Beasts of Maravilla Island - Review

Dag mijn lieve kijkbuiskindertjes,

Het is weer feest; ik heb alweer een game mogen reviewen! Van verscheidende mensen heb ik vernomen dat het wel echt overduidelijk komkommer - of nou ja, corona - tijd is. De grote games laten op zich wachten, er komt helemaal niks leuks uit. Betreft dat eerste stukje, dus dat er maar weinig grote games uit komen klopt wel, maar dat er helemaal niks leuks uitkomt is gewoon bullshit. Zo, dat is eruit. Ik heb bijvoorbeeld anderhalve week geleden de prachtgame Onirike beoordeeld met een 9!

De vraag is nu: wat vind ik van Beast Of Maravilla Island?

Ik weet niet zeker of de lezers van Xbox Gaming weten dat ik naast reviewer in het dagelijkse bestaan ook bioloog ben. Okay, ik moet wel toegeven dat ik niet echt gespecialiseerd ben in de beestjes, insecten en plantjes op deze hele mooie aarde. Toch heb ik heus wel een fascinatie voor het leven en alle levende wezens op deze wereld. Dus daarom kon ik stiekem wel heel erg goed levelen met wildlife fotograaf Marina Montez, de hoofdpersonage uit Beasts of Maravilla Island. Zij is vastberaden om met haar camera de mysteries Maravilla Island die haar opa heeft opgeschreven in een dagboek te ontrafelen en vast te leggen.

Het verhaal start met Marina die per boot naar Maravilla Island toegaat. Je merkt aan alles dat zij in eerste instantie nogal terughoudend is betreft de verhalen die haar opa haar heeft verteld. Maar zodra zij eenmaal de jungle inloopt komt zij in aanraking met alle magische bewoners en dar zijn er nogal veel! Van vlinders tot vogels, maar daarnaast ook verscheidende kevers en andere dieren. En niet te vergeten: ook alle planten!

Naast dat alle verschillende prachtige wezens veel indruk op haar (en mij maken), vangt Marina aan het begin van de game ook een glimp op van een etherisch hert die ook weer veel te snel verdwijnt. Dit zorgt ervoor dat Marina besluit om de jungle in te gaan, op zoek naar dit hert. Dit doet zij dus samen met haar camera en natuurlijk het dagboek van haar opa die in deze game fungeert als haar gids.

Terwijl je steeds dieper en dieper in de wonderlijke wereld van Maravilla Island terecht komt, besef je dat je opa maar één doel had: de prachtige dieren, insecten en planten, dus eigenlijk gewoon alle levende wezens van Maravilla Island, conserveren en de schoonheid hiervan te delen met de wereld. Niet door de beesten te vangen en ze vervolgens tentoon te stellen, maar juist door foto's maken van ze, in de natuurlijke leefomgeving.

Eindoordeel

Het grootste nadeel aan deze game is dat je in Beasts of Maravilla Island niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk veel bugs tegen komt. En nee, dan heb ik het dus niet over prachtige vlinders of rare kevers, maar bugs die ervoor zorgen dat de game vastloopt en je 'm weer opnieuw moet opstarten.

Verder ben ik heel erg verbaasd over deze game en had ik, ondanks dat ik bioloog ben (en gamer, haha) niet verwacht dat ik dit soort gameplay en games zo leuk zou vinden. Het "ontdekken van 'nieuwe' rare planten" en het "zoeken naar nét-wat-andere vlinders" gaf mij meer plezier dan ik in eerste instantie had verwacht en gedacht. Om heel eerlijk te zijn is Beasts of Maravilla Island een charmante game die daarnaast ook erg rustgevend is. Ik snap nu ineens wat al die vogelaars zo leuk hier aan vinden! Het is een leuke game voor tussendoor, lekker relaxt op de bank.

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever en is te koop in de Store voor €9,99.