Crash Bandicoot 4: It’s About Time - Review

Platformgames vind ik normaal gesproken altijd wel leuk, maar toch speel ik het niet vaak. Regelmatig zijn het indie games en het meeste daarvan gaat langs me heen als ik het niet hoef te reviewen. Toch wist ontwikkelaar Toys for Bob mij meteen te triggeren met hun game Crash Bandicoot 4: It’s About Time. Na een succesvolle remaster komt de mascotte van die ‘andere’ console weer naar onze geliefde console. En boy oh boy, wat hebben ze dat goed gedaan.

Nadat je in deel drie de slechteriken hebt gevangen, weten ze in dit deel meteen te ontsnappen. Uiteraard hebben N. Tropy en Neo Cortex meteen plannen om niet alleen de planeet, maar meteen het gehele universum te domineren. Dit moeten Crash en zijn zusje Coco proberen te stoppen. Het verhaal is zoals je begrijpt flinterdun, maar boeit dat bij een platform game? Voor mij persoonlijk niet, omdat het allemaal om gameplay draait.

Crash moet maskers zien te vinden om je te helpen de levels te doorkruisen. In totaal kun je vier maskers vinden met elk zijn eigen krachten. Zo kun je bijvoorbeeld een masker vinden waarvan je een wervelwind wordt om verder mee te springen. Of je vindt een masker waarmee je onzichtbare delen weer zichtbaar maakt en ook kunt gebruiken om op te springen. De game bepaalt zelf wanneer je dit nodig hebt, dus je beschikt niet constant over deze krachten.

De levels van Crash Bandicoot 4 zijn uitgebreid en divers. Zo komt het maar zelden voor dat je minder dan 200 houten kistjes moet kapot maken. Het gebeurt regelmatig dat je naast het normale springwerk moet sliden van tracks en daarna ook nog in een bootje terecht komt. Dit zorgt voor afwisseling en zo houdt de game het fris. De game zit daarnaast boordevol content. Behalve de normale levels heb je ook levels die geïnspireerd zijn op de oude games en bonuslevels.

Je kunt deze game op twee verschillende modi spelen. Zo is er de originele modus waarmee je een bepaald aantal levens krijgt. Zijn die op, dan moet je het level weer van voor af aan beginnen.

Of je kiest de vergefelijke moderne modus. Hier moet je checkpoints halen en als je dood gaat, begin je gewoon weer bij het laatst behaalde checkpoint. Het maakt het een stuk minder frustrerend, want dood ga je. Vaak. Zo heb ik bepaalde levels wel meer dan 30 keer moeten proberen om het te halen en dat dan zonder alle kistjes te bemachtigen.

Technisch gezien doet Crash Bandicoot 4: It’s About Time vrijwel alles goed. Ik ben geen enkele bug, freeze of andere onvolmaaktheden tegen gekomen. De graphics zijn subliem en de details waarmee de levels vormgegeven zijn, zijn overweldigend. Nee, met het stijltje dat hier gehanteerd wordt, ben ik nog geen betere game tegen gekomen. Ook de muziek en stemmen dragen hier voor een groot gedeelte aan bij.

Waar ik eerst dacht dat Crash Bandicoot een leuke game zou worden, was ik toch nog op het verkeerde been gezet. Het is geen leuke game, maar een geweldige game voor mensen die van platformgames houden. De moeilijkheidsgraad wordt langzaam opgebouwd, waardoor beginnelingen ook mee kunnen komen. Na een review verwijder ik vaak de game van mijn schijf, maar in dit geval weet ik zeker dat ik hier nog menig uurtje in ga stoppen.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €59,99.

Score: 94/100