Dynasty Warriors 9: Empires - Review

De Empires serie binnen het Dynasty Warriors universum is meestal de interessantere versie binnen de gamereeks. Althans, dat vind ik. Waarom? De Empires games bieden grote, dynamische en aanpasbare campaigns. Het is aan jou, samen met een heerser of met je geheel eigen leger, om China te veroveren in gigantische hack & slash veldslagen, maar ook door politiek slim te handelen.

Dynasty Warriors 9 was geen beste titel, deze heeft dan ook veel kritiek gekregen. Dynasty Warriors 9 Empires, heeft dan ook veel goed te maken om het nog een beetje te redden. In zekere mate lukt dat ook wel, maar met Dynasty Warriors 9 als basis, zijn er nog veel gebreken te vinden bij deze game. Daarmee bedoel ik niet alleen technische gebreken, maar ook gebreken binnen de gameplay.

Voor ik begon aan de campaign, heb ik eerst braaf de tutorial gespeeld om er weer een beetje in te komen. De tutorial bestaat uit verschillende onderdelen, die elk een ander onderwerp behandelen. Zo krijg je bijvoorbeeld instructies over het vechten en verdedigen, maar heb je ook een tutorial die je het principe van de Empires series uitlegt en hoe je te werk moet gaan. Op zich zijn die tutorials prima in elkaar gezet en goed qua lengte. Mocht je daar nu geen zin in hebben, dan kun je natuurlijk ook meteen aan de campaign beginnen en China laten zien wat jij voor leiderschapskwaliteiten in je hebt.

Nou, tutorial klaar, gaan met die banaan! De campaign is opgestart en ik heb mijn generaal uitgekozen. Dat duurde eigenlijk al wat langer dan ik gehoopt had, want je kan namelijk kiezen uit alle personages van Dynasty Warriors 9, wat er in totaal 456 zijn (waarvan 10 alleen speelbaar met DLC). Je kunt je voorstellen dat menig speler hier gigantisch lang mee bezig is, want je kunt de personages ook nog aanpassen met verschillende items en wapens. Ofwel, 'one eternity later'.

Oké. Nu dan echt aan de slag met de campaign. In het begin krijg je eigenlijk meteen de keuze of je zelf als heerser door China heen wilt banjeren met je leger om iedereen te beroven van zijn rijk, of dat je als trouwe aanhanger van een van de reeds heersende krachten door het leven gaat. Je werkt jezelf in elk geval steeds verder op en ontgrendelt nieuwe titels, terwijl je steeds meer grond verovert. Naast al dat veroveren van grond, moet je ook je 'empire' managen. Zo kun je (lekker evil) bewoners plunderen, maar ook de verdediging van je kasteel verbeteren of helpen met de oogst van de inwoners. Niet veel bijzonders dus wat dat betreft, vooral gezien het geen daadwerkelijke dingen zijn die je in-game doet met je personage. Het is gewoon iets wat je uit een lijstje kiest.

Hier houdt het niet op wat managen betreft. Zo moet je relaties onderhouden met je officieren door bijvoorbeeld met ze te babbelen tijdens een wandeling en kun je ook nieuwe leden werven voor je leger. Je kan zelfs trouwen en kinderen krijgen! Dit alles gebeurt allemaal in de vorm van een maandelijks rooster, waarin je aftelt naar bijeenkomsten met de 'War Council'. In een aantal dagen/beurten heb je elke keer een 'x' aantal acties die je uit kunt voeren. Er zijn ook doelen om te bereiken, waar je punten mee scoort. Zo moet je bijvoorbeeld geld en voedsel bij elkaar schrapen om je leger te onderhouden. Gelukkig is dit vrij overzichtelijk in de beschikbare menu's en hoef je niet eindeloos te scrollen.

Maar goed, voor alleen het managen van ons rijk spelen we deze game niet. We willen hacken en slashen! Dat is in Empires net iets anders gedaan dan in zijn voorganger. Zo zijn er geen open wereld gevechten meer, maar worden deze beperkt tot een vastgestelde map. Op zich is hier niks mis mee, want die gevechten in de open wereld van Dynasty Warriors 9 waren echt drie keer niks. Nu, in deze vastgestelde maps, is het je taak om het kasteel van de vijand te veroveren van de vijand of juist je eigen kasteel te verdedigen als je wordt aangevallen. Dit doe je onder andere door het verslaan van vijanden en hun officieren, kampen te veroveren en ga zo maar door.

Helaas is vrijwel elke map hetzelfde of voelt in elk geval hetzelfde aan. Het enige wat namelijk een beetje anders is, is de omgeving. Voor de rest is het gewoon hetzelfde riedeltje wat je blijft herhalen gedurende je hele rooftocht door China. Als de combat nu ook wat leuker was, dan was het misschien niet eens zo erg geweest. Uiteindelijk blijf je toch steeds dezelfde aanvallen uitvoeren, ondanks de aanwezigheid van verschillende speciale aanvallen. Ik vind het niet eens zo geweldig soepel aanvoelen, net als de camerabesturing...

Hiernaast is de game technisch ook niet echt op orde. De graphics zijn grotendeels lelijk en verouderd, de omgeving ziet er saai uit, er zijn enorm veel pop-in textures, slechte AI en ga zo maar door. Zelfs de laadschermen duren erg lang voor de staat waarin de game nu is. Ik sta echt versteld van de slechte optimalisatie. Het is daarom overduidelijk dat ze nog veel te veel (klakkeloos) hebben overgenomen van Dynasty Warriors 9.

Wat ooit een goede hack & slash game was, is door Dynasty Warriors 9 bijna in zijn geheel verpest. Dynasty Warriors 9 Empires weet een beetje van het leed door zijn voorganger goed te maken, maar het is duidelijk dat het een vervolg is op deze dramatische titel. Hoewel er zeker leuke elementen in de game zitten, is hij over het algemeen gewoon slecht, zowel in gameplay als op technisch gebied. Dit haalt veel plezier weg bij het spelen van de game en daarom zal ik hem op dit moment dan ook niet snel aanraden.

Score: 40/100

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever. Dynasty Warriors 9 Empires is digitaal beschikbaar in de Store.