Elder Scrolls Online: High Isle - Review

Het is alweer zo ongeveer 7 jaar geleden dat Elder Scrolls Online zijn oorspronkelijke release op de Xbox One heeft gehad. Ondertussen zijn we alweer een generatie consoles verder en heeft Zenimax Online Studios ons blij gemaakt met de zesde uitbreiding voor ESO genaamd: High Isle.

Met een neutrale eilandengroep als setting, klinkt de nieuwe uitbreiding dan ook als een waar vakantieoord voor je character. Zal High Isle genoeg actie en verfrissing bieden om je nog steeds aan boord te houden?

In ESO: High Isle draait het vooral om vredesbijeenkomsten tussen de leiders van de drie facties én de leiders van zowel de Fighter's als de Mage's Guild. Alle leiders mogen een afgezant naar de High Isles sturen om op deze manier de vrede te bespreken en de Three Banners War te beëindigen. Dit klinkt natuurlijk heel makkelijk, maar zoals gewoonlijk is er binnen elk Elder Scrolls avontuur een nieuwe big bad die ervoor zorgt dat de events in het spel niet rooskleurig verlopen.

Binnen High Isle is dit The Ascendent Order. The Ascendent Order is een groep rebellen die voornamelijk vanuit High Isle opereren. Deze groep wil koste wat kost ervoor zorgen dat de vredesonderhandelingen niet door kunnen gaan en hebben hiervoor zelfs enorme stormen opgeroepen die de eilandengroep waartoe High Isle behoort teisteren. Het is uiteindelijk aan jou om ervoor te zorgen dat de afgezanten van alle facties veilig in High Isle aankomen en de Ascendant Order gestopt wordt, om op deze manier de onderhandelingen soepel te laten verlopen.

Wanneer je jouw avontuur in High Isle begint, start je in de buurt van Gonfalon Bay, een havenstadje op High Isle. Hier maak je meteen (als je dat nog niet tijdens de proloog hebt gedaan) kennis met The Order of the Steadfast, een orde die Stendarr aanbidt en zich verder vooral focust op het helpen en helen van mensen. Vanuit hun standpunt hebben zij er dus ook belang bij dat de vredesonderhandelingen doorgaan. Van hieruit kun je ervoor kiezen om meteen je main quest voort te zetten of vooral het eiland te verkennen. De Systres eilandengroep biedt je genoeg content om je even te vermaken. Zo heb je naast de main quest genoeg side quests om te verkennen, twee nieuwe companions om te verkrijgen, een aantal delves en public dungeons, een nieuwe Trial en twee nieuwe gameplayelementen!

Als eerste kun je (indien je dat wilt) vrijwel direct in High Isle kennis maken met de nieuwe Card-game: Tales of Tribute. Hiervoor is er een nieuw soort gilde opgericht binnen ESO en het is binnen dit gilde de bedoeling dat je zelf op zoek gaat naar kaarten voor je Tales of Tribute deck en het vervolgens opneemt tegen NPC's of andere spelers om je rang te verhogen. Wanneer je met Tales of Tribute begint, moet je eerst een kleine tutorial quest volgen waarin je de basis krijgt uitgelegd. Daarna krijg je jouw eigen deck en mag je als daily quest tegen NPC's over de hele wereld spelen of tegen andere spelers. Nieuwe kaarten kun je binnen ESO verkrijgen door fragmenten van speeldecks te zoeken. Binnen de collections tab kun je de eisen zien waarmee je de fragmenten het makkelijkst kan verkrijgen. Ze kunnen echter ook willekeurig droppen van vijanden.

Tales of Tribute speelt redelijk makkelijk. Het is de bedoeling om als eerste een bepaalde hoeveelheid prestige op te bouwen. Prestige verkrijg je grotendeels door de verzamelde power om te laten zetten in prestige. Tijdens je beurt krijg je steeds een vijftal kaarten uit je deck, maar mag je ook kaarten uit de Tavern (midden van het speelveld) kopen. Wanneer je deze kaarten koopt, zullen ze voor de huidige game in je deck worden toegevoegd. Door middel van deze kaarten moet je zo snel mogelijk het maximale aantal prestige halen.

Een andere manier om Tales of Tribute te winnen is ervoor te zorgen dat alle Patrons hun Favor op jou gericht hebben. Wanneer dit het geval is voor alle vier de patrons in het spel, win je het spel automatisch. Deze Patrons hebben elk hun eigen eisen om hun favor te verkrijgen en dit kan betekenen dat je hiervoor enkele kaarten uit je eigen spel zal moeten opofferen. Vaak is de beloning het echter wel waard. Ik heb mij in ieder geval kostelijk geamuseerd met dit kaartspel!

De Systres eilandengroep wordt daarnaast ook geteisterd door vulkanische activiteit die plotseling begon. De druïden van het eiland zijn druk bezig met het in toom houden van deze vulkanische hotspots, maar hebben hiervoor je hulp nodig. Deze vulkanische hotspots zijn eigenlijk eenzelfde soort events die je kan vergelijken met andere map events, zoals de Anchors in de core-game. Het is de bedoeling om een aantal vijanden te doden tot de baas spawnt en nadat deze gedood is zal de activiteit stoppen en een beloning worden uitgereikt.

In High Isle maak je tijdens je avonturen ook kennis met Isobel en Ember. Isobel is een Aspirant die je hulp nodig heeft om uiteindelijk door te kunnen groeien tot Knight. Wanneer je haar hebt geholpen om alle uitdagingen te voltooien, zal ze zich bij je aansluiten. Ember is een Mage student op High Isle en heeft je hulp nodig de effecten van haar zelfgemaakte spreuk ongedaan te maken. Persoonlijk vind ik Ember ook meteen de meest ideale companion om bij je te hebben. Ember vindt namelijk alles goed, zolang je maar niet gaat vissen en betrapt wordt bij het inbreken of stelen. Isobel vindt ook niet snel iets slecht, zolang je jezelf maar als een goed persoon gedraagt.

Op het gebied van grafische prestaties hoef je natuurlijk geen veranderingen te verwachten in vergelijking met de game voor de release van High Isle. Wel is de Systres eilandengroep zeker het bezoeken waard! Buiten de immens grote kastelen en omringende muren stikt het hele gebied van de keltische invloeden. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat de druïden High Isle als hun thuisbasis zien. Zo zal je dus vaak genoeg Keltische symbolen op stenen gaan tegenkomen of zelfs complete stenen cirkels!

Nieuwe spelers/characters met High Isle beginnen automatisch hun avontuur in de Systres eilandengroep. Bestaande spelers kunnen via een wayshrine naar High Isle teleporteren. Wel raad ik nieuwe spelers aan om in ieder geval de core-game eerst door te spelen, voordat je met High Isle begint. Zo leer je in ieder geval een aantal van de terugkerende personages kennen.

ESO: High Isle is een uitbreiding met een op zichzelf staand verhaal, dat zeker de moeite waard is om in te stappen. Voor de bestaande speler zal de game echter wel veel van hetzelfde bieden, maar de toevoeging van Tales of Tribute is zeker iets wat je in ieder geval geprobeerd moet hebben. Beginnende spelers die niet per se heel veel geven om wat er vooraf is gebeurd, kunnen via High Isle een makkelijker opstapje ervaren, aangezien het verhaal van High Isle een stuk korter is dan het verhaal van de core-game. Grafisch is de game zeker indrukwekkend. Vooral de Keltische invloeden binnen High Isle zorgen voor een leuke afwisseling ten opzichte van de voorgaande gebieden.