Dungeons & Dragons: Dark Alliance - Review

Dungeons & Dragons, van origine een tabletop RPG game waarbij je met een groep een verhaal volgt aan de hand van één of meerdere boeken of gewoon zelf een leuk verhaal bedenkt en gebruik maakt van miniaturen. Dit is iets waar ik de afgelopen twee jaar erg veel plezier aan heb beleefd met een klein groepje vrienden, maar niet te vergelijken met de game Dungeons & Dragons: Dark Alliance. Dit is namelijk de spirituele opvolger van Baldur's Gate: Dark Alliance, die ruim 20 jaar geleden al is uitgekomen.

De game volgt het verhaal van 'The Cyrstal Shard' uit 1988, het eerste boek in de Salvatore's 'The Icewind Daly Trilogy'. Het speelt zich af in de Icewind Dale regio van Faerûn. Als je bekend bent met deze boeken, dan ga je denk ik meer plezier uit deze game halen. Maar ongeacht of je ze nu gelezen hebt of niet, is D&D: Dark Alliance geen pareltje en ook geen game die je alleen moet spelen. Helaas kun je hem niet couch co-op spelen, dus je moet online je troepen bij elkaar rapen. Heaas lijkt de in-game voice chat ook niet te werken.

Alleen als je samen speelt, zal je merken dat de personages elkaar aanvullen. Elk bezitten ze over een unieke set van aanvallen en skills/spells die het samen een stuk makkelijker maken om een level te doorlopen. Bovendien krijg je krachtige team attacks, als je niet in je uppie het strijdveld betreedt. Speel je alleen, dan heb je deze aanvallen niet en merk je dat de gevechten heel anders verlopen. Solo is het gewoon eenzaam en soms ook frustrerend, want dan ben jij het enige doelwit en trek je alle enemies aan. Net als bijen die op een stuk fruit afkomen op een warme zomerdag. Kortom, samen met anderen is deze game gewoon leuker.

Wat betreft die gevechten, deze zijn niet van een hoogstaand niveau, zowel solo als co-op niet. De AI is echt zo belachelijk stom dat je er gewoon in veel situaties misbruik van kunt maken. Enemies die stil blijven staan in een groepje of die een teammate aanvallen die al down is en dus niet meer geraakt kan worden, ga zo maar door. Zodra je de challenge rating omhoog schroeft, kan dit echter nog wel eens goed van pas komen.

Hierbuiten voelt het houterig aan en zijn de animaties echt belachelijk slecht. Het voelt gewoon aan alsof er een enorme lag zit tussen het moment dat jij op je knopjes zit te bashen en dat er iets gebeurt op het scherm. Dit geldt ook voor het collecten van loot, springen en openen van kistjes. Het samenspelen met anderen, maakt deze game dus niet op een magische manier beter, het blijft een rammelend geheel.

Grafisch is deze game ook zeker geen topper. Als het een Xbox 360 game was, had ik het ook geloofd. Op sommige momenten zien de graphics er dan wel weer mooi uit. Dus ik heb geen flauw idee wat de ontwikkelaars dachten om de game in deze staat uit te brengen. Er zitten op het moment ook echt hele vreemde bugs in, waaronder één waarbij mid-game ineens het personage van een vriend werd gereset naar level 1.

Ik heb gelukkig ook nog wel goede dingen over het spel te vertellen. Want samen met vrienden is deze game wel oprecht een leuke brawler voor tussendoor. Een beetje hersenloos in meppen op goblins en trollen en gaandeweg je personage aanpassen en nieuwe skills kopen, zonder zorgen dat je dood gaat met een of andere consequentie. Verder kun je attribute points toekennen, feats en skills kopen, je equipment veranderen, aanpassen en verkopen, een korte rust nemen na combat, etcetera. Er zitten dus gelukkig wel nog D&D elementen in.

D&D: Dark Alliance is geen hoogstaande game voor de huidige standaarden. Het zit vol bugs en is slecht afgewerkt, zowel grafisch als in de gameplay. Het is ook absoluut geen game die je solo moet spelen. Op het moment dat je samen met één of meerdere vrienden speelt, is deze hersenloze brawler beter te waarderen, ondanks alle gebreken. Als hij niet in de Game Pass had gezeten, had ik hem ook niet gekocht.

Score: 55/100

Game beschikbaar via Xbox Game Pass.