DYSMANTLE - Review

Zombiegames worden tegenwoordig met hordes tegelijk uitgebracht. Zo komt rond de zomer The Day Before uit en zitten we met het kwijl al in de mond te wachten op de release van Dying Light 2, waar we behoorlijk wat uurtjes in kwijt kunnen als we de ontwikkelaars mogen geloven. Open wereld games overigens ook. De maatstaaf lijkt veranderd te zijn naar 'hoe groter de open wereld, hoe beter'.

Voor mij persoonlijk geldt dat zeker niet altijd. Ik hou van zombiegames, dat wel. Maar een open wereld game kan juist al snel te groot zijn voor mij. Met een druk gezinsleven en de reviewgames die elkaar in polonaise opvolgen, heb ik niet altijd tijd om elke steen in een gigantische open wereld game om te draaien. Ik hou daarom ook altijd mijn ogen wagenwijd open voor de kleinere 'hidden gems', die veelal aan de aandacht van het grote publiek ontsnappen.

DYSMANTLE is volgens mij zo'n game. De eerste beelden wisten mij gelijk te interesseren, want ja... zombies! De game is in te delen binnen de categorie open wereld actie-RPG, maar dat zegt mij tegenwoordig weinig. Dertien in één dozijn zeg maar. Ik was juist heel benieuwd waarmee DYSMANTLED zich zou kunnen onderscheiden van die andere 12 in hetzelfde dozijn.

Gelukkig kom je daar vrij snel achter wanneer je de game gaat spelen. Sowieso is DYSMANTLE top down. Daarnaast had de basisgedachte van de ontwikkelaar 10tons al unieks. Zij wilden zich hard maken om een game uit te brengen die vooral plezier moest geven én die draait op het breken van dingen. Hout, glas, metaal of plastic. Het maakt in DYSMANTLED niets uit. Uiteindelijk kun je, met de juiste tools, meer dan 99% van de objecten die je tegenkomt in de wereld kapot maken. Waarom dan? Nou, simpel. Om de grondstoffen vervolgens tot iets bruikbaars te maken.

Zo zijn er tal van mogelijkheden om je gear, zoals je rugzak en koevoet, te upgraden of om nieuwe items te craften die handig van pas komen, zoals een pan om in te koken of messen die je van een afstandje kunt werpen. Ook door zombies te verslaan (ik wilde doden zeggen, maar ze zijn natuurlijk al een soort van on-dood, duh) kun je items verzamelen.

Alles was je doet, levert je XP op. Wanneer je genoeg hebt verzamelt, gaat je level omhoog en elke keer als dat gebeurt kun je bij een kampvuur een nieuwe upgrade kiezen. Elke keer krijg je drie opties aangeboden om uit te kiezen, waardoor je jouw speelstijl zelf vorm kunt geven met je keuze. Hoe hoger jouw level, hoe meer mogelijkheden zich voordoen om de zombies te lijf te gaan. Er zit een hele inventory tree in de game verwerkt, waarin je nieuwe items kunt verkrijgen. Daarnaast zitten er ook nog allerlei andere leuke bezigheden in de game, zoals jagen en vissen. Dit geeft wat extra variatie en daarnaast uiteraard nieuwe grondstoffen.

Ik moet zeggen dat ik niet perse gecharmeerd ben van games waarbij je veel moet craften, maar op een of andere manier is het in DYSMANTLE op een hele toegankelijke manier gedaan. Het heeft zelfs een kleine verslavende component in zich. Oké, nog twee grondstoffen ergens halen om mijn rugzak te upgraden. Oké, we nemen deze zombies nog even mee. Nou vooruit, nog even dit huis doorzoeken. Oeps, een uur verder...

De basis is echt plezier, hoewel het kapotslaan van de zoveelste prullenbak of tafel hier en daar wat repetitief kan aanvoelen. Gelukkig brengen de upgrades hier wat variatie in terug. Door nieuwe items te unlocken, krijg je nieuwe mogelijkheden en ziet een gebied waar je eerder bent geweest er ineens een stuk interessanter uit. Hierdoor voelt het iets minder als een echte grind, hoewel dat natuurlijk wel een beetje het spelprincipe is.

Nou kan het in een zombiegame nogal eens voorkomen dat je dood gaat. Op zich is dat in DYSMANTLE niet zo'n ramp. Ik garandeer je dat het gaat gebeuren, zeker in het begin als je nog moet wennen aan alle mechanics. Wanneer je dood gaat, omdat je wordt verrast door één of meerdere zombies of doordat je een andere fout maakt, spawn je terug naar het laatste kampvuur. Je verliest hierdoor de spullen die je in je rugzak verzameld hebt. Deze kun je wel ophalen op de plek waar je zojuist het leven liet.

