El Gancho - Review

Hallo lieve kijkbuiskindertjes,

Het is tijd voor een nieuwe review! Namelijk die van El Gancho. Een woord dat in het Spaans haak betekent. Gelukkig trouwens, want als ik Google moet geloven, betekent het in (Amerikaanse?) straattaal een kromme penis (Ohja, laat het me even weten wanneer je de Japanse betekenis hebt opgezocht ;-)...). Anyway, El Gancho. Haken dus, en geen driedubbele dubbelzinnigheid.

El Gancho speelt zich op af de planeet Cocodu. Een vredige thuishaven voor het nog vredige en vrolijke Cocos. Ik wil er geen depressief verhaaltje van maken, maar vaak komt aan zo'n superfijne situatie snel een eind. Iets wat verdomd vaak gebeurt in gamewereld, hopelijk niet in de echte grote mensenwereld.

In ieder geval... de slechteriken van de Pogovon Empire hebben Cocodu binnen gevallen en hebben alle Cocos gevangen genomen. De Pogovon Empire is namelijk van plan om alle vrolijkheid en blijheid uit deze Cocos te trekken (nee, niet op die manier... you pervert!) om daarmee een wapen voor massadestructie te ontwikkelen. Ik vraag mij wel echt oprecht af hoe je met het extraheren van vrolijkheid en blijheid uit schattige wezentjes een wapen voor massadestructie kan ontwikkelen. Ik bedoel, hiermee verspreid je toch juist vrede? Anyway, ik ben hier niet om lastige vragen te stellen...!

Je speelt als Coco die al zijn schattige vriendjes moet redden van de slechteriken. Hiervoor heb je een wapen, een gigantische... haak en eventueel speciale krachten. Het wapen wat je bij je draagt spreekt voor zich. Dus dat heeft niet heel veel uitleg nodig. Met de haak daarentegen kun je van platform naar platform slingeren. Iets wat bijna aanvoelt als vliegen. De speciale krachten zorgen er voor dat je bijvoorbeeld twee keer kan springen of juist minder last hebt van de zwaartekracht. Iets wat super handig is aangezien de game met alleen de standaard Coco best pittig is.

Wanneer je wordt geraakt, is het in eerste instantie geen probleem, want in de levels kom je een overvloed aan lekker eten tegen, dat ervoor zorgt dat je healthbar weer wordt opgevuld. Echter zorgt dit er niet voor dat El Gancho makkelijker wordt, want het is oprecht een pain-in-the-ass (zoek even de Japanse betekenis op wanneer je dit nog niet hebt gedaan, want dat maakt deze pun alleen maar leuker). Je moet namelijk gewoon weer opnieuw beginnen zodra je te vaak wordt geraakt. Wat vaak zal gebeuren!

Iedereen houdt van verrassingen en dat is wel iets waar een Kanchō - wacht... ik bedoel El Gancho best goed in is. Iedere run is namelijk anders, wat ervoor zorgt dat de herspeelbaarheid van deze game hoog is. Daarnaast zijn er in El Gancho maar liefst zes eindbazen te vinden! Om deze eindbazen te verslaan, heb je gelukkig (en ook wel helaas) niet genoeg aan fancy pancy speciale krachten of je wapen. Je moet daadwerkelijk je stinkende best doen om deze badasses te verslaan.

Daarnaast kun je ook op verscheidende momenten een soort van speciale power-ups oppakken die er voor zorgen dat je healthbar sneller herstelt, je een soort van robotje geeft die je beschermd van inkomende raketten, of je een oneindige hoeveelheid aan ammunitie geven, maar dan wel in ruil tegen een lagere hoeveelheid health.

De eerste keer dat ik El Gancho opstartte, vond ik het maar een irritante game. Coco laten slingeren tussen de verscheidende platformen, het ontwijken van raketten en het doden van vijanden was aan het begin geen kattenpis. Ik moet ook wel toegeven dat het niet aan de game lag, maar meer aan mij. Oftewel: ik startte de game te laat op terwijl mijn oogleden ergens onder mijn kin hingen. Anyway, een goede nachtrust later ging ik weer met frisse moed aan de slag met de game. En ja, het was nog steeds pittig, maar nadat ik het eenmaal allemaal onder de knie had, vloog ik door de levels heen. Ik had niet verwacht dan El Gancho mij, op zo'n positieve manier zou verrassen!

El Gancho is beschikbaar gesteld door de uitgever en is digitaal in de Store verkrijgbaar voor €6,99.