• Jolina

Dreaming Sarah - Review

Ratalaika zorgt voor behoorlijk wat nieuwe games. Deze keer Dreaming Sarah, een 2D side-scrolling platformgame in een dromerige wereld. Letterlijk, want de hoofdpersoon Sarah ligt in een coma en jij gaat met haar op avontuur in haar droomwereld. Het is natuurlijk de bedoeling om uit dit coma te komen.

Die droomwereld is best mysterieus. En mistig, laat ik dat niet vergeten. Vooral in het eerste gedeelte van de game is behoorlijk veel mist te vinden. Brrr.... Waar zijn we aan begonnen?


Heel erg duidelijk wordt dat niet. Een van de grootste minpunten aan de game is wat mij betreft namelijk dat er weinig diepgang in de karakters en dialogen zit. Uiteraard snap ik de mysterieuze deken die over de game heen hangt, maar hier had zeker meer in gezeten.

Die diepgang ontbreekt dus helaas. Wat wel snel duidelijk is, is dat je op zoek bent naar voorwerpen, die je vervolgens kunt gebruiken om verder te komen in jouw avontuur. Zo vind je al vrij snel een paraplu, die je heel goed kunt gebruiken om zwevende sprongen te maken. Een ander voorbeeld is een vergrootglas, dat er voor zorgt dat je jezelf kunt verkleinen om zo door smalle gangetjes, andere routes in de droomwereld te betreden. Dit is op zich wel leuk gedaan.


Wat jammer is, is dat de voorwerpen en alles wat op je pad komt, soms te random aanvoelen. Zo kan het voorkomen dat je echt aan het dwalen bent, voordat je per ongeluk tegen een nieuw voorwerp aan loopt dat je nodig hebt om een nieuwe weg te bewandelen. Hierdoor bestaat het risico dat mensen vroeg afhaken.

De 16-bit stijl van de game spreekt mij erg aan. Lekker retro en kleurrijk, maar tegelijk is de duistere kant van het coma absoluut aanwezig. Sarah ziet er, met haar blauwe paardenstaart, schattig uit en je raakt daardoor wel wat verbonden met haar lot.


Er zit ook best wat diversiteit in de omgevingen waar je door heen komt. Van een mistig, blauwgroen bos tot spookachtige woningen en met lava gevulde grotten. Hier en daar zelfs een wat LSD-achtige situaties met roze grond en andere bizarre fenomenen. Het coma van Sarah is in ieder geval niet saai!

Er zitten leuke puzzelelementen in de game verwerkt, maar over het algemeen is de gameplay zelf niet heel spectaculair. Soms voelt het wat als een random walking simulator. En dat is jammer, want er wordt toch geprobeerd een meeslepend thema aan te boren.


De game brengt, met zijn prachtige stijl en potentieel goede verhaallijn, net niet genoeg om de wat saaie gameplay en vele trial and error momenten te compenseren en zo echt boven zichzelf uit te stijgen. Hoewel een beetje Indie liefhebber zeker wat uit de relatief korte game zal halen, is dit voor het grote publiek waarschijnlijk geen lokkertje.



Score: 58/100

Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven