Cyberpunk 2077 - Review

Bijgewerkt op: jan 18

Als ik wil, kan ik een boek schrijven over Cyberpunk. Zoveel geschiedenis heeft de game, die enkele dagen geleden uitkwam. De hype is in de afgelopen acht jaar flink opgevoerd, waarbij Keanu Reeves een grote rol heeft gespeeld met de iconische woorden “You are breathtaking!”, tijdens de E3 gameshow van 2019. Ze staan in mijn geheugen gegrift en het was mijn hoop dat deze iconische woorden de samenvatting konden zijn van mijn Cyberpunk 2077 review. Helaas gaat dat zeker niet op alle vlakken het geval zijn.

CD Projekt Red heeft ons lang laten wachten, de eerste teaser van de game dateert al weer van januari 2013. Als je geduld zo op de proef wordt gesteld, dan mag de verwachting ook behoorlijk hoog zijn. Toch? De keerzijde is dat het wachten uiteindelijk ook een negatieve kant kan hebben. Door de COVID-19 crisis is Cyberpunk zelfs nog vaker uitgesteld als men had gehoopt. Dit alles om de puntjes op de i te zetten en een sublieme game af te leveren.

Shigeru Miyamoti: "A delayed game is eventuelly good. A bad game is bad forever."

De ontwikkelaar heeft bij mij persoonlijk behoorlijk wat krediet vanwege één van mijn grootste Xbox One liefdes, The Witcher 3: Wild Hunt. Daarnaast ben ik van mening dat een game beter compleet en af uitgebracht kan worden, ook al betekent dit dat we wat langer moeten wachten, dan dat het onspeelbaar is of vol bugs zit. Ik heb zo behoorlijke traumatische ervaringen opgedaan met de release van Battlefield 4, die zo onspeelbaar was, dat ik de game letterlijk de deur uit heb gedaan en pas zes maanden later weer aanraakte. Kortom, uitstel is begrijpelijk, als er maar geleverd wordt.

Graphics en prestatie

Helaas is dat bij Cyberpunk 2077 niet volledig gelukt. De dagen rondom de releasedatum barstte het internet van de video’s en afbeeldingen die een game toonden die het daglicht niet kon verdragen. Vooral op de last-gen consoles is het huilen met de pet op. Vastgelopen beelden, crashes, framedrops, duizenden bugs en graphics uit het N64 tijdperk. Ondanks dat waren de eerste reviews lovend, met louter negens en tienen als beoordeling. Dat ruikt naar …

Wij van Xbox Gaming kregen van Bandai Namco in eerste instantie te horen dat we buiten de boot vielen voor een console review copy. Het is dankzij onze goede contacten bij Microsoft dat we alsnog aan de slag konden met de game om jullie recht te geven op een eerlijke review!

Voor deze review hebben verschillende redactieleden de game flink op de pijnbank gelegd. Hij is zowel op de Xbox Series X en S als op de Xbox One phat en X getest. Laat ik eigenaren van de last-gen consoles gelijk uit hun lijden verlossen. Mijn advies is echt te wachten tot de game technisch beter presteert, want er is nog veel te veel niet in orde.

Als je wel in het bezit bent van een next-gen console, Series X of S, dan is de game speelbaar. Zeker als je nog enkele wijzigingen aanbrengt aan de instellingen, om de focus meer op de prestatie te leggen in plaats van de graphics. De Series S komt uit verschillende testen zelfs als meest stabiele naar voren.

Ik ben op de Series X behoorlijk wat bugs tegen gekomen, maar de meeste waren nog best geinig en alles behalve brekend voor je ervaring. Op twee freezes, één crash en enkele framedrops na dan. De wijzigingen in instellingen hadden voldoende effect om te kunnen genieten van Cyberpunk 2077, al was het hier en daar een flinke domper. De Series X|S upgrade komt pas in 2021, dus voorlopig moeten we het hiermee doen. Daarmee wil ik het hele technische verhaal voor nu laten wat het is en het verder hebben over de gameplay en het verhaal.

Story

Voor wie de laatste jaren onder een steen gelegen heeft, even een korte introductie. Cyberpunk is een first person actie RPG die zich afspeelt in de toekomst (2077 uiteraard!) waar technologie en criminaliteit hand in hand gaan. Night City is een groot decor van prachtige neon lichten, maar ook van gebeurtenissen die vooral in de schaduw thuishoren. Een inspirerende, ietwat lugubere setting voor een game met een goed verhaal.

En met dat verhaal zit het wel prima. Zoals je misschien kunt verwachten van CD Projekt Red, duurt het wel even voordat je er echt ingezogen wordt. Pakt de game nog niet gelijk? Probeer dan even door te zetten. Met een uurtje of drie à vier zit je er helemaal in, ongeveer vanaf het moment dat je het titelscherm voor je hebt.

