• Jolina

Castle of no Escape 1+2 Bundle - Review

Het leven van een reviewer gaat niet altijd over rozen. Soms doen we ons uiterste best om titels aan te vragen die we graag reviewen en krijgen we nul op het rekest. Het tegenovergestelde komt ook voor, waarbij we worden gevraagd om games of hardware te reviewen. Het is dan vaak wel afwachten wat je in de schoot geworpen krijgt.


Dat laatste was deze week ook het geval. We kregen de vraag om Castle of no Escape 1+2 Bundle te reviewen. Twee games in één bundel, voor de prijs van €5,99 (losse verkoopprijs is €4,99 per stuk). Dat zegt gelijk iets over de verwachting die je er van kunt hebben, maar persoonlijk zeg ik eigenlijk zelden nee. Je weet nooit welk pareltje je daardoor mist. Daarnaast ben ik ook iemand die niet vies is van een Indie game. Dus kom maar op met die bundel!


Castle of no Escape


Zoals de bundeltitel al zegt, gaat het om twee delen van de game Castle of no Escape. De titel zegt gelijk ook heel veel over de context. De game speelt zich af in een kasteel, dat je niet kunt verlaten (dat hadden zelfs de lezers met hun steenkolen-Engels kunnen raden waarschijnlijk). Je kunt theoretisch wel winnen, maar de game heeft geen einde.


Dat kasteel is vormgegeven als een soort rooster met vakjes, gevuld met vraagtekens. Je verplaatst jouw karakter in een ontdekkingstocht naar schatten. Zoals het een echt kasteel betaamd, kom je ook geheimen, monsters en andere gevaren tegen. Het doel? Vijf artefacten verzamelen en de eindbaas verslaan.

Wanneer je vijanden tegenkomt, heb je aan aantal opties, zoals vluchten, vechten of spreuken gebruiken, mits je genoeg intelligentie hebt verzameld. Je kunt bijvoorbeeld een spinnenweb inzetten om vijanden te bevriezen.


Dat klinkt spannend, maar op je scherm zie je van die spanning heel weinig terug. Geen cut scènes of andere vormen van actie. Dit maakt het spel behoorlijk saai, de enige prikkel die je hebt is je rooster en de toelichtende tekst onderin je scherm. Wel kun je de game met drie verschillende klasse karakters spelen, ieder met hun eigen kwaliteiten.

Er is zeker gepoogd, door de teksten en magie, om wat diepgang te creëren in de game. Maar naast de tegenvallende gameplay, zijn de graphics natuurlijk ook niet iets waarvoor je speciaal die Xbox Series X in huis hebt gehaald zullen we maar zeggen. Wel mooi is dat geen enkele game hetzelfde is, aangezien alle gebeurtenissen random plaatsvinden.


Zijn er nog andere positieve aspecten? Ja, op zich wel. Heeeeeeeeeeel veel gamerscore, yeah! De basisgame heeft 10 achievements van 100G en er zijn ook twee title updates uitgebracht met enkele achievements van maar liefst 200G. Het is ongelofelijk hoeveel je door enkele simpele bewegingen over het rooster (zelfs zonder heel goed op te letten) binnen kunt harken. Eentje voor op de to-do lijst als je jezelf onder de achievementhunters vindt behoren dus.


Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.


Score: 46/100




Castle of no Escape 2


Ook in Castle of no Escape 2 een kasteel dat je niet kunt verlaten, hoe kan het ook anders. Ook het spelprincipe is zeer vergelijkbaar. Het ziet er wel iets anders uit, in een soort van 2,5D, of pseudo 3D vorm.


Het is de bedoeling dat je de betovering, die het kasteel in zijn greep houdt, teniet doet. Velen zijn je voor gegaan en uiteraard is het tot nu toe niemand gelukt. Verzamel zwaardscherven en werk samen met kooplui om de kasteeleigenaar te verslaan. Op je avontuur daar naar toe kom je ook nog wat kleinere boss fights tegen.

Je kunt ook deel 2 met diverse karaktersoorten in gaan. Elk zijn eigen aanvallen en specialiteiten. Hiermee kun je er een soort persoonlijk tintje aan plakken, hoe het jou het beste bevalt.


De manier waarop je vijanden te lijf gaat, is hierdoor zeer gevarieerd. Je kunt echter ook kiezen voor een makkelijkere weg. Veel ruimtes vol vijanden kun je namelijk gewoon doorkruisen zonder je wapens tevoorschijn te halen. Alleen in ruimtes met een trap er in, ben je verplicht alle vijanden te verslaan voordat je van etage wisselt. Ik merkte zelf dat ik snel de neiging kreeg om er op die manier door heen te flitsen.

De gameplay en muziek zijn verbeterpunten ten opzichte van deel 1. Er gebeurt meer, dus het weet je meer bij de les te houden. Al is mijn aandacht voor het grootste deel toch relatief snel weer afgeweken. Bijvoorbeeld naar die heerlijke unlock geluiden als ik weer een mega-dikke achievement had ontgrendeld, zonder daar veel moeite voor gedaan te hebben, whiehoeee!


Klein puntje van frustratie zijn de controls. Ik ben iemand die liever met de LS speelt dan de D-pad, maar het gebruik van LS is in deze game bijna onmogelijk. Je gaat soms schots en scheef, nog net niet 180 graden de andere kant op. De veilige weg hierin is dus vooral gebruik te maken van de D-pad.


Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.


Score: 54/100




Recente blogposts

Alles weergeven