• Glenn

Construction Simulator 3: Console Edition - Review

Het is inmiddels al weer anderhalf jaar geleden dat een Construction Simulator game voor de allereerste keer ooit op console uitkwam. Ik heb het hier natuurlijk over Construction Simulator 2: US Console Edition. Uiteraard hebben we die kans destijds niet laten liggen om hem te reviewen.

De game werd enorm goed ontvangen en we hebben hem toen zelfs nog eens een keertje mogen verloten onder onze trouwe leden.


Zoals je uit de titel kunt opmaken, hebben we ook het gloednieuwe derde deel weten te bemachtigen om te reviewen. Construction Simulator 3: Console Edition is sinds 7 april beschikbaar op Xbox One. Het is wederom een port van de pc en mobile game die al eerder uitgekomen zijn. Is het net zo'n succes als het tweede deel? Wat is er allemaal nieuw? Dat gaan we eens haarfijn uitleggen.

Het basisprincipe van het spel is hetzelfde als bij zijn voorganger. Je start als nieuwe eigenaar van een bouwbedrijf in het stadje Neustein. Je weet eigenlijk niet veel van bouwen en de bijbehorende voertuigen af. De vorige eigenaar, die nu bij je in dienst is, leert je het fijne van het vak. Je start op het terrein waar je bedrijf is gevestigd. Hier zijn een aantal klusjes te verrichten om het terrein gebruiksklaar te maken en zo leer jij direct hoe alles een beetje werkt. Dit is dan ook meteen de tutorial.


Zodra je alles een beetje onder de knie hebt, is het aan jou om zoveel mogelijk contracten aan te nemen om wat centjes in de la te brengen en als bedrijf te kunnen groeien. Tijdens het uitvoeren van deze opdrachten kom je in de drie verschillende districten van Neustein; het landelijke Peckling em See, de binnenstad van Neustein en het industrieterrein. Deze volgorde is ook direct de moeilijkheidsgraad van makkelijk naar moeilijk als het aankomt op de contracten die je kunt aannemen.


Hoewel Construction Simulator 3 dus één gebied minder heeft dan zijn voorganger, is de map wel ruim 10km² groot. Verder is de wereld nu ook neergezet in een Europese setting, ergens in het Alpengebied. Voorheen was dit in de US.

Naast dezelfde basis, zijn er ook een aantal dingen nieuw in het spel. De nieuwe setting van de wereld heb ik al benoemd, maar zo zijn er nu ruim 50 voertuigen van 14 echte merken te gebruiken in de game. In het vorige deel waren er dit slechts 40. Met echte merken bedoel ik onder andere Caterpillar, BOMAG of WIRTGEN GmbH, VÖGELE AG en HAMM AG. Er is voor het eerst ooit ook de compacte graafmachine E55 of de T590 rupslader van Bobcat beschikbaar in het spel. Hiernaast heb je ook nog een Liebherr 150 EC-B 8 torenkraan, waarmee je goed in de hoogte kunt werken.


Met al deze voertuigen mag je wel ruim 70 verschillende contracten voltooien, de één nog lastiger dan de ander. De 'verhaalmissies' zijn toch wel de missies die het langste duren in het spel en die er voor zorgen dat je meer dan genoeg tijd in het spel kwijt kunt. Voor al deze contracten en missies heb je weer andere voertuigen nodig. Ja, voertuigen kopen is prijzig, daarom kun je ze ook allemaal huren zoals in het vorige deel. Op de lange duur loont het zich echter wel echt om ze gewoon te kopen. Naast de voertuigen moet je ook materialen kopen om klusjes te kunnen klaren.


De makkelijke klusjes bestaan meestal uit het vervoeren van materialen of vervangen van bijvoorbeeld een pijpleiding, maar je komt op een gegeven moment ook klusjes tegen waarbij je het asfalt moet repareren, een brug over een rivier moet maken of zelfs moet helpen met het bouwen van een wolkenkrabber. The sky is the limit zullen we maar zeggen. Het zou dus zonde zijn als je niet de juiste voertuigen in je wagenpark hebt, waardoor je waardevolle contracten mis kunt lopen. Sommige contracten zijn wel echt superrrrrr lastig...

Hoe zit het met de gameplay? Nou, deze is eigenlijk identiek aan zijn voorganger. In het begin kun je direct kiezen uit de moeilijkheid voor je hydraulische besturing, namelijk Arcade, SAE/Euro en ISO. Ik zelf heb gewoon lekker arcdade genomen, voor de rest ben ik een te grote bouwnoob. Daarnaast zijn de camerabesturing en bediening van de voertuigen hetzelfde en daarmee heeft de gameplay hier en daar ook dezelfde tekortkomingen. Zo moet je bijvoorbeeld constant wisselen tussen een camerafunctie en functie van het voertuig dat je bestuurt. Er is helaas geen optie om dit handig tegelijkertijd te kunnen doen. De uit te voeren handelingen zijn wel heel gedetailleerd en je moet echt elke stap volgen.


