• Stefan

Dwarrows - Review

Als kind droomde ik er altijd van om koning van een kasteel te zijn en mijn bevolking aan te sturen. Toen ik de kans kreeg om Dwarrows op de Xbox te spelen, zag ik dan ook mijn kans schoon om mijn eigen kasteel te runnen. Dwarrows bied je namelijk de mogelijkheid om een nieuwe nederzetting voor de wood-elves op te zetten en deze bevolking vervolgens enigszins aan te sturen!


Het verhaal begint met een soort boek waarin wordt uitgelegd dat de wood-elves binnen Dwarrows hun thuis hebben moeten achterlaten vanwege allerhande natuurrampen. Uiteindelijk is er een verbond gesloten tussen de elvenkoningin en de inheemse Nabo-bevolking van het gebied waar Dwarrows zich afspeelt. Dit verbond houdt in dat de kolonisten een lap grond krijgen om te bewonen en daarnaast de grondstoffen die het land biedt, mogen gebruiken voor hun eigen ontwikkeling.


Binnen Dwarrows ben jij, samen met je metgezellen uitgeroepen tot de Elite leden van de kolonisatie. Het gezelschap bestaat uit een dwerg (grondstofverzamelaar), gnoom (reparateur en stadsplanner) en een hobbit (verkenner en schatzoeker). Samen met dit gezelschap ga je aan de slag om het verkregen lapje grond om te toveren tot een daadwerkelijke stad die onderdak kan bieden aan alle zwervende wood-elves. Dit doe je allemaal terwijl je ondertussen ook nog eens de mysteries van oude beschavingen in het nieuwe land probeert te ontrafelen.

Dwarrows beschikt over een enorm diverse gameplay. Zo breng je een groot gedeelte van je tijd door in de stadsmanager om zoveel mogelijk wood-elves onderdak en werkgelegenheid te bieden om veel inkomsten te genereren. De inkomsten die je door belasting verkrijgt, zijn namelijk de enige mogelijkheid om geld te verkrijgen voor het kopen van upgrades of het ontgrendelen van nieuwe gebieden.


Verder breng je een groot gedeelte van je tijd door in de first-person modus, waar je met je gezelschap het land zal ontdekken. In de first-person modus draait het om het verkrijgen van grondstoffen, oplossen van puzzels en trials, het zoeken naar spirit sprites en nog een tal van sidequests die je kan ondernemen. Genoeg te doen dus! Bij het verzamelen van grondstoffen is het echter wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat Dwarrows een ongelofelijke tijdsinvestering vereist en je daardoor ook makkelijk uren bezig bent met het verzamelen van grondstoffen voor je stad.


De puzzels daarentegen zijn makkelijk tussendoor te doen en beschikken over allerhande mechanics waar je je gehele gezelschap voor zal moeten gebruiken. De trials volgen hetzelfde principe, al zijn deze wel groter en deze hebben daarnaast een boss fight en een toevoeging aan het verhaal. De spirit sprites zijn een soort collectables die je kan verzamelen om uiteindelijk de bouwgrond van je stad te mogen uitbreiden.

Binnen Dwarrows is het uiteindelijk het doel om een zo goed mogelijke stad te creëren. Hiervoor krijgt je stad een beoordeling van 1 t/m 5 sterren. Deze beoordeling kun je verhogen door sterren te verdienen voor Economics (markten, landerijen etc.), Culture (entertainment) en Quality of Life (woongebouwen, badhuizen, toiletten etc.). Hoe hoger je waardering, hoe meer belastinggeld je kan binnenhalen en des te sneller je upgrades kan kopen die bijvoorbeeld het verzamelen van grondstoffen versnellen. Het is helaas niet mogelijk om zelf te bepalen hoeveel belasting iedere inwoner moet afdragen, maar misschien is dit ook maar goed, aangezien er anders een groot aantal steden zouden ontstaan waar de bevolking gedrukt gaat onder hoge belastingtarieven. Wanneer het je dan uiteindelijk lukt om een extra ster voor je stad als geheel te verdienen, word je beloond met bijvoorbeeld meer ruimte voor je grondstoffen. Hierdoor kun je dan nog meer grondstoffen opslaan en duurdere gebouwen neerzetten.


Wanneer je leest dat Dwarrows continu gebruikt maakt van een party van drie individueel bestuurbare personages, zou je verwachten dat er ook een co-op optie zou zijn. Helaas is dit niet het geval en naar mijn mening een enorm gemiste kans. De party members volgen elkaar niet automatisch waardoor je ze steeds één voor één naar elkaar toe moet brengen (dit wordt gemakkelijker gemaakt door de teleport companions optie bij fast travel punten) en tijdens puzzels vaak aan het wisselen bent.

Op grafisch gebied springt het spel er niet heel erg uit. Het beschikt over redelijk vrolijk gekleurde gebieden die goed passen bij het fantasiethema van Dwarrows. Wat opvalt wanneer je de kaart bekijkt is dat ongeveer 75% van de map uit hetzelfde bos bestaat en hierdoor ook enigszins eentonig kan gaan aanvoelen.


Dwarrows is al eerder op pc gereleased en het lijkt erop dat alle menu's één op één zijn overgenomen. Zo staat er in het pauze menu een wiki optie die je naar de wiki site van Dwarrows brengt via de browser van je console. Daarnaast zie je bij de verschillende conversaties of menu keuzes steeds een mousepointer verschijnen, zoals je het op pc gewend zou zijn. Ook scrol menu's moeten doorkruist worden door het scrol balkje te verschuiven.

Conclusie

Dwarrows is een leuke game voor de gamer die graag zijn tijd stopt in één game en het liefst urenlang op het gemak op zoek gaat naar grondstoffen om zijn steden in te richten. Ook voor de puzzelfanaten biedt Dwarrows genoeg speelplezier met een totaal van 34 puzzels en 4 trials. Let er wel op dat er een zekere mate van het grondstoffen verzamelen en stadsmanagement nodig is om alle puzzels te kunnen doen.


Helaas slaat Dwarrows wel de plank mis met het ontbreken van een co-op modus en de iets te gemakkelijke port van pc naar console. Indien de gameplay elementen van Dwarrows je aanspreken, laat je dan vooral niet tegenhouden door deze tekortkomingen, aangezien het ondanks dit alsnog een hartstikke leuke game is!


Score: 68/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven