Dragon Ball: The Breakers - Review

Bij de komst van een nieuwe Dragon Ball game, sta ik meestal wel vooraan. Zo ook dus weer bij Dragon Ball: The Breakers, een open world 'online survival' game die veel inspiratie uit Dead By Daylight lijkt te halen. Wat op zich wel goed klinkt, want Dead By Daylight is een prima game in zijn genre, dus dit in een Dragon Ball jasje klonk mij als muziek in de oren.

Al snel werd mijn verheuging echter omgezet in teleurstelling. Na het intro filmpje, kon je aan de slag met een stukje van de game dat als tutorial fungeert. Hier was direct de kennismaking met de verbazingwekkend slechte mechanics en graphics. Wat voelt het enorm raar aan om deze game fatsoenlijk te spelen zeg. De camerabesturing en het rondlopen deden me denken aan een avondje stappen met een pilsje te veel op.

Toch heb ik volgehouden en ben ik door gegaan met de game. Niet alleen omdat ik natuurlijk ook moest om een degelijke review te kunnen schrijven, maar ook omdat het spel wel een gevoel van nostalgie oproept bij me. Ik ben namelijk opgegroeid met de tekenfilms van Dragon Ball en heb al menig Dragon Ball games gespeeld. Zelfs nog op de GameBoy Color destijds waarbij je met die linkkabel één tegen één gevechten kon houden met je vrienden. Dat nostalgische gevoel in The Breakers komt door de typische stijl die bij Dragon Ball hoort en de hoeveelheid personages die de revue passeren.

The Breakers is echter de eerste open world online survival game die ik in het Dragon Ball universum gespeeld heb, wat op zich wel een leuk concept is. Ben je liefhebber van Dead By Daylight en/of Friday the 13th? Dan heb je kans dat je deze ook in de basis ook wel leuk vindt. Althans, als je eenmaal gewend bent aan die verschrikkelijke mechanics.

Gezien The Breakers zoveel inspiratie heeft gehaald uit bovenstaande games, wil dit zeggen dat je ook in de schoenen kunt treden van de slechteriken Cell, (Kid) Buu, en Frieza. Het verhaal wat in The Breakers zit, past zowaar binnen het DBZ universum. Je zit namelijk in een soort tijdglitch, wat ook verklaart dat al deze personages (die eigenlijk al morsdood zijn) weer tevoorschijn komen. Als survivor moet je proberen te overleven en de tijdmachine te activeren zodat iedereen veilig naar huis word geteleporteerd. Slaag je niet? Dan heb je nog een laatste kans om met zo'n klein tijdschip, waar Trunks mee rondvliegt, te ontsnappen. Als slechterik is het natuurlijk jouw taak om de ontsnapping te voorkomen.

In tegenstelling tot Dead By Daylight zijn de maps in The Breakers echt enorm groot! Je kunt je werkelijk overal voortbewegen, maar dan wel met dat rare gevoel wat ik eerder benoemde. Het kan dus wel even duren voor je alle 'power keys' gevonden hebt om de tijdmachine in werking te brengen. Daarnaast kun je op zoek naar de Dragon Balls om Shenron op te roepen. Deze stellen je dan in staat om te kiezen uit wensen om te vervullen. Voor survivors is dit de wens om zelf sterker te worden of om hun teamgenoten sterker te maken. De slechteriken, die hier 'Raiders' heten, hebben de keus om sterker te worden of hun wonden te helen. Verder zijn er natuurlijk ook andere dingen te vinden in Dragon Ball die ook in de tekenfilms voorkomen. Dus wat dat betreft is de game wel een lokkertje voor Dragon Ball fans.

De survivors beschikken over een balk, die steeds meer gevuld wordt naarmate ze dichter bij hun ontsnapping komen. Zodra deze vol is, kunnen ze de geest van een van de bekende Dragon Ball personages bewonen zoals Goku, Picolo, et cetera. Op dit moment ben je sterk genoeg om het gevecht aan te gaan met de Raider die je al de hele game zit te achtervolgen. Wat me direct op het punt van de verschrikkelijke en wazige combat in The Breakers brengt.

Op het moment dat je namelijk in gevecht raakt, komt er een reticle om je doelwit heen, wat je het idee zou geven dat je dus op hem gelocked bent voor al je aanvallen. Alleen op het moment dat jij je speciale aanval uitvoert, springt de game naar een cut scene en geeft dit je doelwit de kans om de aanval te ontwijken. Dus je kunt nooit met zekerheid zeggen of je jouw doelwit raakt of niet, wat erg frustrerend is. Een ding weet ik wel zeker, als Raider is de game vele malen leuker.

Als laatste hebben we natuurlijk ook nog de graphics, die uit het Xbox 360 tijdperk lijken te stammen. Ik heb zelden een game gezien die er zo hoekig uitzag op een next-gen console. Natuurlijk laat ik daar de games buiten beschouwing die expres zo ontworpen zijn. Ook al kost deze game maar €19,99, dit is geen excuus. Ik heb betere F2P games gezien dan dit. Desondanks is The Breakers een game die me toch intrigeerde, waarschijnlijk omdat ik gewoon van Dragon Ball hou. Het concept is gewoon leuk, maar de uitwerking helaas minder. Dus hopelijk komen er nog wat updates uit, want de potentie is er zeker.

Dragon Ball: The Breakers is een open world online survival game die je de gelegenheid biedt om in de schoenen te treden van de 'Raiders' of de 'Survivors'. Het is een kat en muis spelletje wat veel inspiratie heeft gehaald uit games als Dead By Daylight en Friday the 13th. Echter is de uitwerking in deze game minder succesvol en laat deze veel steken vallen in de mechanics, combat en graphics. Ondanks de nostalgie en potentie van de game, moet ik de game toch eerlijk beoordelen op wat hij momenteel te bieden heeft.

Score: 51/100

Game beschikbaar gesteld door de uitgever en beschikbaar in de store voor €19,99. De Special Edition is beschikbaar bij Bol.com voor €29,98.