Bug Fables: The Everlasting Sapling - Review

Ooit eraan gedacht hoe al die insecten in je achtertuin samenleven en avonturen beleven? Bug Fables: The Everlasting Sapling kan je hier wellicht een antwoord op geven. Hoewel deze game al sinds november 2019 op pc te spelen is en sinds 28 mei 2020 op consoles, is deze game sinds 1 juli 2021 ook te spelen via Game Pass. Tijd om deze game dan ook eens echt aan de tand te voelen!

Bug Fables speelt zich af in het fantasierijk Bugaria, wat gesticht werd door Ant Queen Elizant I. Tijdens de introductie van het spel word je er al snel op gewezen dat Elizant I op zoek is naar de “Everlasting Sapling”. Het gerucht gaat dat dit boompje de kracht heeft om insecten het eeuwige leven te schenken. Ideaal dus voor een koningin die eeuwig wil leven!

Het spel speelt zich een aantal (insecten)jaren later af en Elizant I is ondertussen opgevolgd. Daarnaast is er ook een heuse organisatie opgericht die zich in opdracht van de nieuwe Ant Queen bezig houdt met het zoeken naar artifacts, die uiteindelijk de weg moeten wijzen naar de “Everlasting Sapling”.

Je begint het verhaal met Kabbu de kever en Vi de bij, twee onervaren avonturiers die samen naar Snakemouth Den worden gestuurd om op zoek te gaan naar één van deze artifacts. In deze grot maken ze vervolgens ook kennis met Leif de mot. Gedurende het spel moet je jezelf met deze party van drie redden.

Bug Fables typeert zich vooral als een kruising tussen turn-based games en platformer games. Elk van de drie personages in je party beschikken over vaardigheden die buiten het gevecht gebruikt kunnen worden. Zo kan Kabbu gras kapot snijden, kan Vi objecten op afstand raken en kan Leif druppels water in ijs veranderen. Door middel van het wisselen van personages kun je in de dungeons verschillende puzzels oplossen of juist verborgen objecten zoals de waardevolle crystal berries vinden. Ook kun je vijanden in het platform gedeelte een eerste klap toedelen, voordat het gevecht begint. Indien je op deze manier het gevecht in gaat, zal dit het leidende personage een extra actie in de eerste ronde opleveren.

Normaal gezien is combat in de meeste turn-based games redelijk eentonig. Je selecteert een aanval en één van de personages binnen je party voert deze uit. Bug Fables heeft dit een leuke twist gegeven, waardoor je als speler actiever moet deelnemen aan de gevechten. Het simpelweg selecteren van aanvallen is namelijk niet genoeg. Om een aanval succesvol uit te voeren moet je bepaalde acties uitvoeren. Bij de ene aanval is dit lang genoeg een knop inhouden, bij een andere aanval moet je juist alleen op het juiste moment een knop indrukken. Hoe beter je timing, hoe hoger de schade aan de tegenpartij!

Ook kun je door op het juiste moment op “A” te drukken een vijandelijke aanval blokkeren. Bij blokkeren geldt ook hetzelfde principe: hoe perfecter je timing, hoe minder schade aan je personage wordt toegebracht. Naast standaard aanvallen zijn er ook zogenaamde “team skills” die je personages kunnen gebruiken. Hiervoor worden team points verbruikt. Dit is een gezamenlijke pool van punten die voor je hele party als geheel telt. Ook hiervoor heeft elk personage zijn eigen vaardigheden.

Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met de volgorde waarin personages aanvallen. Zo is het bij sommige vijanden bijvoorbeeld belangrijk om ze eerst met Kabbu op hun rug te leggen en vervolgens pas met de rest aan te vallen. Hiervoor kun je tijdens het gevecht altijd kiezen wie er aanvalt. Ook is het mogelijk om beurten aan een personage af te staan. Hierdoor kan een personage meerdere aanvallen doen, ten koste van de uiteindelijk toegebrachte schade.

In Bug Fables wordt er een level-systeem gehanteerd. Levels werken echter iets anders dan in reguliere turn-based games. Alle personages gaan namelijk tegelijkertijd een level omhoog onder de noemer exploration rank. Per level van deze rank kan er gekozen worden om de hitpoints (hoeveel schade de personages kunnen verdragen), teampoints (hoeveel energie er beschikbaar is voor speciale vaardigheden) of medalpoints (hoeveel punten er beschikbaar zijn om speciale medailles te dragen) van de party te verbeteren. Daarnaast kunnen de personages ook nieuwe team skills leren bij hogere exploration ranks. Om deze levels te verbeteren, verkrijg je aan het eind van elk gevecht zogenaamde exploration points, wat binnen deze game niets anders is dan een andere benaming voor xp.

Op grafisch gebied hoef je geen zeer realistische graphics te verwachten. De ontwikkelaars van Bug Fables hebben er bewust voor gekozen om de game een soort retro platformer-look te geven. Het uiteindelijke resultaat is dat er een prachtig getekende 3D-platform wereld is ontstaan waarin er met 2D personages wordt gewerkt. Dit laatste geeft het effect alsof het personage een papiertje is dat wordt omgedraaid wanneer je besluit een andere richting op te gaan.

Op het gebied van audio merk je dat de ontwikkelaars van Bug Fables hun inspiratie vooral gehaald hebben uit games van het Nintendo 64/Game Boy tijdperk. De soundtrack maakt gebruik van verschillende tonen die een muziekje vormen. Uiteraard klinkt dit wel een stuk moderner dan bij de spellen waar deze soundtrack van is afgeleid. Verder is het ook opvallend dat de praatwolkjes van de personages allemaal een apart geluid hebben wanneer hier tekst in verschijnt. Deze verschillende geluiden maken het daardoor, ondanks het gebrek aan voice-acting, alsnog duidelijk welk personage aan het woord is.

Bug Fables: The Everlasting Sapling is een spel dat duidelijk zijn inspiratie heeft gehaald uit de retrogames van het Game Boy tijdperk. Het resultaat hiervan is een game die inspeelt op de nostalgie van die tijd met daaraan een vleugje modernisering toegevoegd, om het geheel als een frisse game te laten werken.

Op het gebied van gameplay levert dit een game met een turn-based combat systeem op dat niet snel verveelt en een wereld waarin genoeg te ontdekken valt. Ook het verhaal binnen Bug Fables is zeker de moeite waard om te volgen. Mocht je op zoek zijn naar een leuke platformgame met een fris combat systeem, dan is Bug Fables: The Everlasting Sapling zeker een aanrader.

Review is geschreven door Stefan. Bug Fables is beschikbaar via Xbox Game Pass.