Catana - Review

Ik hou van katten. Ik ben niet perse een typische kattenpersoon denk ik, want ik hou van dieren in het algemeen. In het bijzonder van katten. Het zijn mysterieuze, eigenzinnige en bijzondere wezens. Je hebt ze in vele soorten en maten. De anti-katten federatie zal katten vooral hekelen om hun eigenzinnigheid, waarbij ze niet schuwen om alle beschikbare wapens in te zetten, mocht het nodig zijn.

Met name die 18 stiletto's zijn monsterlijk. Zelfs per ongeluk kan een kat je met zijn nagels volledig open trekken als je niet uitkijkt. Het is me daarom niet helemaal duidelijk waar de katten in Catana naast hun eigen stiletto's ook nog voorzien zijn van een katana, ofwel ninjazwaard. Een beetje overkill als je het mij vraagt! Maar oké, de vergelijking met ninja's, die geruisloos kunnen sneaken net als een kat, die begrijp ik dan weer wel. Anyway, in Catana speelt een ninjakat (inclusief dikke katana) de hoofdrol. Die combi triggerde mij persoonlijk genoeg om de game te willen reviewen.

In Catana neem je als katachtig karakter ninjales van The Master. Een wijze, oude leermeester die jou de kneepjes van het vak leert. Die ninja kunsten, die komen ontzettend goed van pas, want op de één of andere manier is de wereld bezaaid met gemuteerde vijanden. Groenten, rotsen, zeedieren en nog meer. Je komt vanalles tegen.

In de verhaallijn van Catana ga je op zoek naar de bron van deze mutaties, zodat je vanuit beter begrip ze kunt terugdringen voordat ze de hele planeet bevolken. Eigenlijk is dat de rode draad, die verder weinig wordt uitgediept. De dialogen zijn op zich wel leuk, maar verder niet hoogstaand. Op zich is dat ook niet erg verder, in een relatief kleine game als deze.

Catana bestaat uit 110 levels, verdeeld over 12 werelden. Voor het voltooien van elke wereld is een achievement te verdienen. Doe je dit legit, dan is het een behoorlijke grind. Maar, net zoals in Battle Kid: Fortress to Peril bestaat er de optie om gebruik te maken van een cheatcode, waarmee je binnen 10 minuten de volledige gamerscore binnen hebt. Mocht je dit willen, dan heb ik helemaal onderaan deze review een korte instructie toegevoegd.

Laten we er even vanuit gaan dat je de game speelt, zoals dit bedoelt is. Dan heb je dus zoals gezegd 110 levels te voltooien, waarbij je ook te maken krijgt met een aantal boss fights. De game is in te stellen op drie verschillende moeilijkheidsniveaus. In de gemakkelijkste heb je als kat, hoe kan het ook anders, 9 levens tot je beschikking.

Het doel van elk level wordt voordat je er aan start gespecificeerd. Dit is elk level anders, al lijkt het in de basis veel op elkaar. Zo moet je bijvoorbeeld een specifiek aantal van een bepaalde soort vijanden verslaan, onkruid uit de weg ruimen (hierdoor zie je niet goed wat voor gevaar daaronder schuilt) of kratten kapot maken.

Je doet dit door jezelf te bewegen over het digitale speelbord. Elke zet kun je maximaal 9 vakjes verplaatsen. Door aansluitend naast of op een vakje met meerdere aangrenzende vijanden te komen, word je katana geactiveerd en worden de vijanden aangevallen. Tegelijkertijd worden nieuwe vijanden, die in kleine vorm spawnen, groot zodra je één zet hebt voltooid. Als je over de heen loopt zolang ze klein zijn, zijn ze gelijk verslagen en kunnen ze geen schade toebrengen. Een vijand die als enige, zonder aangrenzende gelijke vijanden, op het speelbord staat, kan niet aangevallen worden. Je moet dus zowel je route over het bord, als je timing goed op elkaar afstemmen.

De vijanden zijn op zich wel divers in de verschillende werelden, maar de basis om ze te verslaan is elke keer hetzelfde. Hier en daar worden wat extra componenten toegevoegd, zoals armor. Vijanden met armor, moet je twee keer raken om ze te verslaan en dit vereist dus iets meer denkwerk.

Daarnaast moet je ook oppassen. Ik benoemde al dat je 9 levens hebt op het gemakkelijke moeilijkheidsniveau, maar deze levens kunnen je ook afgenomen worden door boze vijanden. Elke ronde waarin je een zet doet, worden enkele vijanden rood kokend van woede. Kom je op of langs een vakje aangrenzende aan zo'n vijand? Dan word je zelf aangevallen. Je kunt ze het beste aanpakken door een gelijke, aangrenzende vijand aan te vallen, die niet boos is of door een zet te wachten. De beurt erna kalmeren ze namelijk vanzelf.

Behalve je standaard aanvallen, kun je op de LB-knop door verder te komen in de game speciale aanvallen vrijspelen, die je één keer per level kunt gebruiken. Zo heb je een kalmerende potion tot je beschikking waarmee je in één zet alle boze vijanden kunt bedaren. Daarnaast heb je ook een speciale katana move tot je beschikking, waarbij je als een echte windmolen bruut om je heen zwaait en de aangrenzende vijanden een kopje kleiner maakt, of ze nou aangrenzende vijanden hebben of niet. Handig als je ondergesneeuwd raakt.

Ik moet eerlijk zeggen dat het laagste moeilijkheidsniveau eigenlijk veel te gemakkelijk is om er aan te denken dat je deze speciale aanvallen tot je beschikking hebt. Ik vergat ze af en toe gewoon. Op de moeilijkere niveaus kunnen ze wel van meerwaarde zijn. Het moeilijkste niveau geeft je slechts 3 hartjes en hierbij krijg je veel meer vijanden op je af gevuurd.

De boss fight zijn wel een leuke variatie op de reguliere levels, maar ook deze zijn vrij simpel. Je moet één grote vijand meerdere keren raken en elke vijand heeft zijn eigen principes. Ze zijn echter niet moeilijk te doorgronden en zeker de boss fights in de eerdere werelden zijn goed te doen, mede omdat de rest van het speelbord vrij leeg blijft.

Hoewel de game een soort verslavende factor heeft, waardoor je zomaar een uurtje of twee verder bent, begon me op een bepaald moment ook wat tegen te staan. Dat was met name het feit dat het niet uitmaakte hoe groot en goed jouw aanval per zet was. Of je nou één vakje bewoog en daarmee slechts twee vijanden neerlegde of de maximale 9 vakjes perfect benutte waarbij je in vier verschillende delen het halve speelbord wist te legen, qua punten of beloning maakte dat eigenlijk verder weinig uit. Ik merkte dat ik hierdoor wat lakser werd. Mijn interesse begon weg te zakken.

Grafisch gezien ziet de game er prima uit, zeker op de Xbox Series X. De kleurrijke spetters die je achterlaat door vijanden kennis te laten maken met je katana, in combinatie met het geluid dat je wapen maakt wanneer het door ze heen snijdt, zijn een lust voor oog en oor. Met name in de levels, is dat in principe prima. De wereldkaart ziet er hier en daar wat minder detailrijk uit, maar op zich kom je daar eigenlijk amper. Je gaat gewoon door naar het volgende level zodra je er één klaar hebt.

De game is in opzet dus vrij simpel, misschien wel te simpel. Op zich niet vreemd, want de game is oorspronkelijk uitgebracht als mobiele game en PC game. Vooral die eerste categorie maakt dat de diepgang verder beperkt is, zoals je ook kunt verwachten van de meeste mobiele games. Wel kun je ook tussen levels door de moeilijkheidsgraad aanpassen naar wens. Op zich een lekker hapje tussendoor, maar verder niet zo majestueus als een sierlijke, geheimzinnige kat.

Catana is op zich een prima tussendoortje, waarbij de enigszins vermakelijke gameplay je in eerste instantie wel even vast weet te pakken. Voor je het weet, ben je een behoorlijk aantal levels verder. Dan zakt de aandacht helaas vrij snel weer weg, zeker omdat de beloning voor de kwaliteit van je zetten eigenlijk amper uitmaakt voor het spelverloop. Grafisch en qua prestatie is er weinig aan te maken op deze game, die oorspronkelijk ook als mobiele game is uitgebracht en nu dus de overstap waagt naar consoles. Met dit in je achterhoofd is het gemakkelijker om een correcte verwachting op te stellen, zodat je niet teleurgesteld raakt als je de game gaat spelen.

Score: 63/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. Catana is digitaal beschikbaar in de Store.

Wil jij 1000G verdienen met Catana in minder dan 10 minuten tijd? Dan moet je onderstaande stappen volgen!