• Glenn

Dragon Ball Z: Kakarot - Review

Dragon Ball Z: Kakarot mag 2020 aftrappen als eerste grote game van het jaar. Veel mensen, waaronder ik, hebben met smart gewacht op deze RPG van de originele Z series van Dragon Ball. Net zoals elke andere Dragon Ball Z game, vestigt ook Kakarot de aandacht op de originele saga's die velen van ons nog kennen uit hun kindertijd. Pffff... Alweer de Z series? Dat is wat je nu misschien denkt, maar toch voelt Kakarot anders en beter aan dan alle andere Dragon Ball games. Waarom? Dat ga ik hieronder proberen duidelijk te maken.

In Kakarot ga je als Goku aan de slag om door de episodes van Dragon Ball Z heen te vliegen, vechten, vissen en nog veel meer. Maar Goku is niet het enige personage waar je mee kunt spelen, je kunt bijvoorbeeld ook als Gohan, Vegeta, Piccolo en Trunks spelen. Je volgt dus echt naadloos de tv-serie van de Saiyan saga tot en met de Buu saga, wat Kakarot echt ideaal maakt voor nieuwkomers in de wereld van Dragon Ball Z. Maar niet gevreesd, ook voor de echte DBZ fans is dit gewoon een dikke aanrader die je niet mag missen, het geeft namelijk een hoog nostalgisch gevoel en werkt zwaar verslavend!


Naast het feit dat je de verhaallijn van de tv-serie volgt, zijn er ook nog sidequests en challenges te voltooien en staat het je vrij om over de aarde heen te vliegen als je eens even geen zin hebt in een missie. Bovendien moet je genoeg Z-coins en D-Medals verzamelen om je vaardigheden te upgraden in de skill tree, waarvan elk speelbaar personage er eentje heeft. Om sommige skills vrij te spelen, moet je eerst een bepaald level behalen, een missie voltooien, of simpelweg een andere reden. Genoeg te doen dus, zelfs zo veel dat je er wel 100+ uren in kunt steken voor 100% completion.

Gelukkig is er stiekem wel een handige oplossing om makkelijk (en redelijk snel) aan Z-coins of geld te komen. Dragon Ball Z zou namelijk geen Dragon Ball Z zijn als er geen Dragon Balls in het spel verwerkt zitten. Nu moet je niet meteen aan de ballen van een draak gaan denken, maar aan die grote oranje bollen met sterretjes erin waarmee je een draak (Shenron) op kunt roepen. Als je alle Dragon Balls verzamelt, mag je van Shenron een wens in vervulling laten komen. Dit kan dus zijn om meer Z-coins of geld te krijgen, maar je kan ze ook gebruiken om nog eens tegen vijanden te vechten die je al verslagen hebt. Het vinden van de Dragon Balls is ook relatief makkelijk, want op de wereldmap staat het mooi aangegeven in welk gebied ze te vinden zijn en met je dragon radar weet je ze precies op te sporen.


Naast de Dragon Balls zijn er ook nog andere collectibles in het spel verwerkt. Dit zijn bijvoorbeeld voorwerpen die je tijdens een gevecht kunt gebruiken om jezelf sterker te maken of te genezen als je bijna dood bent. Maar er zijn in de wereld ook allerlei afbeeldingen uit de tv-serie verspreid. Op deze foto's staat dan ook beschreven wat en wie je ziet. Verder heb je nog het zogenaamde Community Board. Dit kun je vullen met personages uit de serie, zodra je ze vrij hebt gespeeld. Bepaalde combinaties zorgen voor extra bonusses tijdens gevechten en je kunt ze ook levelen met voorwerpen die je in-game kunt vinden, hiermee wordt ook het level van het desbetreffende community board verhoogd. Hoe hoger het level, hoe meer bonussen je krijgt.

De gameplay van Kakarot is ook lekker casual. Er zijn geen lastige combo's die je uit moet voeren om een aanval te kunnen doen. Gewoon op een knop drukken, soms in combinatie met een andere knop, maar lastiger dan dit gaat het niet worden. Het moeilijkheidsniveau ligt hierdoor dus wel een aanzienlijk stuk lager dan je misschien gewend bent van andere Dragon Ball games, maar hier draait het dan ook vooral om het verhaal. En laten we eerlijk zijn, in Dragon Ball zijn gevechten gewoon onderdeel van het verhaal. De gevechten zijn qua stijl wel te vergelijken met de Xenoverse games. Ze zijn in elk geval erg intens en er gebeurd echt van alles op je scherm. Soms heb je zelfs kans op een finishing move, deze activeert een kleine (coole) cinematic.


Verder is het ook lekker makkelijk door de wereld heen te navigeren. Wat hierbij wel heel erg storend is, is dat er gigantisch veel laadschermen in het spel verwerkt zitten. Voor elke keer wisselen van gebied, zit je wel even vast in een laadscherm wat een korte (tekstuele) recap laat zien het punt van het verhaal waar je je in bevindt. Dit had echt wel anders gekund, want nu verlies je gewoon veel tijd met niks. Het viel me ook op dat, aan het begin van een gevecht, het beeld ook flink hapert. Het lijkt ook hier dat het spel laadproblemen heeft.

Maar hoe zit het met de graphics en muziek? Het feit dat ik er nog niet eerder over begonnen ben, wil eigenlijk al zeggen dat dit gewoon helemaal goed zit. De graphics zijn echt authentiek en spatten van je scherm af. Er is niks teveel en niks te weinig gedaan, waardoor het net lijkt alsof je naar een moderne tekenfilm aan het kijken bent, wat gewoon bij het hedendaagse Dragon Ball past. Ze hebben ook een fast forward knopje ingebouwd om sommige gesprekken iets vlotter te laten lopen, want het kan anders wel even duren. Met deze functie zie je dus gewoon wat er gebeurd, alleen loopt het wat sneller. De daadwerkelijke cutscenes kun je niet vooruit spoelen, maar ze zijn wel te skippen. Aan het begin van een episode krijg je ook de authentieke stem van de verteller van de tv-serie te horen en ze hebben dit gecombineerd met shenron die om het beeld heen verschijnt met de titel van de episode.


De muziek die in Kakarot gebruikt wordt, is ook erg authentiek en past echt voor de volle 100% bij Dragon Ball Z. De muziek past zich ook aan in verschillende situaties, bijvoorbeeld als een vijand in de buurt is of als je aan het vechten bent. De geluiden van je aanvallen, de stemmen van de personages (zowel in het Engels als Japans) en alle overige geluidjes die je gewend bent van Dragon Ball, zijn gewoon spot-on. Ik ben ook van mening dat de combinatie van dit alles ervoor zorgt dat Kakarot zo enorm verslavend werkt. Het brengt je gewoon echt terug naar vroeger.


Conclusie

Dragon Ball Z: Kakarot is denk ik wel de beste Dragon Ball game die op dit moment verkrijgbaar is. Het spel volgt de tv sagas Saiyan tot en met Buu echt naadloos en is daarom een perfecte instapper voor nieuwe DBZ fans. Natuurlijk blijft dit ook leuk voor de al wat langere DBZ fans. De gameplay is leuk, uitgebreid en lekker casual en staat garant voor genoeg speeluren. De moeilijkheidsgraad is wel iets lager dan je misschien gewend bent van een DBZ game, maar op deze manier is hij wel toegankelijker voor een breed publiek die liever genieten van een goede RPG. De gameplay kan op den duur wel een beetje repetitief worden.


Wat helaas wel een struikelblok is in Kakarot, is de hoeveelheid laadschermen. Deze onderbreken het spel te vaak, terwijl deze laadschermen best interactief hadden kunnen zijn. Ook lijkt het spel laadproblemen te hebben bij het starten van gevechten, het beeld hapert dan wel flink. Ook zitten er hier en daar wel wat kleine bugs in het spel, maar niks noemenswaardigs. Als dit alles beter was, dan had Kakarot zeker hoger gescored. De graphics en muziek zijn echter twee factoren die Kakarot tot een ware nostalgische ervaring maken. Het geheel is daarom zo verslavend, dat je gewoon niet kunt stoppen met spelen.



Score: 79/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en beschikbaar in de store voor €69,99

Recente blogposts

Alles weergeven