• Jolina

Darksiders Genesis – Gastreview

Het eerste deel van Darksiders verscheen alweer tien jaar geleden. Nu zijn we dan eindelijk aangekomen bij het vierde deel: Darksiders Genesis. Tot nu toe was elk deel anders. Zo was deel 1 erg gefocust op actie en puzzel elementen. Deel 2 was meer gericht op wallrunning (klimmen op muren) en leek een beetje op games zoals Prince of Persia. Deel 3 was meer een God of War-kloon met een sausje van de Dark Souls serie. En dan nu deel 4 Darksiders Genesis, lijkt heel erg op Diablo 3 met de nadruk op co-op! Zo is elk deel wel ergens door geïnspireerd, maar beter goed gestolen dan slecht verzonnen!

De game is Darksiders Genesis heet niet Darksiders IV, omdat het een prequel is. Deze game speelt zich dus af vóór deel 1. In het verhaal worden de vier paarden van de Horsemen of the Apocalypse genoemd, er dus van uitgaande dat deze bereden worden door vier ruiters. Deze vier ruiters heten War, Death, Strife en Fury. War en Death zagen we al in de voorgaande delen. In Darksiders Genesis is het de eerste keer dat Strife speelbaar is, samen met de hoofdrolspeler uit de eerste game: War.


De personages

Strife en War vormen een mooi team. Strife is op afstand sterk, maar als vijanden te dichtbij komen juist erg zwak. Hij gaat dan snel neer. Op afstand kan hij met twee pistolen zijn vijanden goed raken. Hij kan ook wegduiken als vijanden te dicht bij komen.


War komt juist tot zijn recht van dichtbij. Met het enorme zwaard dat hij bij zich draagt, kan hij enorme schade aanrichten aan zijn vijanden. Ook kan hij vijanden van afstand naar zich toe trekken, om vervolgens zijn zwaard te gebruiken. Met een simpele knoppencombinatie neemt War de plaats in van Strife of andersom. Zo kun je lekker snel wisselen van personage als je alleen speelt. Ook als je co-op speelt, moet je beide deze knoppencombinatie indrukken, zodat je wisselt van personage.


Co-op

De game is zo gemaakt, dat je vanaf het begin co-op kunt spelen. De één als War, de ander als Strife. In de wereld zitten enkele obstakels waarbij je gezamenlijk een handeling moet doen om een deur te openen of een bepaalde route vrij te spelen. Gelukkig kun je dit ook gewoon alleen doen als je geen co-op partner bij de hand hebt.

Je hebt ook de optie om vanaf je paard te vechten, al vind ik dat zelf niet zo goed gemaakt. Het is veel leuker om alles te voet te doen. Je kunt je paard alleen bovengronds gebruiken. In ondergrondse gebieden en dungeons kan dat niet. De dungeon gebieden zien er ook net wat anders uit. Ze zijn meer gebaseerd op het afleggen van parcours en oplossen van puzzels. Het loont om na een tijdje terug te reizen naar eerdere gebieden, want naarmate je verder komt in de game, speel je vaardigheden vrij die je nodig kunt hebben om plekken te bereiken waar je eerder niet kon komen. Op deze plekken kun je ook weer updates vinden en zijn goed voor je ingame portemonnee.


Creature cores en orbs verzamelen

Als je vijanden verslaat, laten die levensorbs en soms creature cores vallen. Deze creature cores kun je inzetten om een skill tree te levelen, waardoor je steeds nieuwe skills leert. Hoe verder je komt in de skill tree, hoe duurder alles wordt. Het lijkt dus noodzakelijk om soms terug te keren naar voorgaande levels om daar opnieuw vijanden te verslaan, zodat je genoeg creature cores verzamelt.

Ik heb gemerkt dat als je de game op makkelijk of normaal niveau speelt, je deze skills niet allemaal hoeft te levelen. Pas als je de game op een moeilijker niveau gaat spelen, is het noodzakelijk om je skills goed mee te laten levelen. Wie de eindbaas van de game weet te verslaan, speelt de apocalyptic moeilijkheidsgraad vrij.


In de eerste playthrough van de game speel je al wel de arena vrij. In deze arena kun je allemaal uitdagingen doen waar bij je steeds tien golven van vijanden op je afgestuurd krijgt, die na elke golf sterker worden. Dit is ook een goede manier om creature cores en orbs te verzamelen.


Conclusie

Darksiders Genesis is een goed vervolg op de serie. Eindelijk duikt de laatste horseman op. Ook kun je eindelijk co-op spelen, iets waar veel fans lang op hebben gewacht. Wel is het jammer dat je alleen kunt kiezen uit de personages War en Strife, Death en Fury zijn niet toegevoegd als personages.


De verhaallijn had van mij wel iets beter mogen zijn, deze voelde wat leeg aan. Ook is het even wennen dat het camerastandpunt anders is dan de voorgaande delen. Gelukkig wen je heel erg snel aan. De constante actie maakt deze game erg leuk, je bent eigenlijk de hele game bezig met vechten, rennen, parcours en puzzels.


Het skills systeem zit erg goed in elkaar. Als je op een moeilijker niveau wilt spelen, word je zo goed als gedwongen alle uithoeken van de game te verkennen, zodat je de juiste dingen vindt om sterk genoeg te kunnen worden. De stijl van de game is alsnog erg herkenbaar en voelt vertrouwd aan. Ook maakt de prijs (rond de 40 euro) het een leuke aankoop.


Pluspunten

- co-op - goed level/skills systeem - speelt lekker weg


Minpunten

- niet alle Horsemen speelbaar - matig verhaal Platform Windows, PS4, Xbox One, Switch, Stadia Prijs 40 euro



Score: 80/100

Review geschreven door Tom Meiberg.

Recente blogposts

Alles weergeven