Bus Simulator 21 - Review

Busje komt zo, busje komt zo... Oh daar is hij al! Net op tijd voor onze Bus Simulator 21 review.

Bus Simulator 21 is de tweede Bus Simulator game die beschikbaar is gekomen op Xbox. Altijd al een buschauffeur willen zijn? Dan kun je nu van dat leven proeven en zien welke ontwikkelingen zich er inmiddels hebben voorgedaan in het publieke transport ten opzichte van de vorige Bus Simulator game.

In Bus Simulator 21 heb je nu nog meer gebied af te leggen dan voorheen, nadat je je eigen buschauffeur hebt ontwikkeld in de nieuwe character creator. Je hebt namelijk de keuze om de weg op te gaan, met wel 30 verschillende en officiële bussen, in Angel Shores (USA) of in de vernieuwde versie van de Seaside Valley map (EU). Omdat Bus Simulator een beetje met de tijd mee moet gaan, is er nu zelfs een e-bus te rijden en ook een dubbeldekker.

Behalve met al die verschillende bussen rondrijden in de stad, komt er natuurlijk veel meer kijken bij het runnen van een succesvolle publieke transportdienst. Je hebt de mogelijkheid om gedetailleerde tijdschema's en verschillende routes aan te leggen in de stad die je door AI chauffeurs kunt laten rijden. Hoe beter jij zelf die routes rijdt als je een bus overneemt, hoe beter de AI's deze routes rijden.

Tijdens het rijden van een route kom je natuurlijk van alles tegen. Zo heb je bijvoorbeeld gaten in de wegen, waar ook je passagiers wat over te mekkeren hebben als je er eentje raakt. Je moet ook rekening houden met overige voertuigen en voetgangers die willen oversteken. De AI van de voetgangers is in Bus Simulator 21 geheel vernieuwd.

Een buschauffeur moet natuurlijk bij elke halte stoppen, als er tenminste mensen uit of in willen stappen. In sommige gevallen zijn er mensen in een rolstoel die mee willen rijden. Dan moet je dus netjes die plaat uit laten schuiven zodat zij makkelijk de bus in kunnen rollen. Verder is het verkopen van kaartjes en passagiers controleren of ze überhaupt wel een kaartje gekocht hebben, deel van je routine. Soms moet je passagiers aanspreken omdat ze bijvoorbeeld de deur blokkeren of hun muziek te luid hebben staan en daarmee andere passagiers hinderen. Kortom, je hebt genoeg taken als chauffeur en hoe beter je jouw werk doet, hoe groter de beloning aan het einde van je dienst.

Hoewel ze beweren dat je in Bus Simulator 21 minder tijd besteedt in menu's, kan ik die stelling helaas niet bevestigen. Als je jouw werk als buschauffeur een beetje serieus neemt, dan zit je even lang in menu's dan dat je op de weg aan het rijden bent. Dat gedetailleerde routes en tijdschema's uitstippelen is namelijk niet zo makkelijk en vergt best wel wat tactiek. Je moet namelijk rekening houden met de spits en dergelijke. Ook alle functies van een bus zijn weggestopt in een snelmenu, wat best wel uitgebreid is.

Ik vind het positief dat er nu een dag- en nachtcyclus met dynamisch weer in het spel is verwerkt. Dit maakt het feit dat de graphics er nog steeds lelijk uitzien, ondanks verbeteringen, wat dragelijker. Het is wel jammer dat het dashboard van veel bussen er soms wel heel wazig uitziet zonder een duidelijke reden. En bij bijvoorbeeld regen ben ik best wat grafische mankementen tegengekomen.

Wat ik overigens wel een heel groot pluspunt vind in Bus Simulator 21, is dat er nu een online multiplayer mode is toegevoegd. In deze mode kun je met maximaal vier spelers online spelen in één van de maps. Voor de rest komt deze overeen met de singleplayer mode, waarin je dus een zo groot mogelijk bus imperium bouwt.

Er is ook een keerzijde aan de multiplayer. De verbinding was namelijk erg slecht bij de servers die ik gejoined heb en hierdoor ervaarde ik gigantische lag. Deze lag resulteerde vervolgens weer in crashes en gillende passagiers. Ik had dan ook graag gezien dat je in de serverlijst kunt zien uit welke regio de server is en hoeveel ping deze heeft. Dat zou veel ergernis en problemen voorkomen hebben.

In Bus Simulator 21 heb je meer gebied te verkennen dan ooit in wel 30 verschillende bussen met een officiële licentie. Met je eigen ontworpen buschauffeur doe jij je best om een zo groot mogelijk bus imperium te bouwen en heb je de mogelijkheid om zelf routes met aangepaste tijdschema's aan te maken. Helaas zorgt de complete ervaring er wel voor dat je evenveel tijd besteedt in een menu, als het daadwerkelijk besturen van een bus.

Helaas zijn ook de graphics niet om over naar huis te schrijven en zijn in sommige gevallen de dashboards van de bussen erg wazig. Zo zitten er nog wel meer grafische foutjes en bugs in het spel, die hopelijk wel nog verholpen gaan worden. Ook de multiplayer is op dit moment niet om over naar huis te schrijven, maar het is absoluut wel een leuke toevoeging. Hopelijk gaan ze deze nog optimaliseren voor een betere ervaring.