Cobra Kai: The Karate Kid Saga Continues - Review

Bijgewerkt op: jan 19

Even een praatje over ‘vroeger’, toen je nog naar de videotheek moest om films te huren. Je kan het je bijna niet meer voorstellen dat je daar de voor deur uit zou gaan. Het was niet anders, als je nieuwe films thuis wilde kijken. Ik, als een klein kind, had niet veel keuze. Mijn broers overstemden mij altijd. Niet dat ik het erg vond, want met Commando, American Ninja, Predator en Blood Sport hadden zij een goede smaak, al zeg ik het zelf.

Ook was daar The Karate Kid, de natte droom van elke jonge jongen. Je eigen privétrainer die je opleidt naar een supervechter. Beetje jammer dat je eerst zijn klusjes op mag knappen, zoals de auto poetsen en de schutting verven. Maar goed, je leert karate en doet mee aan het toernooi van de stad. Wonder boven wonder kom je boven drijven en schop je het tot de finale. Met een ferme trap versla je jouw aartsvijand en mag je jezelf tot kampioen kronen.

Ruim 35 jaar later brengt Netflix een vervolg op de films van The Karate Kid met de serie Cobra Kai. Daniël en Johnny zijn ouder geworden, maar de vete tussen de twee personen gaat nog gewoon door. Zelf heb ik de serie nog niet gezien. Het staat zeker nog wel op mijn lijstje om nog te kijken. De game is een tie-in van de serie. Het volgt niet de serie en is een verhaal op zichzelf. Wat wel leuk is om te vermelden, is dat de stemmen worden gedaan door de acteurs van de serie.

Maar wat is de game nou precies? Nou eigenlijk alles wat je van een game verwacht met het woord ‘karate’ in de titel. Een brawler die je kunt vergelijken met Double Dragon of het recente Street of Rages 4. Een brawler is een game waar je in 2D moet vechten tegen zeer veel verschillende tegenstanders. Gewoon lekker hakken en beuken en combo’s aan elkaar rijgen.

Wanneer je de game begint, kun je kiezen of je de kant van het verhaal van Cobra Kai of de Myagi Dojo wilt spelen. Dit vind ik wel een leuke keuze, al kun je uiteraard daarna de andere kant kiezen. Heel diep gaat het verhaal niet en het is daarmee ook verwaarloosbaar.

Je begint met één speler en breidt dit in de loop van de game uit naar vier spelers. Hier kun je ‘on the fly’ mee wisselen tijdens de gevechten. Dit zal je ook wel moeten doen, want heel makkelijk is de game niet, om eerlijk te zijn. Daar zorgen de rollerskaters, skeletten, football spelers of hippies wel voor.

Van de graphics moet je houden denk ik. Het is niet mijn favoriete grafische stijl. Het voelt een beetje goedkoop aan. Misschien dat het snel in elkaar gezet is en het budget niet toereikend was. Het geluid met originele stemmen van de serie is daarentegen wel goed gedaan. Tenminste, in de cutscenes dan, want tijdens het spelen wordt er niet veel verteld.

Cobra Kai is een game gebaseerd op de serie en vaak valt het dan wat tegen. Helaas moet ik concluderen dat Cobra Kai niet het niveau haalt wat je van te voren hoopt. De gameplay voelt zeer repetitief aan en het stijltje kan mij niet aanspreken.

Als je fan bent van brawlers of de serie fantastisch vond dan kan je misschien hier plezier uit halen. Anders laat je de game lekker links liggen en bespaar je wat geld voor andere games die nu uitkomen. Cobra Kai wordt zowel digitaal als op disc uitgebracht.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever.

Score: 58/100