Dodgeball Academia - Review

Trefbal, wie kent het spelletje niet? Een ideaal spelletje om jouw aartsrivaal eens flink aan te pakken met een goed opgeblazen bal die met volle kracht tegen zijn bakkes aanvliegt. Wat een lekker gevoel toch? Totdat hij je na schooltijd natuurlijk weer opwacht om zoete wraak te nemen.

Gelukkig gaat dat bij Dodgeball Academia net wat anders, want de daadwerkelijke fysieke pijn van een bal voel je hier gelukkig niet. Het gaat er wel hard aan toe in deze trefbal RPG.

Dus hoe simpel de game misschien ook mag zijn, het is echt een leuke titel om te spelen!

Het is duidelijk dat Dodgeball Academia zijn inspiratie haalt uit meerdere bronnen. Wat betreft de gameplay en het uiterlijk van de game, lijkt deze veel op Technos' Super Dodge Ball. De game is heel kleurrijk en bevat allemaal personages die gedurende het verhaal aan bod blijven. Zelf vond ik het stiekem ook gelijkenis hebben met elementen van Pokémon. Zo kom je tijdens het rondlopen (of rollen) namelijk andere leden van de academie tegen die met je willen vechten. De manier waarop dit dan gebeurt, deed me denken aan trainers die je tegenkomt in Pokémon.

De gevechten zelf zijn op zich vrij kort van duur. Jij en je teamgenoten hebben allemaal een balkje HP. Zodra dit balkje leeg is, verdwijnt dat personage naar de zijde van de tegenstanders, vanuit hier kunnen deze de personages in het veld nog bijstaan om de overwinning te behalen. Is de HP van alle personages op? Dan heb je verloren. Of natuurlijk gewonnen als jij er in slaagt om alle tegenstanders neer te gooien. Tijdens het spelen zal je ook zien dat je gear te upgraden is en dat dit een bepaalde bonus geeft op iets. Hier ga je zeker weten profijt van hebben.

Elk gevecht is gelukkig wel anders in Dodgeball Academia, want elk personage heeft een eigen manier van hoe ze de bal gooien en een eigen speciale aanval. Je kan zelfs van personage wisselen tijdens de wedstrijd. Door ballen te vangen, af te weren of tegenstanders te raken, vul je een balkje wat er uiteindelijk voor zorgt dat je die speciale aanval kunt gebruiken. Deze speciale aanval ziet er natuurlijk grandioos en spannend uit, alsof je van plan bent een Ka-me-ha-me-ha uit te voeren of een Spirit Bomb (Dragon Ball Z), maar dan met een trefbal. Soms worden ook de regels een klein beetje aangepast in een wedstrijd, waardoor zelfs dezelfde tegenstanders anders aanvoelen.

Hoewel je zou verwachten dat Dodgeball Academia ook leuk is in multiplayer, is het toch echt een singleplayer ervaring. In de Versus mode kun je het lokaal, als elk vrijgespeeld personage, opnemen tegen een andere speler op elke baan die je in de singleplayer vrijgespeeld hebt. Er zit verder geen diepgang of online multiplayer in. De diepgang is in de singleplayer wel duidelijk aanwezig. Het is gewoon echt een RPG te noemen met een leuk en grappig verhaal wat je tot het einde vast weet te houden.

Ik had oprecht niet gedacht dat deze game zo leuk zou zijn. Het is simpel opgezet, maar het verhaal is erg leuk. De graphics zijn lekker kleurrijk en de omgeving heeft genoeg details. De gameplay is ook lekker simpel en gevarieerd. Geen enkele trefbalwedstrijd is hetzelfde en je zit niet vast aan één personage tijdens de gevechten. Zeker weten een aanrader om te spelen, vooral voor mensen die in bezit zijn van Game Pass, daar zit hij namelijk bij inbegrepen.