Ook het skill systeem is weer in het spel verwerkt. Naarmate je meer opdrachten voltooit, zie je jezelf in level omhoog schieten. Je hebt dan de mogelijkheid om skillpunten te verdelen, waardoor je voordelen krijgt op bijvoorbeeld de prijs van materialen behendigheid in een bepaalde vaardigheid. Wat wel nieuw is in de gameplay, is de cockpit view. Je kunt dus nu lekker achter het stuur kruipen en vanuit je cockpit rondkijken.

Grafisch moet je trouwens niet te veel verwachten van deze game, net als zijn voorganger. Hoewel de voertuigen er wel gedetailleerd uitzien, van buiten althans. In de cockpit is ook wel aan alle kleine dingen gedacht, maar het ziet er toch wat minder afgewerkt uit. Het viel me wel op dat de vervorming van licht erg mooi gedaan is. Als je een bocht maakt, zie je de schaduw toch erg mooi meedraaien. Dit is een puntje wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had. Als je van een vuil terrein weg rijdt, dan zie je ook daadwerkelijk smerige bandensporen op het oppervlak.


Wat ik jammer vind, is dat je nog steeds geen gebruik kunt maken van een knipperlicht of ruitenwissers. Bij een cockpit view had ik dit wel verwacht. Daarnaast worden er verkeersboetes uitgedeeld voor bijvoorbeeld door rood licht rijden of te snel rijden. Dit was in het vorige deel ook zo, maar als je een beetje innovatie in een spel wilt hebben, zorg er dan ook voor dat je alle functies van een wagen hebt en ook overal een boete voor kunt krijgen. De cruise control is ook iets wat ik heb gemist bij het reizen tussen stadsdelen.


De muziek in het spel vind ik daarentegen erg prettig. Deze is lekker rustig en is er zelfs gedacht aan kleine geluidsdetails, zoals een kerktoren die je hoort luiden als je in de buurt bent.

Zo zijn we bijna aan het einde van deze review gekomen, maar er zijn nog twee kleine puntjes die ik wil benoemen voor ik er een einde aan ga breien. Zo zitten er nog wel een aantal bugs in het spel, zoals bijvoorbeeld het plotseling verdwijnen van AI voertuigen. Zo rij je er achter en opeens, poef... Weg auto. Aan de ene kant niet erg, want dan heb je weer een auto minder voor je waar je tegenaan kunt botsen om vervolgens een boete te krijgen voor toegediende schade.

Het andere puntje dat ik nog kort wil benoemen, zijn de onnodige laadschermen in het spel. Zo kreeg ik werkelijk elke keer na het sluiten van de map, een f**** laadscherm voorgeschoteld. Op de One X duren deze gelukkig niet zo lang, maar op de originele Xbox One duren deze toch net wat langer. Ook heeft de normale Xbox best veel last van flinke frame drops in Construction Simulator 3. Hoe het kan, mag Joost weten, maar dat is niet iets wat je zou verwachten van een game die grafisch niet bepaald de sterkste is.

Conclusie

Construction Simulator 3: Console Edition lijkt op het eerste gezicht veel op zijn voorganger. De gameplay en grafische uitstraling is veelal hetzelfde, wat qua graphics niet bepaald een compliment is. Ook in de controls zitten hier en daar wat haken en ogen, vooral bij het wisselen tussen de camera en een te besturen onderdeel van je voertuig. Voor de rest zijn de controls gewoon goed vertaald naar een controller, het blijft nog altijd een port vanuit pc en mobiel. Hier tegen over staat dan wel dat de uit te voeren handelingen en de voertuigen erg gedetailleerd zijn en dat er ook aan de kleine dingen is gedacht.


Er is nu een nieuwe en grotere map te bespelen en je hebt de keuze uit meer voertuigen en meer contracten om te voltooien. Het spel staat dus 100% garant voor vele uren aan bouwplezier in het stadje Neustein, ergens in de Europese Alpen. Ik denk dat deze grotere map helaas wel de reden is waarom er ineens onverklaarbare laadschermen in het spel zitten en dat de originele Xbox One last heeft van flinke frame drops, maar het kan ook een stukje slecht programmeerwerk zijn.

Gezien de prijs van €14,99 staat deze game echt 100% in verhouding met wat je ervoor krijgt. Je hebt er immers uren plezier van. Al met al dus niks te klagen!

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar in de store voor €14,99.


Score: 71/100

Recente blogposts

Alles weergeven