• Jolina

Dr. Atominus - Review

Dr. Atominus wordt door de uitgever omschreven als een 'plot-driven platformergame met metroidvania elementen en drie verschillende eindes'. Dat is nogal een verwachting voor een game die nog geen 130 MB groot is!


Dr. Atominus is een wetenschapper die het na héél veel pogingen voor elkaar krijgt een atoom te creëren. Niet zomaar een atoom, de atoom blijkt te leven! Hij is alleen de afstandsbediening vergeten om de atoom vast te houden in een koepel. Jij, als atoom, neemt vervolgens de benen in een poging het laboratorium te ontsnappen.

Op dat moment kun je eigenlijk niet veel meer dan bewegen, springen en bukken. Vooral dat laatste is erg handig, want hiermee word je een soort van onzichtbaar voor vijanden en dat is ontzettend handig natuurlijk. Want vijanden ga je tegenkomen in deze 2D-platformergame, die kamer voor kamer is opgebouwd. Loop je de kamer uit? Dan laadt de kamer zich opnieuw als je er weer in loopt, inclusief vijanden en muntjes.


Hier en daar is het nodig om een kamer meerdere keren te doorlopen, omdat je in het begin nog niet alle vaardigheden bezit om bijvoorbeeld hogere punten te bereiken. Naarmate je verder komt in de game, verzamel je neuronen en vaardigheden, zoals dubbel springen en schieten. Handig!

In diverse kamers vind je computer desktops terug, waaruit je met de A-knop informatie kunt halen over de controls en achtergrondinformatie uit het verhaal. Zo ontdek je steeds meer uit de zogenaamde vierde dimensie. Je moet ook op zoek naar sleutels, om nieuwe kamers vrij te spelen.


Af en toe weet Dr. Atominus je te lokaliseren en aan hem gekoppeld zijn enkele eindes mogelijk. Je kunt hem uit de weg blijven gaan of onderzoeken of je tot een compromis met hem kunt komen. Er is ook een speciaal einde, maar omwille van spoilers ga ik hier natuurlijk verder niks over verklappen. Dat mag je allemaal lekker zelf onderzoeken!

Er zijn een aantal verschillende kamers in de game. In het begin is er niet veel bijzonders aan, maar op een gegeven moment kom je in kamers die (deels) onder water kunnen lopen. Je kunt 12 seconden onder water blijven, maar niet meer dan dat. Een hele puzzel dus soms, om dit goed te timen. Daarnaast is ook vuur een ander thema in deze kamers.


Dr. Atominus bevat ook enkele boss fights, waarvan Dr. Atominus er één is. Dit geeft een leuke variatie op de gameplay, ook al is het verslaan van vijanden niet perse het hoofdelement ervan. Wanneer je dood gaat, is dat op zich niet heel dramatisch, want je start hierdoor weer in het begin van de betreffende kamer.

De graphics van Dr. Atominus zijn een gevalletje 'what you see, is what you get'. Een simpele, retro pixel stijl. Je houdt er van of je houdt er niet van. Er is verder weinig aan op te merken.


De gameplay is op zich prima, al is het zeker na een aantal minuten al vrij eenvoudig en zelfs wat saai. Helaas maken de vaardigheden die je met en met vrijspeelt het niet heel veel uitgebreider voor je gevoel. De noodzaak voor achievement hunters om de game uit te spelen en daadwerkelijk achter de drie potentiele eindes te gaan, is niet echt aanwezig, aangezien je binnen 6 tot 7 minuten de volledige 1000G op je naam kunt schrijven. Wat ik wel erg kan waarderen, is dat er leuke, humoristische elementen in de dialogen zijn gestopt.


Conclusie

Dr. Atominus is een platformergame met een wat ouderwetse grafische stijl. Het plot en de dialogen zijn best leuk en aangenaam, maar helaas is de gameplay niet pakkend genoeg om je echt heel lang betrokken te houden. Een voldoende scoort het op zich nog wel, maar helaas is deze game niet in te delen in de categorie 'pareltjes'.


Score: 62/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven