Cult of the Lamb - Review

Ik houd wel van games die proberen verschillende uitersten te combineren tot iets unieks. Het is daarbij wel zo dat het dan meestal óf heel goed uitpakt, óf heel slecht. In Cult of the Lamb hebben ze een helse, lugubere sektewereld gecombineerd met een klein, schattig lammetje.

Nou is een lam in combinatie met geloof niet zo vreemd, want er is natuurlijk zoiets als het Lam Gods (de personificatie van Jezus die de mensheid van zijn zonden verlost door zijn leven te offeren). Het zou zomaar kunnen dat daar wat inspiratie uit is gehaald, want in Cult of the Lamb ga je jouw eigen sekte opbouwen en ja, daar horen natuurlijk offers bij...

De game start met een cutscene waarbij je als laatste lammetje op aarde wordt geslachtofferd door vier kwaadaardige figuren. Zodra de bijl je nekharen raakt, zie je het licht en sta je ineens voor "The One Who Waits". Het blijkt een soort duivelfiguur te zijn die jou een aanbieding doet.

Hij redt je van jouw noodlot en in ruil moet jij, in de naam van The One Who Waits, een sekte opzetten. Uiteraard accepteer je deze top deal want laten we eerlijk zijn, daar hoef je toch niet over na te denken? Een deal met de duivel is dus een feit.

Een sekteleider heeft pas draagvlak als hij omringt wordt door een hoop volgers dus je eerste, en belangrijkste taak, is gelijk helder. Je moet op zoek naar volgelingen. Die volgelingen kunnen natuurlijk niet zomaar ergens rond blijven zwerven, dus als tweede belangrijke taak moet je aan de slag om een soort kamp op te zetten voor je sekte.

Deze twee taken worden in gameplay met elkaar gecombineerd en dat is soms een behoorlijke opgave om te managen. Om volgelingen te krijgen, moet je eerst op pad om ze uit de klauwen te redden van ongelovigen.

Als je op pad bent, kun je echter geen aandacht besteden aan je kamp en je volgelingen. En ook dat is belangrijk, want ze hebben eten nodig, een dak boven hun hoofd en uiteraard moet je ze ook toespreken en blijven bekeren om ze 'op het rechte pad' te houden. Een volgeling die zich ineens tegen je keert is namelijk geen pretje, dat heb ik tijdens het spelen van Cult of the Lamb op een harde manier mogen ondervinden.

Het is voor mij persoonlijk de combinatie van deze twee elementen die de game ontzettend verfrissend en zelfs een beetje verslavend maakt. Oké, ik doe nog één run om even wat resources of volgelingen te verzamelen en dan zet ik echt mijn console uit. Niet dus... Wees gewaarschuwd want je zit voordat je het weet van top tot teen gevangen in je eigen sekte.

De runs die je maakt voor volgelingen en resources zijn roguelike van aard. Je start elke run met een random wapen en een magiespreuk en elke keer dat je een nieuw gebiedje in loopt, verschijnt er een nieuw random gegenereerd tafereel. Dat kunnen verschillende vijanden zijn die je moet verslaan om resources te verzamelen, maar het kan ook zijn dat je nieuwe wapens krijgt aangeboden of kunt kiezen om een tarrot card te activeren.

Deze kaarten helpen je met specifieke boosts, bijvoorbeeld om je aanval te verbeteren, meer resources te verzamelen of andere zaken. Ze zijn alleen actief gedurende de betreffende run waarin je ze oppakt. De gameplay is daarmee dus vergelijkbaar met bijvoorbeeld Hades.

In Cult of the Lamb starten de eerste runs op een vrij gemakkelijk niveau, waardoor je snel de neiging krijgt maar wat te button bashen. Als je de eindbaas van een gebied hebt verslagen en er nog eens terug gaat voor resources of een side missie die je van een volgeling kunt krijgen, dan worden vijanden moeilijker om te verslaan. Al met al is het prima te doen op de aanbevolen moeilijkheidsgraad en als je echt van een uitdaging houdt, kun je zeker nog een tandje moeilijker proberen. Hoewel het met veel vijanden in één scherm soms wat onoverzichtelijk kan ogen, is het voor elk type vijand op zich wel goed duidelijk gemaakt wanneer ze een aanval gaan inzetten.

