Diablo II: Resurrected - Review

Soms heb je van die games die je als kind gespeeld hebt, maar nooit echt begreep en daardoor maar gewoon iets probeerde te doen. Vervolgens probeer je deze game dan op een latere leeftijd weer op te pakken in de hoop dat je het nu begrijpt. In de meeste gevallen word ik op dat moment door de verouderde graphics tegen gehouden.

Voor sommige games, zoals Diablo II, hebben we dan op die momenten het geluk dat ons nostalgisch gevoel door middel van een remaster weer gevoed kan worden. De vraag bij dit soort games blijft dan natuurlijk wel altijd of de game na al die jaren mooi oud is geworden.

De originele versie is ondertussen alweer 21 jaar oud (release 2000). In dat jaar stond Diablo II geregistreerd als de snelst-verkopende game ooit, met meer dan 1 miljoen exemplaren in de eerste twee weken alleen al. Gezien de prestaties in die tijd is Diablo II dan ook één van de games die ook echt een remaster verdient. Maar wat is er nu precies veranderd?

Eigenlijk is er naast de standaard opgepoetste graphics en audio niet heel veel veranderd in Diablo II: Resurrected. Een paar belangrijke wijzigingen die verder zijn doorgevoerd, zijn het vergroten van de stash (helaas is je inventory niet vergroot), de optie om je inventory automatisch te sorteren en de optie om vrij rond te lopen in plaats van het point en click principe. Deze laatste verandering geeft je veel meer bewegingsvrijheid dan het origineel, waar je door het click systeem altijd vast zat aan een bepaald pad dat je personage moest afleggen. Doordat je nu zelf met je thumbsticks het personage direct kan besturen, bepaal jij het pad en dit kan natuurlijk wat grotere tactische voordelen leveren.

Hoewel dit een remaster is, hoef je geen aanpassingen te verwachten aan balancing of aan de classes. Je kan net zoals in Diablo II (in combinatie met Lords of Destruction) kiezen uit zeven classes: De Amazone, Druid, Necromancer, Barbarian, Paladin, Assassin en Sorceress. Wanneer je al ervaring hebt met het origineel kun je ook met een gerust hart je oude builds gebruiken. Door het gebrek aan extra balancing updates zullen deze allemaal nog steeds even effectief zijn.

Ook het verhaal is nog altijd hetzelfde gebleven. Je bent één van de zeven avonturiers en het is aan jou de taak om ervoor te zorgen dat de legers van Hell geen plek krijgen op aarde. Dit doe je door verschillende bondgenoten te verzamelen en daarnaast luitenants van de Prime Evils te verslaan. Het verhaal is opgedeeld in vijf Acts met elk een eigen aantal quests en gebieden om te verkennen. Om sommige van deze quests te vinden, moet je soms wat verkenningswerk verrichten in de gebieden.

Wanneer je de game voor het eerst start, word je meteen voor de keuze gesteld om een online of offline personage te creëren. Deze keuze is permanent en kan niet gewijzigd worden. Wanneer je voor een online personage kiest, heb je de mogelijkheid tot online co-op, kun je mee doen aan de seasonal ladders en heb je de mogelijkheid tot cross-progression. Het nadeel is echter dat je jouw personage niet kan gebruiken wanneer de servers van Battle.net onbereikbaar zijn. Een offline personage kun je wel altijd gebruiken, maar dan ben je helaas beperkt tot solo spelen.

Combat speelt een grote rol binnen Diablo II: Resurrected. Na enkele minuten gameplay heb je kans dat er hordes vijanden op je afstormen, die je vervolgens met man en macht van je af moet slaan. Degenen die het liefst al achteruit rennend spreuken of pijlen naar de vijand schieten moet ik helaas teleurstellen; je hebt een stamina-bar die langzaam maar zeker leegloopt. Wanneer deze bar leeg is, zal je op een slakkentempo lopen en door de vijanden ingehaald worden. Het is dus vooral in het begin belangrijk om tactisch te spelen.

Gelukkig is het mogelijk om je stats en daarmee ook je stamina-bar te verbeteren wanneer je level-up gaat. Je krijgt namelijk per level 5 stat points die je in Strength, Dexterity, Vitality en Energy mag stoppen. Voor sommige spullen is er ook een minimaal vereist aantal punten in een bepaalde stat. Naast de stat points krijg je ook één skillpoint per level. Hiermee kun je nieuwe vaardigheden leren of juist bestaande vaardigheden verder upgraden.

Wanneer het je ondanks de verschillende upgrades aan je stats en skills niet lukt om de hordes aan vijanden te verslaan, wordt je eigenlijk dubbel gestraft. Als eerste zal de dood je beboeten door een deel van je zuur verdiende goudstukken op te eisen. Verder blijven alle spullen die je op dat moment op je lichaam droeg bij je lijk liggen. Je moet dus zelf weer teruggaan naar je lijk om uiteindelijk je spullen weer te kunnen dragen. Alles wat in je inventory zelf zit, wordt wel bewaard. Al moet ik bekennen dat ik gezien de zéér kleine inventory space soms stiekem hoopte dat er opeens spullen daaruit verdwenen. Het is namelijk meerdere malen voorgekomen dat ik na vijf minuten spelen al meteen een volle inventory had en daardoor terug kon gaan naar het kamp om alles te verkopen.

Naast gameplay is het bij een remaster natuurlijk belangrijk om ook te kijken hoe deze verder is opgepoetst. Bij Diablo II: Resurrected is dit vooral gedaan door er meer 3D effecten aan toe te voegen, een uitgebreider kleurenpallet te gebruiken en de scherpte van alle effecten en algemene graphics aan te passen. Daarnaast is de game nu ook niet meer op 25fps gecapped zoals bij het origineel, maar is het speelbaar in 60 fps. Verwacht echter geen next-gen graphics. Hoewel de cutscenes binnen Diablo II: Resurrected helemaal vanaf de grond af vernieuwd zijn, is de game zelf vooral opgepoetst en oogt daardoor dus ook nog als een wat oudere game. Aan de andere kant kun je op deze manier natuurlijk wel weer dat nostalgisch gevoel herbeleven.

Diablo II: Resurrected is eigenlijk een aanrader voor iedereen die graag het verhaal voor de gebeurtenissen van Diablo III wil meemaken. Met de remaster kun je dit dan ook doen met een paar quality of life aanpassingen zoals de verbeterde stash. Wees je er wel bewust van dat de game, ondanks de remaster, op grafisch gebied alsnog wat verouderd oogt. Verder mis ik ook een aantal dingen zoals het aanpakken van de kleine inventory of juist het toevoegen van een Town Portal spell (zonder scrolls) zoals in Diablo III. Al met al is Diablo II: Resurrected een prima game om je mee te vermaken wanneer je graag één van de beste spellen van zijn eigen tijd wil spelen of juist dat nostalgische gevoel wil ervaren!