• Lotte

Curse of the Dead Gods - Review

Bijgewerkt op: jul 12

Dag liéve kijkbuiskindertjes,


Één jaar of drie geleden heb ik een van mijn grooste liefdes leren kennen. En dan heb ik het niet per definitie over mijn vriend (sorry!). En deze game heet The Binding of Isaac. Dit is een roguelike game. Oftewel: je baant je weg dwars door kerken, kelders, tempels en weet ik veel wat. Je vermoord alles wat je tegen komt, je krijgt allerlei leuke spullen... en uiteindelijk vermoord je een big bad *(&!@#(&@!.


In het geval van The Binding of Isaac, je bloedeigen moeder. Maar naarmate je steeds vaker de eindbase verslaat, speel je steeds meer voorwerpen, abilities, of wat dan ook vrij. Het gevolg hiervan is dat de game in the long run steeds en steeds makkelijker wordt. Soort van, want toen ik mama in The Binding of Isaac voor de 8e keer doodde ging de moeilijkheidsgraad significant omhoog. En ik ben er nog steeds verdrietig om...

Anyway, ik ben natuurlijk niet aangenomen om uren lang te typen/praten (of hoe je het ook wilt noemen) over een van mijn grote geliefdes. Dus hup, Curse of the Dead Gods staat nu in de spotlights! Curse of the Dead Gods; een roguelike-game dus! In deze game ben je een naamloze ontdekkingsreiziger die, vanwege welke reden dan ook, besluit om een mysterieuze tempel binnen te treden. Wat natuurlijk eigenlijk helemaal geen slim idee is geweest, want zodra je de tempel bent binnen getreden, sluiten de deuren achter je...


Heel veel dieper dan dat gaat de verhaallijn van deze game dus ook niet. Gelukkig is een verhaallijn in dit soort games ook niet heel erg belangrijk, aangezien het voornamelijk om de actie gaat - en dat krijg je! Aan het begin van iedere run heb je een aantal keuzes, waaronder welk level cq. tempel je in wil gaan. Er zijn 4 verschillende niveaus, die in totaal bestaan uit 10 verschillende levels (niveau 1: 3 levels, niveau 2: 3 levels, niveau 3: 2 levels en niveau 4: 1 level). Bij het volledig uitspelen van een level ontvang je een victory reward. En met deze kun je de volgende levels dus vrijspelen/openen. En ieder level heeft natuurlijk ook zijn eigen karakteristieken...

Voor het opstarten van een level krijg je een map te zien waarin wordt getoond wat je onder andere kunt halen, zoals goud, wapens of relics. Af en toe staat er ook unknown; dit betekent dat het dus echt van alles kan zijn! Zodra je de keuze hebt gemaakt welke tempel je wilt ontdekken, en welke richting uit gaat, kun je ook echt daadwerkelijk aan de slag gaan. Je bent standaard bewapend met een fakkel, een zwaard en een geweer.


Gedurende de game kun je trouwens ook andere wapens vrij spelen, zoals bijvoorbeeld; speren, schilden en zwepen. Naast het aanvallen van vijanden kun je ook ontwijken en afweren als defensie-mogelijkheid. Echter kosten deze twee acties stamina-punten, waar je maar een beperkte hoeveelheid van hebt. En zoals je het natuurlijk wel kunt raden, moet je wachten tot de stamina punten weer zijn opgeladen. Oftewel: ontwijk of weer je te veel af - dan ben je vreselijk kwetsbaar. Doe je niks, ben je alsnog de sjaak! Curse of the Dead Gods is dus een kwestie van goed timen, en voornamelijk de juiste beslissingen maken...

Ieder level is omhult door duisternis. En juist in deze duisternis bevinden zich vele vijanden... (en natuurlijk ook goud, schatkisten en allerlei andere fancy pancy voorwerpen). Zoals we allemaal weten, houdt de duisternis niet van licht. Dus de fakkel die je mee hebt genomen kun je gebruiken om een lichtpuntje te genereren in de duisternis.


