare, Hazard Zone en Portal. We beginnen met All Out Warfare. Dit is de multiplayer zoals je hem gewend bent, met enorm grote maps. Je kunt hier kiezen uit twee gamemodi: Breakthrough en onze geliefde Conquest. Je speelt met 128 spelers en in totaal heb je zeven maps: Kaleidoscope, Manifest, Orbital, Discarded, Renewal, Hourglass en Breakaway.


In Hazard Zone moet je als squad van vier Data Drives verzamelen. Deze liggen op random plaatsen in de map. Iedere drive die je succesvol bemachtigt, levert punten op. Deze punten, genaamd 'Dark Market Credits' kan je inzetten om betere gear, gadgets of tactical upgrades te kopen voor de volgende ronde. Een gedownde teammate kan gerevived worden. Naar veiligheid kruipen is dan ook de makkelijkste weg. Mocht je neergeschoten zijn, ga je richting een spectatorscherm. Je team kan je dan nog wel terug halen via een Uplink of een tactische upgrade. Je speelt tegen diverse andere squads met dezelfde doelstelling, wat deze gamemode tot een wat tactischere gamemode maakt. Communication is key!

Portal is, zoals EA/DICE het zelf zegt, een liefdesletter aan de Battlefield veteranen. Hier vind je oude (en nieuwe) maps terug van o.a. Battlefield 1942, Bad Company 2 en Battlefield 3. Per game krijg je twee maps en natuurlijk de daarbij horende karakters.


Daarnaast heb je de mogelijkheid om de game te customizen. Dat betekent dat je de gameplay volledig aan kan passen naar hoe JIJ wil dat het gevecht gespeeld wordt. Enkel een knife fight? No problem. Alleen pistols? No problem. Je kan het zo gek niet bedenken, of je kan het creëren in Portal.

Helaas loop ik in de multiplayer toch echt tegen diverse dingen aan. Zo ben ik persoonlijk geen fan van crossplay met PC. PlayStation vind ik geen probleem. We hebben immers beide een controller in handen, dus dit is naar mijn mening evenwichtig. PC heeft toch wel wat voordelen ten opzichte van ons "peasants". Je kunt er gelukkig voor kiezen om crossplay uit te zetten. Dit kan je doen via Instellingen - Algemeen - Online veiligheid en gezin - Privacy en online veiligheid - Xbox-privacy - Communicatie en multiplayer. En ik raad dit eigenlijk ook gewoon aan om te doen. Hopelijk kan je er in de toekomst voor kiezen enkel crossplay te doen met PlayStation.


Daarnaast lijkt het erop dat de hit registration hier en daar niet optimaal werkt. Je hebt enorm veel recoil op bepaalde wapens. Zo kan je dus vol op iemand aimen, maar er komen maar daadwerkelijk drie kogels 'aan'. Daarin mag dus absoluut nog een en ander getweakt worden en zoals ik begrepen heb, wordt dat ook opgepakt.

Grafisch gezien vind ik de game 50/50. Het water, rotsen, grond, sneeuw en bijvoorbeeld ijs, zien er heel gedetailleerd en mooi uit. Daarnaast zijn er ook dynamische weersomstandigheden toegevoegd, die behoorlijk indrukwekkend zijn. Zo kun je zomaar een gigantische tornado tegen het lijf lopen. Gebouwen, auto's et cetera zien er naar mijn idee dan weer wat meer "washed out" uit dan voorheen, een beetje vergelijkbaar met Call of Duty. Is het dan lelijk? Nee. Het is naar mijn idee mooier geweest, al vind ik graphics niet het meest belangrijke.


De maps zijn enorm groot. Bereid je dus voor op een stel blaren en spierpijn. Of zorg dat je snel genoeg bent om een voertuig te bemachtigen. Dit laatste kan best een uitdaging zijn trouwens. Qua spawns werkt het ook nog niet altijd optimaal. Je komt geregeld ergens random uit aan de start van de game. Wederom een punt van verbetering.

Qua squad lijkt het erop dat er steeds een random squadleader aangewezen wordt. Zelfs als je met drie vrienden start, kan de random in het team het leiderschap toebedeeld krijgen. Tevens kan je niemand uit je squad kicken voor bijvoorbeeld een vriend of omdat iemand simpelweg niet samen met de squad speelt.


Qua in-game (stem)communicatie is het ook beperkter dan wat we gewend zijn. Om een voorbeeld te noemen; je hebt momenteel geen mogelijkheid om te communiceren met teamleden in-game, je kan je squadmate ook niet meer laten weten dat de revive eraan komt enzovoorts. Dit zijn juist dingen die teamplay bevordert, dus waarom deze - voor nu - uit de game worden gegooid, is mij een raadsel. De voice-chat optie komt er overigens snel aan, echter mist het dus bij de launch van de game. Daarnaast mist het scoreboard zoals je hem gewend bent van vorige delen.

Ook in equipment zijn er veranderingen doorgevoerd. Je start met één wapen per klasse. De rest unlockt naarmate je het spel speelt. In principe start je dus met een kaal wapen en door de game te spelen, unlock je attachments en dergelijke. Je kan meerdere attachments op je wapen zetten, deze kan je in-game kiezen met de LB-knop en bijvoorbeeld de Y-knop voor het aanbod scopes en zo verder.


De klassieke klasses die je gewend bent van Battlefield, zijn no more. De klasses in Battlefield 2042 zijn vervangen door 'specialists' en volledig naar eigen keuze in te vullen qua loadout. Je kan dus als je zin hebt een "RPG" meenemen én een medkit. Daarnaast heb je nog een soort van special perk die je kan inzetten; een shield, grapple hook, sentry, robothond en meer.

De audio vind ik niet altijd als pure chaos aanvoelen. Er is soms niet bijster veel te horen op de achtergrond. Als je goed luistert, hoor je hier en daar een hooibaal overwaaien en een musje fluiten. Andere geluiden klinken juist weer erg goed. Daarnaast zijn de voetstappen van allies behoorlijk luid en kan je deze lastig onderscheiden van de voetstappen van je enemies. Sterker nog, soms hóór je deze voetstappen niet eens en staat er ineens een enemy vlak achter je.


Zo ook met de hovercrafts. Deze zijn op dit moment nog behoorlijk overpowered en het is daarnaast erg lastig om te horen waar het geluid vandaan komt. Zonde van die headset die je hebt aangeschaft met 'surround' sound, want dat soort details kunnen absoluut mee tellen in de gameplay. Je omgeving speelt een grote rol!

Ten opzichte van de beta zijn de meest irritante bugs er wel uit, met grote bijzonderheid: die irritante lichtflitsen en random dingen die in de lucht te zien waren. Maar hier en daar heb je nog wel wat problemen die flink wat aandacht vereisen. Framerate problemen bijvoorbeeld, waar de game hakkelt en stottert als een malle otter. Ook lukt het soms niet om een party te joinen of je wordt er steeds uit gegooid.


Daarnaast heb ik via via gehoord dat tijdens het spelen van de game, de console soms uit het niets wordt afgesloten. Dit is mij nog niet gebeurd, maar bij degene waar ik mee speelde, diverse keren. En uiteraard zijn de bevroren poppetjes na het doodgaan weer terug of de vliegtuigen die opgeblazen worden en gekke dingen gaan doen, maar dit is te overzien en soms nog best grappig.

Is er dan ook wat positiefs te melden, negatief ding dat je erbij loopt? I don't know. Al met al, heb ik met deze Battlefield titel helaas geen "Battlefeel" en dat vind ik zelf ook behoorlijk jammer. Wellicht moet ik gewoon nog wennen aan de veranderingen, maar de kans bestaat dat het hem gewoon niet meer is voor mij.


Klein lichtpuntje: dit is en blijft natuurlijk een eerste indruk en DICE kennende wordt er nog een hoop aan getweakt de komende tijd. Je zou er bijna aan wennen ;) ...


Conclusie

Wie mij een beetje kent, weet dat ik al jaren Battlefield speel. Het was altijd één van mijn favoriete games. De teamplay en de wat meer strategischere opzet trekken mij enorm. Echter is de grootste liefde er sinds Battlefield 1 een beetje vanaf. De ontwikkelaars sloegen een weg in met de game, die mij niet echt kon bekoren. Helaas is Battlefield vrij uniek in zijn gameplay en dus bleef ik stug doorspelen. Ook Battlefield V was niet 'je van het' te noemen, maar, unpopular opinion, ik vond deze iets leuker spelen dan 1.


Met de aankondiging van Battlefield 2042 kon ik jammer genoeg geen greintje van 'hype' bij mezelf bespeuren. En ik moet eerlijk zeggen dat die hype er nog altijd niet is. Sterker nog, ik ben teleurgesteld. Misschien ben ik gewoon een oude sok die slecht tegen verandering kan, maar naar mijn idee wordt de franchise echt naar de verdoemenis geholpen. Het voelt meer als een "generic shooter" aan, dan echt een Battlefield-titel.


Score: 65/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever.


Recente blogposts

Alles weergeven