Deliver Us The Moon - Review

Wie weleens op een gamebeurs geweest is, heeft waarschijnlijk Keoken Interactive wel gezien. Deze Nederlanders hebben hun game, Deliver Us The Moon, over de hele wereld laten zien en kregen overal lovende kritieken. Maar overal kon je het op de pc spelen en na een half jaar kan je het nu ook op je geliefde console spelen.

Delver Us The Moon schetst een wereld waar de energie op aarde compleet verdwenen is. De mens is overgeleverd aan de natuur en woestijnen nemen het stukje bij beetje over. Zandstormen zijn aan de orde van de dag en de mensheid staat op het punt om uit te sterven. Gelukkig is de mensheid vindingrijk en vind energie op de maan. Zo kunnen de mensen weer leven zoals ze gewend waren.

Uiteraard blijft dit niet goed gaan en op een gegeven moment is er een black-out op de maan en stokt de energie toevoer. Eerst gaat er een team heen om te onderzoeken waarom het zo stil blijft op de basis. Dit gaat niet helemaal naar verwachting en na een aantal jaar ga jij een kijkje nemen op de maan. Ook word er verwacht dat je probeert de energie toevoer weer te herstellen.

Zoals je misschien al begrepen had, is dit een sciencefiction verhaal. De sfeer die word neergezet is van de bovenste plank. Ik denk dat ik niet zo vaak onder de indruk ben geweest als met Deliver Us The Moon. Toch is er niet zoveel actie als je misschien zou willen. Het verhaal wordt verteld door middel van geluidsopnamen en terugblikken met hologrammen. Op de één of andere manier wilde ik alles vinden en zo uitzoeken wat er precies gebeurd is op de basis.

Waarom de sfeer zo uitblinkt, komt door de sublieme graphics en geluid. Alleen Guerrilla Games kan hier nog overheen komen. Dit is zo on-Nederlands goed, dat je toch echt twee keer moet kijken of je niet in de maling word genomen door een AAA studio. Ja, er zitten veel donkere stukken in, maar alles is zo gedetailleerd dat het er fantastisch uitziet.

Over de gameplay valt misschien wat te klagen. Niet heel veel hoor, maar er waren dingen die mij wat irriteerde. Wanneer je gewichtsloos door de ruimte zweeft, is het vaak lastig te bepalen waar je precies vandaan kwam. Waarschijnlijk is dat in het echt ook zo, maar het kwam regelmatig voor dat ik onbedoeld in ruimtes kwam waar ik al geweest was. Ook moet je, wanneer je begint met de game, even naar de settings en de snelheid aanpassen van de controllers. Dit is echt te laag, maar even verhogen en het speelt al een stuk beter.

Wat een ander minpunt is, is de speelduur. Wanneer je er doorheen rusht (wat zonde is), ben je met vier uur wel klaar. Wie wat meer wilt meekrijgen van het verhaal, zoals ik, kan je hier twee uur bij op tellen. Het had mooi geweest als hier nog een paar uurtjes toegevoegd had kunnen worden.

Deliver Us The Moon is een indie game van Nederlandse makelij. Wanneer je dit speelt voelt dat echter niet zo, een AAA studio had dit ook kunnen maken. De sfeer, graphics en geluid zijn on-Nederlands goed. Ook dat de titel direct op Game Pass te spelen is, maakt dit een game die je moet proberen wanneer je lid bent ervan.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €24,99.

Score: 88/100