De runs zijn verspreid over een aantal verschillende gebieden, die elk een eigen thema hebben en waar je dus ook specifieke resources kunt terugvinden. Ook de vijanden zijn hierdoor gevarieerd. Aan het eind van de laatste run in één van de verschillende gebieden, krijg je een boss fight voor je kiezen met één van de gruwels die je in het begin van de game hebben geprobeerd te slachtofferen. Payback time dus! Zodra je ze verslagen hebt, veranderen ze in een kleiner, schattig wezen, dat je kunt bekeren en opnemen in je cult.

Als je klaar bent met een run omdat je het niet hebt gered (dood kun je immers niet gaan, want dat was je al), keer je terug naar je cult. Daar heb je ook nog behoorlijk wat taken zoals het bouwen van bedden voor je volgelingen om een dutje in te doen, een kuil om dode lichamen in te gooien (als die zomaar ergens random blijven rotten, zijn je volgelingen niet echt blij en kunnen ze zelfs ziek worden) of andere gebouwen die je helpen je sekte te managen.

En dan heb je ook nog de mentale componenten, want die volgelingen moeten natuurlijk wel ergens in geloven. Je kunt ze jouw sekte en tempel laten aanbidden, waardoor je een soort XP verzamelt die je kunt inzetten voor het geven van preken, het uitvoeren van rituelen en meer. Hierin kun je zaken tot in veel detail upgraden, waardoor je steeds meer mogelijkheden krijgt. Afhankelijk van hoe volledig je bent, denk ik dat je de game in een uurtje of 10-12 kunt uitspelen, hoewel je waarschijnlijk een paar uur extra nodig hebt als je daarbij ook alle achievements wil behalen.

Je hebt hierin zelfs de keuze of je een sekteleider wil zijn die werkt vanuit een positieve gedachtegang door volgelingen te inspireren of juist een sekteleider die de meeste lugubere processen op gang zet om zijn volgelingen te blijven binden. Damn... dan is dat lammetje ineens een stuk minder schattig! Je kunt je volgelingen overigens aanpassen naar wens en daarmee hun uiterlijk veranderen. Er zijn een hoop skins die je gedurende de game vrijspeelt om daarvoor te gebruiken.

Alsof al deze zaken nog niet genoeg variatie bieden, zijn er ook nog diverse andere activiteiten om te ondernemen. Zo kun je verspreid over de map diverse minigames vinden en kun je bijvoorbeeld ook even relaxt je hengeltje uitgooien om een paar vissen te vangen. Het geeft een fijn gevoel van variatie, zonder dat het onsamenhangend aanvoelt. De gameplay van Cult of the Lamb is daarmee echt helemaal top te noemen!

De grafische stijl van de game is daarnaast echt smullen. Ook hierin komt de tegenstrijdigheid van de helse, lugubere kant van het sekteleven prachtig samen met de schattige geanimeerde karakters. Erg knap van de ontwikkelaars dat ze hier één geheel van hebben kunnen maken. Het ziet er ook nog eens prachtig scherp en kleurrijk uit. Smullen dus.

Enige nadeel aan de stijl is dat je zicht over een gebied wat vertroebeld kan worden, doordat er een soort 'kijkdoos' idee is gecreëerd waarbij de voorgrond meer of minder zichtbaar is, afhankelijk van waar je bent gepositioneerd op dat moment.

De game loopt heerlijk soepel op zowel Xbox Series X als Xbox Series S, waarop ik heb gespeeld tijdens het testen voor deze review. Slechts één keer kwam ik een probleem tegen, waarbij de game naar mijn dashboard crashte, op het moment dat ik een bizar ritueel wilde uitvoeren in mijn tempel. Ik weet niet of dit een of andere bug was of een teken 'van boven'... Een beetje creepy was het wel! Behalve dit voorval heb ik technisch geen problemen ervaren met Cult of the Lamb.

Als je ook maar een klein beetje houdt van roguelike games, kun je deze unieke ervaring eigenlijk niet laten ontglippen. Cult of the Lamb is een grafisch kunststukje met heerlijke gameplay, dialogen vol humor en bomvol actie met volop variatie. Ik vind het best bijzonder dat de ontwikkelaar zoveel tegenstrijdigheden in één mooi geheel hebben kunnen verwerken. De lugubere elementen van het managen van je sekte zijn stiekem erg plezierig en je voelt je er amper schuldig door als je een heftige keuze maakt, omdat je lammetje er zo schattig uit ziet. Ik wist niet dat het opzetten en onderhouden van een eigen sekte zo schaamteloos leuk kon zijn!

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. Cult of the Lamb is digitaal beschikbaar in de Store voor €24,95.