Dungeons 3: Complete Collection - Review

Dungeons 3 is een titel die je misschien wel kent van een aantal jaar terug. In 2017 verscheen deze namelijk voor het eerst op Xbox One. Heel eerlijk, ik moest even achter mijn oren krabben omdat het me allemaal wel heel bekend voor kwam en ik niet wist waarom. Dat kwam dus door het feit dat ik hem 2 of 3 jaar terug op pc heb gespeeld. Dat is dus een van de nadelen van reviewer zijn, je verliest soms wel wat pareltjes uit het oog als je zoveel voorgeschoteld krijgt. Maar goed...

De Dungeons 3 die we nu voorgeschoteld gekregen hebben, is niet zomaar een Dungeons 3. Nee... Dit is de Complete Edition met alle DLC die ooit is uitgebracht! Mooier kan het bijna niet worden, want dit is een game die vol humor zit, met veel liefde voor popcultuur. Je gaat dus genoeg referenties opmerken in zowel de base game als de DLC.

Aangezien het weer een tijdje geleden is dat ik deze game gespeeld heb, ben ik gewoon lekker met de main story begonnen om er weer eventjes in te komen. Al gauw begon mij het verhaal weer een beetje te dagen en liep ik zo door de levels heen. Wel eerst even zorgen dat mijn dungeon helemaal in orde was, want wat is een dungeon zonder schatten, kamers, vallen en monsters.

Wie bekend is met Dungeons 3, is ook zeker nog wel bekend met Thalya. Voor wie dat niet is, komt hier de uitleg. Zij is een dark-elf priesteres die geconverteerd is door het Absolute Evil om zo de grootste luitenant en commandant van het duistere leger te worden. Ze laat dus haar oude en heldhaftige leven achter zich en wordt een meedogenloze slachter van het goede. Echter speel jij zelf niet als haar, maar als de 'Dungeon Lord', een kwaardaardige aanwezigheid die zijn verveling tegen wil gaan door de wereld te hullen in duisternis. De campaign start dan ook op het punt waar je ZO verveeld bent, dat je eigenlijk op zoek bent naar iets nieuws om te doen. Dit resulteert in +/- 20 uur aan gameplay voor de main story. Als je de DLC hierbij optelt kom je op totaal 50+ uur uit.

De DLC's die in de Complete Collection zijn opgenomen zijn: - Once Upon a Time - Evil of the Caribbean - Lord of the Kings - Clash of Gods - An Unexpected DLC - Famous Last Words - Een nieuw skirmish map-pakket

Meer dan genoeg keuze om te spelen dus! Ik zou ze graag allemaal uit willen lichten, maar dan ben ik bang dat jullie in slaap vallen en dat deze review ook gewoon veel te lang gaat worden. Daarom pik ik er gewoon even een paar uit met een korte beschrijving van wat je kunt verwachten.

'Once Upon a Time' is een DLC met een compleet nieuwe story die Thalya en de Absolut Evil meenemen naar het feeënland om de goede fee te vermoorden. Deze zorgt er namelijk voor dat alle helden van de Overworld een oneindige voorraad aan potions ter beschikking hebben. Dat moet je niet willen als je ze makkelijk uit wilt roeien. In deze campaign zijn er drie nieuwe maps beschikbaar. Die kunnen best lastig zijn als je de base game niet gespeeld hebt (of als het misschien even is geleden zoals bij mij). Je moet hier hoe dan ook gebruik maken van iets wat BOEM zegt en iets wat BEEEH zegt, wat best wel grappig is.

'Clash of Gods' speelt zich af na alle voorgaande gebeurtenissen die je al bent tegen gekomen, het is dus een ware opvolgende DLC. Ook in Clash of Gods krijg je een geheel nieuwe campaign voorgeschoteld met wel acht verschillende missies. Ook worden er wat tegenstanders in de mix geworpen om het interessant te houden en krijg je nieuwe traps en spells om te gebruiken in je dungeon en tegen je vijanden. Deze DLC is één van de grootste dus ver en neemt daarom ook aardig wat van je tijd in beslag.

'Famous Last Words' is wederom een nieuwe campaign in Dungeons 3, echter is deze maar drie missies lang. Hoewel er geen nieuwe units of dungeon types geïntroduceerd worden, komt hier wel een interessante eindbaas aan bod. Namelijk de 'Narrator' van alle voorgaande DLC en de base game. Hij werd zo geïrriteerd van alsmaar het verhaal vertellen, dat hij een andere weg is ingeslagen.