De diepgang van informatie is bijzonder te noemen. Zowat elke side quest, hoe klein ook, is interessant om te doen en vooral in de onderlinge relaties van karakters valt veel te halen. Het heeft mij in de uren die ik tot nu toe gespeeld heb, al meerdere keren echt weten te raken. Uiteraard kun je er ook gewoon voor kiezen om zoveel mogelijk de main quests aan te houden. Zelfs dan ben je zo’n 20 tot 30 uur zoet met de game.

Wanneer je de game start, krijg je al snel te maken met alle mogelijkheden om je karakter genaamd V, aan te passen zoals jij wil. Ook hier is vooraf al veel over geschreven en ja, het is inderdaad mogelijk je genitaliën aan te passen. Hoewel je karakter op enkele spiegels na amper zichtbaar is, vind ik het aanpassen van je karakter altijd heerlijk om te doen. En in Cyberpunk 2077 ben je door de uitgebreide mogelijkheden zo een half uur verder.

Groene tanden? Geen probleem. Tatoeages en cybertech over je gezicht, ook dat is mogelijk. De details gaan ver, van de verschillende kleuren haar tot het aanpassen van je nagels. Het enige wat ik jammer vind, is dat je deze aspecten zodra je op start hebt geklikt niet meer kunt aanpassen. Je moet het doen met andere kleding en cybertech. Gemiste kans wat mij betreft.

Een andere keuze die je bij aanvang van de game moet maken is die van de achtergrond van V, zijn life path. Je hebt hierin drie opties; nomad, street kid of corpo. Het effect hiervan zit vooral in de mogelijke reacties in dialogen en hoe andere karakters uit de game tegen je aan kijken. Ook de proloog is in alle drie de opties anders. Ook heb je hier en daar een specifieke side quest die hierbij schijnt aan te sluiten. De keuze geeft de game, verhaallijnen en karakterontwikkeling hiermee extra diepgang al is dit vooral merkbaar als je bij een tweede playthrough een andere keuze maakt natuurlijk.

Gameplay

Op het gebied van gameplay is er op zich niet echt iets heel innovatiefs te noemen, maar de variatie is wel heerlijk. Je bepaalt zelf het tempo en kunt aan de hand van de map en je logboek kiezen voor de quest van jouw keuze. Voordat je het doorhebt, ben je enkele uurtjes verder en dat is voor mij een goed teken.

Verder vind je in Cyberpunk 2077 een hoop herkenbare RPG elementen terug. Zo heb je diverse Skills die je vrij kunt spelen, met in een laag daaronder bijbehorende Perks. Voor beide onderdelen kun je punten verdienen om door in level omhoog te gaan. Niet onbelangrijk daarnaast is het opbouwen van Street Cred, een soort vertaling van jouw reputatie. Hiermee krijg je betere connecties en daarmee toegang tot betere gear en contracten. In het begin kunnen deze zaken wat overweldigend zijn, maar door rustig de tijd te nemen en ze één voor één te onderzoeken, kom je een eind. Het geeft je in ieder geval ontelbare mogelijkheden om de gameplay helemaal naar jouw wensen te beïnvloeden.

Ik zal er geen doekjes om winden, Cyberpunk 2077 is uitgebracht in een staat die niet best is. Zeker op de last-gen consoles is de prestatie die wordt geleverd echt om te huilen. Dat is na die flinke periode van uitstel, natuurlijk niet best.

Het verhaal en de gameplay zijn op dit moment het enige wat me motiveert te blijven spelen, hoewel het behoorlijk frustrerend is om weer een freeze of crash te hebben. Zeker als je zo’n €500 hebt uitgegeven aan een next-gen console. De sfeer en missies in de game zijn echt heel gaaf en er is zoveel te ontdekken, dat je er uren en uren in kwijt kunt. Dat alles op een manier die bij jou past door te kiezen voor specifieke skills en perks.

Het is dood- en doodzonde, want Cyberpunk is hiermee niet meer dan een ruwe diamant. In principe kan die nog flink opgepoetst worden, maar de vraag is of en hoe lang mensen daar nog op willen wachten. De reputatie van CD Projekt Red krijgt daarmee toch een behoorlijke deuk. Een cijfer geven is een lastige taak. De technische kant van de game kan ik met niet meer dan een 4,5 beoordelen, terwijl de gameplay en story een dikke 9 verdienen. Overall kom ik daarmee, met pijn in hart, uit op een eindcijfer van 6,8.

Cyberpunk 2077 is zowel digitaal als op disc verkrijgbaar.

Score: 68/100

Review copy is beschikbaar gesteld door Microsoft Nederland.