• Stefan

Elemental War II - Review

Bliksem, vuur, wind, water, twee portalen, een kronkelend pad, hoge torens en niet te vergeten hordes aan vijanden. Dat is waar de wereld van Elemental War II om draait!


Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Elemental War II is een tower defense game. In Het doel van deze game is om de hordes aan vijanden zoveel mogelijk te doden voordat ze aan het portaal aan het einde van het pad raken. Het tegenhouden van deze vijanden kun je alleen maar doen door middel van het bouwen van torens. Door slim gebruik te maken van de kronkelweggetjes en kruisingen in het pad in combinatie met de verschillende torens, kun je redelijk effectief een einde maken aan de verschillende vijanden die bijna letterlijk op je worden afgevuurd.

Hoewel er geen echt prominent aanwezig verhaal te vinden is in Elemental War II, wordt er wel door middel van quests en bijhorende dialogen iets van afwisseling gebracht bij het staren naar de paden en torentjes die je ernaast hebt neergezet. Deze quests geven je eigenlijk een extra opdracht om te vervullen naast het beschermen van het portaal.


Het voltooien van deze quests bied je dan eveneens weer een reward die het vervolg van het level iets makkelijker maken. Zo kun je bijvoorbeeld gevraagd worden om de eerste zeven Elementals uit te schakelen vóórdat ze bij het andere portaal komen of moet je juist een aantal verschillende status effects op één vijand plaatsen. Naar mijn mening zorgen deze quests voor een fijne afwisseling bij het bouwen van de torens.

In Elemental War II heb je in principe twee soorten vijanden. Als eerste heb je de gewone vijanden. Deze spawnen in hordes uit het portaal en zijn in principe redelijk eenvoudig neer te maaien wanneer je rekening houdt met het element waar ze zwak voor zijn. Dit kun je zien aan het icoontje dat verschijnt wanneer je ze target. Deze richten ook aanzienlijk minder schade aan het portaal aan wanneer ze dit toch weten te bereiken.


Verder heb je ook nog de Elemental enemies. Deze mag je eigenlijk zien als een soort boss-fights. Ze zullen elke zoveel waves hun opwachting maken. Door middel van een melding in de game word je telkens op de hoogte gesteld wanneer ze bijna spawnen. Via deze melding kun je er ook voor kiezen om de Elemental direct te laten spawnen. Wanneer je hiervoor kiest, krijg je het voordeel dat je zelf mag selecteren welk element je de Elemental wil geven. Het element dat je kiest, is in een zekere zin belangrijk. Hoe meer Elementals je van een bepaald element uitschakelt, des te hoger kun je jouw torens kunt upgraden met dat specifieke element. Het is dus strategisch een goede zet om deze Elementals eerder te laten spawnen.

In het begin van elk level kun je alleen je torens ombouwen en upgraden tot simpele ballista's. Na het verslaan van je eerste Elemental kun je dan een element toevoegen aan deze toren. Op het eerste element level kun je alleen kiezen uit de basis elementen zoals water, vuur, bliksem, schaduw en aarde.


Op volgende upgrade levels kun je telkens een nieuw element toevoegen (tot maximaal 3 elementen) en zo tot nieuwe upgrades zoals blizzard, steam en smoke komen. Elk element en elke verdere upgrade heeft zijn eigen bijzonderheden. Zo kan freeze bijvoorbeeld letterlijk je vijanden bevriezen en kan Teleport zelfs geraakte vijanden terug naar het begin van het pad sturen. Door de combinatie met drie verschillende elementen is de keuze in ieder geval immens.

Voor degenen die liever samen met iemand spelen, is er ook een online co-op modus. Helaas is het niet mogelijk om Elemental War II als couch co-op game te spelen. Verder is er binnen het online gedeelte nog de mogelijkheid om je te meten met andere spelers. Wanneer je een level uitspeelt, wordt je score geüpload naar het scorebord, mits je een account van de game hebt aangemaakt. Door middel van deze score kun je zien hoe jij zelf presteert tegenover de rest van de wereld.


Conclusie

Elemental War II is een tower defense game die eigenlijk verassend lekker wegspeelt. Zelf heb ik het idee dat dit voornamelijk te danken is aan de toevoeging van quests en de diversiteit die er geboden wordt in zowel de upgrades voor je torens als de routes die de vijanden afleggen. Wel vind ik het persoonlijk erg jammer dat de game niet als couch co-op te spelen is.


Score: 68/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever. Elemental War 2 is digitaal beschikbaar in de Store.

Recente blogposts

Alles weergeven