Je kunt er onder andere allerlei bakens mee aansteken - de ontdekkingsreiziger doet de meeste schade in het licht. Echter kunnen de vijanden niet echt gedijen in het licht en doven zij vaak de bakens met hun aanvallen. Daarbij is er ook nog een probleempje: je kunt niet en met de fakkel schijnen en aanvallen. De vraag is nu alleen: wat is nou de beste keuze?

In de levels kom je echt van allerlei verschillende dingen tegen, van vijanden tot schatkisten gevuld met goud en soms wapens of andere voorwerpen. Verder zit de game ook vol met vallen - vallen die getriggerd worden zodra je er overheen loopt, of wanneer jij ze activeert met vuur. Het kan absoluut tegen jouw voordeel werken, aangezien ze vrij veel schade doen. Maar als je eenmaal de mechanics achter deze vallen doorhebt, kun je deze vallen ook absoluut in jouw voordeel gebruiken. Verder kom je in ieder level twee "kleine" minibazen (al moet ik eerlijk toegeven dat ze best groot zijn, haha) en één eindbaas tegen.


Een level is afgerond zodra deze rotzak met de grond gelijk gemaakt is! Door het doden van vijanden verdien je een combo-bonus. Oftewel: zolang je geen damage ontvangt, loopt deze meter op door het maken van opeenvolgende kills. Deze staan in Curse of the Dead Gods ook wel bekend als "Greed-Kills". Hoe hoger het getal op deze meter is, des te groter de beloningen zijn voor het doden van de vijanden. Deze zorgen er uiteindelijk weer voor dat je jezelf meer kunt upgraden, je betere wapens kunt fiksen... en dus ook uiteindelijk verder kunt komen.

Curse of the Dead Gods is overigens veel meer dan alleen maar een simpel hack-and-slash spelletje waarbij je goud kunt verzamelen. De duisternis eist zijn tol namelijk genadeloos op. Het openen van een nieuwe deur kost je personage 20 corruptie-punten, jezelf upgraden gedurende een run kan je corruptie-punten kosten (of geld, mits je natuurlijk daarvan genoeg hebt verzameld). Daarnaast zijn er ook vijanden die corruptie-damage toedienen... Zodra je corruptie tot 100 is gevuld, ontvang je een van de vele willekeurige "vloeken". Dit kan tot in totaal 5x gebeuren.


De reden waarom ik het "vloeken" noem, is omdat het niet per definitie echt een vloek is. Zo is er een "vloek" waarbij jij damage ontvangt en een gedeelte van je verzamelde geld verliest. Echter heeft het dan ook weer het voordeel dat jij meer damage doet. Soms snijdt het mes aan twee kanten, en dit is wel een mooi voorbeeld ervan. De laatste curse is, die je dus ontvangt nadat je corruptie-meter 5x tot 100% is gevuld, wel shitty. Aangezien je Health punten een gedurende tijd naar 1 gaan en dat gaat zeer snel. Oftewel: de "dood" is dan in zicht... De "dood" inderdaad.


Aangezien iedere run, al verlies je, ontzettend belangrijk is voor je volgende run. Je verdient op deze manier namelijk bepaalde kristallen schedels, en andere voorwerpen, die je weer kunt gebruiken om je ontdekkingsreiziger te upgraden. De ontdekkingsreiziger keert weer terug alsof er niets is gebeurt, maar dan wel weer met extra perks. En deze perks zorgen er dan weer voor dat de volgende run weer net iets makkelijker wordt.


Conclusie

Curse of the Dead Gods is een heerlijke game als je van roguelike-games houdt (zoals The Binding of Isaac). Er zit absoluut een leercurve in, maar dat zorgt er ook juist voor dat deze game zo heerlijk wegspeelt. Het is overigens niet een game die weggelegd is voor iedereen, desalniettemin is Curse of the Dead Gods wel een game die het proberen waard is als je van dit soort type games houdt.


Dood gaan is in ieder geval nog nooit zo leuk geweest! Het gezegde "what doesn't kill you makes you stronger" gaat in deze game in ieder geval niet op. "What does kill you" in ieder geval wel...



Score: 80/100

De game is beschikbaargesteld door de uitgever en is verkrijgbaar in de Store

Recente blogposts

Alles weergeven