Chorus - Review

Al sinds de eerst gelanceerde raket wordt er steeds meer gepoogd om het heelal zover mogelijk te verkennen. Voor de dingen die nog niet ontdekt zijn, proberen we dan uiteraard zoveel mogelijk onze eigen fantasie te gebruiken over allemaal verschillende ruimteculturen en de technologieën die daaraan vast hangen. Laat Chorus nu net ook één van deze hersenspinsels zijn.

Volgens de beschrijving biedt Chorus namelijk bliksemsnelle actie met dogfights in - je raadt het al - de ruimte! Maar is Chorus dan ook onze fel brandende ster aan de hemel? Of is het juist een ster die zijn laatste licht al heeft geschenen?

In Chorus kruip je in de huid van Nara. Ze is een ex-Elder, een soort van elitepiloot in dienst van de Cult of the Circle. Het doel van deze Cult is om namens de Great Prohpet het vreedzame doctrine van Chorus zoveel mogelijk te verspreiden. Iedereen die geen onderdeel is van het doctrine van Chorus krijgt drie opties: je sluit je aan, je geeft een groot offer of je planeet wordt volledig verwoest. Vaak is het resultaat uiteraard aansluiten of verwoesting.

Nara heeft lange tijd de doctrine van Chorus verspreidt en daarbij ook gruwelijke daden verricht voor dit "vreedzame" doctrine. Uiteindelijk besluit ze dat het genoeg is en vlucht samen met haar schip Forsa (een zelfdenkend ruimteschip) naar een afgelegen sterrenstelsel om daar een bestaan op te bouwen binnen The Enclave. Uiteindelijk komt ook hier de Cult aan en moet ze besluiten of ze weer vlucht of haar door de Cult gegeven krachten tegen de Cult gaat keren.

Chorus begint vrij rustig en vriendelijk. Je eerste vijanden zijn een aantal turrets. Deze zijn stationair en daardoor een makkelijk doelwit om je eerste space combat skills op te trainen. Gaandeweg het verhaal krijg je natuurlijk met steeds meer verschillende vijandelijke schepen te maken, met elk hun eigen sterke en zwakke punten. Deze punten worden je de eerste keer vriendelijk uitgelegd, maar daarna moet je toch écht zelf onthouden hoe je elk type schip het beste kan benaderen. Mocht je toch meteen een uitdaging wensen, dan kun je het spel vanaf het begin al uitdagend maken met de Permadeath modus. Wanneer je binnen deze modus ook maar één keer game-over gaat, is het spel ook voorgoed voorbij en moet je weer volledig opnieuw beginnen.

Om het vernietigen van schepen gemakkelijker te maken, heb je (uiteindelijk) de beschikking over een drietal wapens: een lasergeweer, gattling gun en raketwerpers. Lasergeweren zijn vooral effectief tegen schilden, gattling guns tegen het schip zelf en raketwerpers tegen het pantser. Tijdens grotere gevechten moet je dus voortdurend wisselen tussen deze wapens om je vijanden zo snel en effectief mogelijk uit te schakelen.

Gedurende het spel krijg je de mogelijkheid om je wapens en daarnaast je hull en shields te upgraden. Verder heb je ook de mogelijkheid om mods te verkrijgen voor je schip. Deze kunnen bepaalde aspecten van het schip verder verbeteren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan wapens die minder snel oververhit raken. Al deze upgrades kun je verdienen door het voltooien van side-missions of door ze simpelweg in de hangar te kopen met credits. De upgrades van side-missions en de hangar kunnen soms verschillen, dus het is natuurlijk altijd handig om beiden goed in de gaten te houden!

Naast de standaard-upgrades voor je schip heb je ook een spirituele band met Forsa, je schip. Door deze band is het onder andere mogelijk om je schip tijdens het vliegen in de ruimte te laten driften of zelfs achter een vijand aan te laten teleporteren, waardoor je meteen die laatste voltreffer richting je doel kan schieten. Ook deze krachten zijn weer verder te upgraden door Rite Fragments te vinden in de open wereld. Dit zijn fragmenten van pure Rite energie, die je vaardigheden verder kunnen versterken. Het is het daarom zeker waard om even van je pad richting de main quest af te wijken en een scherpe blik tussen de asteroïden te werpen.

De verschillende delen van het speelterrein zijn vrij te verkennen en allemaal verbonden met een Jump-gate. Door middel van de Jump-gate kun je jouw volgende bestemming kiezen en binnen deze bestemmingen staat het je vrij om alles te ontdekken. De gebieden lijken tamelijk groot, maar wanneer je de sub-light drive activeert, ben je eigenlijk vrij snel van de ene kant naar de andere kant van het gebied gevlogen. Dat is maar goed ook, je legt namelijk tamelijk wat afstanden af binnen deze gebieden. Daarnaast zijn de gebieden ook vrij goed gevuld met verschillende side-missions. Deze side-missions zijn verschillend genoeg op het gebied van doelen, zodat het niet eentonig gaat aanvoelen. De ene keer race je tegen andere schepen, de andere keer ben je een raffinaderij aan het beschermen tegen rovende ruimte-piraten.

Grafisch ziet het spel er echt buitenaards goed uit, van asteroïdenvelden tot de binnenkant van verborgen ruimtetempels. Overal kun je naartoe vliegen en alles ziet er werkelijk ontzettend mooi uit. Zelfs wanneer je in sub-light speed vliegt, verloopt het renderen van de wereld alsnog ontzettend soepel. Ook binnen de ruimtegevechten zelf heb ik eigenlijk geen enkele hapering in mijn beeld meegemaakt, ongeacht hoeveel schepen er om mij heen explodeerden. Daarnaast is het contrast tussen je kleine eenmansschip en de immens grote planeten om je heen erg goed geschetst. Je voelt je binnen deze game gewoon ontzettend klein tegenover de achtergronden in de gebieden, precies zoals het hoort wanneer je door de ruimte vliegt.

Met Chorus wordt er een magnifieke nieuwe game gebracht binnen het space shooter genre. Door een combinatie van open world exploration, snelle en chaotische ruimtegevechten en de toevoeging van de mystieke Rites vaardigheden, weet de game alle bekende elementen van het space shooter genre te combineren met zijn eigen twist en interessante verhaal. Hoewel Chorus in eerste instantie misschien een ietwat trage start heeft, wordt je geduld uiteindelijk beloond met de meest geweldige ruimtegevechten. Voor de echte veteranen onder ons is er natuurlijk ook de permadeath modus om je mee te vermaken, voor ieder wat wils dus. De goede verdeling van te ontdekken gebieden en side-missions maken het ook zeker geen straf om deze schitterende spelwereld te verkennen. Daarmee is Chorus dan ook een echte aanrader voor spelers die van snelle actie met een goed verhaal houden!