Grondstoffen die je eerder terug hebt gebracht naar je kamp en in de kist hebt gedaan, zijn veilig. Het is belangrijk op je health goed in de gaten te houden. Als je wilt voorkomen dat je dood gaat, kun je namelijk naar het dichtstbijzijnde kampvuur gaan om te healen. Dit betekent echter wel dat alle zombies opnieuw spawnen, maar ook dat hoeft niet perse negatief te zijn want door ze te verslaan, krijg je opnieuw XP en grondstoffen. Uiteindelijk kun je door het voltooien van een specifieke missie voorkomen dat de zombies respawnen als je het kampvuur hebt gebruikt.

Over die zombies gesproken. Er zijn een aantal verschillende soorten, maar helaas zit hier verder weinig diepgang in. Sommige zombies slaan alleen om zich heen, anderen spugen een giftig goedje. Veel variatie is er niet in verwerkt helaas.

Ook de verhaallijn is niet echt je-van-het. Zodra je de game start, kom je een ondergrondse kluis uit om het post-apocalyptische land vol zombies te betreden, met als doel het eiland waar je jezelf bevindt te ontsnappen. Diverse radio's die je verspreid over de wereld vindt, bieden nog wat achtergrondinformatie, maar van een verhaallijn is wat mij betreft verder amper sprake.

Datzelfde geldt voor de combat. Het is wellicht niet de hoofdfocus van deze game geweest, maar een zombiegame brengt toch bepaalde verwachtingen met zich mee op dit vlak. Je gebruikt in DYSMANTLE vooral je koevoet, die je wel kunt upgraden dus, om zombies uit te schakelen. Daarnaast kun je extra mogelijkheden krijgen door bijvoorbeeld werpmessen te craften. Zolang je uit hun gezichtsveld blijft, kun je stiekem naderen en een charged attack inzetten. Verder is het een kwestie van gedoseerd aanvallen en op tijd dodgen en dan heb je de combat wel samengevat eigenlijk.

Voor mij is dit echter nooit echt een knelpunt geweest. Natuurlijk is combat essentieel, maar de andere aspecten van de game zorgen ervoor dat je jezelf prima vermaakt. Als je wel meer waarde hecht aan diepgaande combat, dan is het wel beter om verder te kijken. Er is echter voldoende te ontdekken in DYSMANTLE, want de map is best groot. Je kunt deze overigens deels vrijspelen door torens te activeren in de wereld.

Ondanks de relatief simpele grafische stijl die is gebruikt in DYSMANTLE, ziet de game er prima uit op Xbox Series X. Er zit nog behoorlijk wat detail en kleur in bijvoorbeeld de planten of in andere structuren, zeker als je in gedachten houdt dat we spreken van een redelijke kleine game. Het komt echt 'tot leven', voor zover dat mogelijk is in een zombiegame. Daarnaast heb ik geen enkele keer technische problemen ervaren tijdens het spelen. De game loopt heerlijk smooth en bevat geen fouten of bugs zover ik heb gezien. DYSMANTLE voelt eigenlijk gewoon heel erg gepolijst en clean aan, en dat voor een post-apocalyptische setting!

De controls en besturing zijn lekker simpel gehouden, ondanks dat er behoorlijk wat te doen en te kiezen is. Ik vind dat zelf wel prettig eigenlijk. De controls werken ook meer dan prima, hoewel de game oorspronkelijk op PC is ontwikkeld. Enige nadeeltje aan de besturing is dat je soms je karakter vastloopt in de map omdat je niet kunt springen en het niet altijd even duidelijk is of je ergens doorheen of langs af kunt lopen. Maar dan ben ik eigenlijk een beetje aan het muggenziften.

Wat mij betreft weet DYSMANTLE zich best goed te onderscheiden van andere zombiegames door zijn plezierige en laid back open wereld setting met top down view. Er is voldoende te zien en onderzoeken in de redelijk grote map, met daarnaast nog veel opties voor craften en upgraden. Hoewel de combat en verhaallijn niet erg diepgaand zijn, weet de gameplay met zijn talloze mogelijkheden te vermaken. Het neigt zelfs hier en daar naar een tikkeltje verslavend, dus je bent gewaarschuwd. Hoewel de game grafisch niet veel vraagt van je console (de game is nog geen 2GB groot), weet het met zijn kleurrijke stijl een prachtige post-apocalyptische wereld voor te schotelen.