Chernobylite - Review

Bijgewerkt op: okt 2

Chernobyl (Tsjernobyl), wie kent het niet? De grootste kernramp ter wereld die ooit heeft plaats gevonden. Om één of andere reden heeft deze kernramp in 1986 me altijd geïnteresseerd en daarom ben ook niet vies van alle mini-series, documentaires en natuurlijk games die het als onderwerp hebben. Het is nog altijd een droom van mij om ooit een reis te maken naar Pripjat, de spookstad die achtergebleven is na deze enorme ramp. Zelfs na al die jaren, hangt er nog een aanzienlijke radioactieve straling.

Chernobylite geeft een geheel eigen draai aan deze gebeurtenis, maar wel met behoud van wat er echt is gebeurd. Zelf ben ik al enige tijd in het bezit van deze game, want op PC was hij namelijk al in early access te spelen sinds 2019. Ik was dan ook hartstikke enthousiast over het nieuws dat Chernobylite naar console kwam.

Chernobylite is een FPS game met RPG- en horrorelementen, die je ook terugziet in Fallout en S.T.A.L.K.E.R., het oudje maar goudje. Zo wordt er niet alleen gefocust op het schieten, maar is er een diepgaand verhaal waarbij elke keuze invloed heeft op de ontwikkeling van de wereld. Hiernaast zitten er ook base build elementen in, moeten er resources gevonden worden en is de wereld echt heel erg groot. Een open-world kan het echter niet genoemd worden. Waarom niet? Omdat je toch een vastgelegde route hebt die je moet volgen.

In het verhaal van Chernobylite speel je als Igor Khymynuk, een voormalig medewerker van de kerncentrale in Chernobyl. Na 30 jaar keer je voor het eerst terug naar het rampgebied, op zoek naar de waarheid over hoe je verloofde Tatyana destijds vermist is geraakt. Dit is uiteraard niet het enige mysterie wat er te ontdekken is. Om alle geheimen te ontrafelen, heb je wat hulp nodig. Het is daarom mogelijk om een team samen te stellen in de grote wereld van Chernobylite.

De wereld is eigenlijk precies wat je zou verwachten van een gebied dat slachtoffer is geworden van een nucleaire ramp. Het staat vol met vervallen en verlaten gebouwen, omringd door radioactieve plassen water en allerlei soldaten die het gebied bewaken. Het gebied is ook het thuis geworden van monsters en andere bovennatuurlijke verschijnselen. Deze laatste zijn afkomstig van het mineraal 'Chernobylite', dat is ontstaan na de kernramp. Door het gebruik van dit mineraal, kun je portalen openen bij het gebruik van je eigen ontwikkelde portal gun.

Wat de wereld zo bijzonder maakt, is dat er daadwerkelijk HD 3D scans gebruikt zijn van het gebied om bijvoorbeeld Pripyat, de DUGA-1 Radar en nog veel meer tot in de puntjes na te bootsen. Er zijn in totaal zes kaarten gebruikt om dit te realiseren. Verder verandert het speelveld op basis van de keuzes die je maakt in het spel en worden ze ook beïnvloed door het weer en andere factoren.

Wat je doet in de wereld, dat heb je zelf in de hand. Zo kies je de missies die je wilt spelen en is het mogelijk om je team op andere missies te sturen. Bij de missies voor je team, zie je hoe hoog het risico is voor hen bij een specifieke missie. Is het risico te hoog? Dan heb je een grote kans dat ze er niet levend van terugkomen. Slagen ze in de missie, dan komen ze terug met bijvoorbeeld voedsel, munitie, kruiden en andere voorraden. Helaas zijn de voorraden enorm schaars, maar dit komt wel overeen met de setting van het spel. Het zou namelijk raar zijn als alles in overvloed te vinden is in een apocalyptische wereld. Het managen hiervan is dus een heel belangrijk aspect in het spel.

Je kan wel maar één missie per dag doen en je keuze is daarom soms tactisch. Bij de verkeerde keuzes kan het best wel eens zo zijn dat je het later in het spel moeilijk krijgt. Tijdens zo'n missie heb je ook de mogelijkheid om vallen, gereedschap en zelfs outposts te maken en je moet tijd besteden aan technologie om de omgeving te verbeteren. Maar pas op! Deze verbeteringen kunnen ook weer vernietigd worden door de soldaten die rondlopen. Plaats ze dus met verstand.

Het is dus best realistisch gemaakt wat dat betreft en ook wel vergelijkbaar met dingen uit het echte leven waar je rekening mee moet houden. De combat is wel een puntje dat meer aandacht had mogen krijgen. Zo heeft het mikken vrij weinig invloed op hoe je schiet ten opzichte van hoe je dat doet als je niet mikt. Van de ene kant, stealth is hier veel belangrijker dan lukraak in het wild rond te schieten.

Maar goed, aan het einde van een missie keer je dus terug naar je basis. Hier kun je niet alleen een band scheppen met je teamgenoten, maar je kunt er ook je wapens upgraden en je skills verbeteren door de ervaring die je hebt opgedaan tijdens een missie. Dit is in de vorm van een echte training en dus niet gewoon een druk op een knop om je stats te boosten.

Het is wel jammer dat je teamgenoten best gevoelloos zijn en niet reageren op wat er allemaal gebeurt en verandert binnen je basis. De tijd die je in je basis stopt, is vooral leuk voor jezelf, maar daar houdt het verder wel mee op.

Grafisch vind ik de game wel mooi, maar niet bijzonder. Technisch is er helaas meer te zeggen over de game, want het rammelt hier en daar toch nog wel. De game was al eens uitgesteld, maar toch zitten er nog een aantal fouten in met betrekking tot laadtijden, framerate en gameplay. Er zijn nog wel meer foutjes, maar het is al bevestigd dat er nu en in de toekomst gewerkt zal worden aan patches om de game te verbeteren. Ook is de Engelse vertaling van de ondertiteling niet 100% correct, wat in de early access ook al een bekend probleem was.

Wat betreft de audio in het spel, heb ik meer positiefs te vertellen. Zo is de game bijvoorbeeld volledig in het Russisch te spelen (met eventueel Engelse ondertiteling), maar heb je ook de mogelijkheid om alles in het Engels te zetten. Het acteerwerk is in elk geval geweldig gedaan, zowel in het Russisch als in het Engels. Ook past de muziek heel goed bij de setting van het hele spel.

Chernobylite is een prachtig voorbeeld van hoe een post-apocalyptische wereld er uit had kunnen zien. Door een eigen draai te geven aan een waargebeurd verhaal, is er een diepgaand verhaal ontstaan met een enorme wereld om te ontdekken met alle verborgen mysteries die hij te verbergen heeft.

Het feit dat deze FPS, niet zomaar een FPS is, maar ook RPG- en horrorelementen bevat, waarbij stealth een grote factor speelt, maakt Chernobylite tot een unieke game. Ondanks het goede verhaal, de mooie graphics en uitgebreide mogelijkheden, kampt de game op dit moment helaas toch met wat technische mankementen. Het is gelukkig wel al bevestigd dat hier, nu en in de toekomst, aan gewerkt wordt om het op te lossen. Maar voor €29,99 mogen we zeker niet klagen!

Score: 79/100