Nu heb je ongeveer een beeld van wat je te wachten staat als het aankomt op de content. Het spel zit ook echt boordevol humor en referenties naar pop cultuur. Ik kan je dus garanderen dat je de hele tijd met een lach op je gezicht dit spel zit te spelen. Ik wel althans. Maar wat kun je er nu van verwachten qua gameplay? Dat zal ik jullie dan wel even vertellen.

Wie bekend is met bijvoorbeel Warcraft 3 of Dungeon Keeper, weet direct hoe dit spel in elkaar zit. Voor wie deze games niet kent, zal ik even uitleggen hoe het werkt in Dungeons 3. Het spel is een tactische top-down game zoals bijvoorbeeld Diablo 3, alleen heb je hier een underworld (je dungeon) en de overworld (de wereld die je wilt veroveren). Je dungeon moet je geleidelijk aan opbouwen, alleen gaat dit niet altijd even efficient. Waarom? Omdat je afhankelijk bent van Little Snots die het werk voor je moeten doen, maar zij zijn zo lui en ongemotiveerd als de pest. Jij als Dungeon Keeper moet ze dus ook af en toe 'motiveren' door ze een welgemeende draai om de oren te geven.

Helaas gaat het dan alsnog niet altijd even snel. In de tijd dat je Little Snots bezig zijn, kun jij de tijd nemen om je research tree te upgraden om er voor te zorgen dat een aantal van deze taken in elk geval sneller gaat. Ook kun je er voor zorgen dat je meer snots, maar ook aanvalseenheden kunt produceren. Al met al zal het dus wel even duren als je de hele dungeon uit wilt kammen en alle verborgen kamers wilt vinden. In het begin lijkt het misschien ook wat veel waar je overal op moet letten, maar dat komt vanzelf wel.

Als je de dungeon verlaat, let er dan ook op dat je wat troepen achterlaat om deze te verdedigen. Er kunnen namelijk wel eens wat mensen van de overworld je dungeon vinden en deze betreden. Dit zijn hoe dan ook ongewenste bezoekers, vooral omdat ze het hart van je dungeon willen vernietigen, wat voor jou game over betekent als het zover komt.

Grafisch ziet het er in mijn ogen nog altijd hetzelfde uit en heeft het veel weg van de stijl die ze in Warcraft 3 gebruiken. Hier is verder niks mis mee, want deze grafische stijl en kwaliteit past gewoon bij het spel. Er is vooral veel gebruik gemaakt van lekker felle kleuren en elke plek is anders dan waar je al geweest bent. De maps zijn dus wel echt one of a kind en zelfs sommige missies laten echt wat visuele kunstjes zien. Ook is de overgang van 'good' naar 'evil' ook heel mooi gedaan en zie je het landschap echt veranderen.

De muziek in het spel is lekker en past helemaal in mijn straatje, maar past ook gewoon goed bij de stijl van de rest van het spel. De aanvallen, de magische spreuken, het uithouwen van je dungeon en zelfs de klappen die je je snots verkoopt, zijn leuk.

Wat zeker ook een pluspunt is in dit spel, is de aanwezigheid van een multiplayer modus, maar ook een skirmish mode naast de story mode. Dit biedt heel veel ruimte voor nog meer speelplezier, zowel alleen als met vrienden. Met al deze DLC pakketten erbij ben je al 50+ uur bezig om het spel te voltooien, maar met deze twee modi erbij kun je dat makkelijk verdubbelen als dit jouw type game is. En gek genoeg ben ik in alle tijd geen enkele bug tegengekomen!

Dungeons 3: Complete Collection is een absolute aanrader voor gamers die houden van games zoals Warcraft 3 of Dungeon Keeper. De base game is dan wellicht al 3 jaar oud, maar toch blijft hij ongelooflijk leuk door alle humor en referenties naar popcultuur. Ben je meer een RTS fan, dan is hij het proberen ook zeker waard als je eens 'out of the box' wilt denken. Het is verder gewoon een slimme aankoop als je de DLC nog nooit gespeeld hebt en je wel plezier aan de base game hebt beleefd.

Score: 81/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar op bol.com voor €39,99.