Elex II - Review

Bij de Elex reeks moet ik bekennen dat het eerste deel voor mij tamelijk onder de radar is gebleven. Eigenlijk is deze reeks mij vooral gaan opvallen door de gemengde kritiek die het eerste deel van de game op het internet heeft ontvangen. Om een beetje voorkennis op te doen, heb ik daarna het eerste deel gekocht en geprobeerd, maar hier kwam ik helaas niet in. Toch zag ik wel de opzet van een goede game en dus was mijn interesse gewekt. De belangrijkste vraag was echter of Piranha Bytes met dit tweede deel een verbeterslag heeft gemaakt, die mij wel in het spel kon vasthouden.

Het antwoord hierop is eigenlijk een volmondig ja! Ik ben Elex 2 gaan proberen uit interesse, maar door het verhaal van de game heb ik er al 20 uur ingestoken. Nog altijd weet de game mijn interesse zodanig vast te houden dat als ik uiteindelijk op de klok kijk, het alweer voorbij middernacht is. Iets wat ik eigenlijk al tijden niet meer heb gehad bij recent uitgekomen games.

Het verhaal is meteen de sterkste kant van Elex 2. In dit deel neem je weer de controle over Jax, de hoofdpersoon uit het tweede deel. Nadat je de Hybrid hebt verslagen en de Alb invasie hebt gestopt, is Jax een aantal jaren in isolatie van de rest gaan leven. Van de commandant van The Free People is hij uiteindelijk verandert in een mythe en hij is bij de huidige generatie onbekend geworden.

Het spel begint met de invasie van de Skyands. Dit zijn een soort paarse wezens die de paarse tegenhanger van Elex gebruiken, genaamd Dark Elex (origineel he?). Deze wezens komen op de wereld terecht door middel van een soort torens en laat het nou net zijn dat één van deze torens uitgerekend op het huis van Jax terecht komt.

Tijdens je eerste minuten wordt Jax gebeten door één van deze wezens. Hij raakt een aantal dagen buiten westen en wordt wakker met een infectie van Dark Elex. Vanaf hier begint het spel en heb je een drietal doelen. Als eerste moet Jax zijn krachten en vaardigheden terugkrijgen. Verder moet Jax ook op zoek naar een manier om van de infectie af te komen en de Skyand invasie te stoppen.

In Elex 2 kun je geen save game overnemen met betrekking tot de gemaakte keuzes. Hiervoor heeft Piranha Bytes zelf een selectie gemaakt. Verder ben je hoe dan ook je status bij de facties kwijt en daarnaast ook alle vaardigheden. De ontwikkelaars hebben dit goed weggewerkt in het verhaal onder het mom van geïsoleerd leven en de Dark Elex infectie. Het is dan ook aan jou de eer om lid te worden van een (nieuwe) factie en je vaardigheden weer op te bouwen.

Het opbouwen van je vaardigheden gaat vrij simpel. Door missions te voltooien en vijanden te verslaan krijg je XP. Per keer dat je level-up gaat, krijg je 10 attribute points die je in strength, constitution, dexterity, intelligence en cunning mag stoppen. Daarnaast krijg je ook skill points. Punten kun je bij verschillende trainers voor extra vaardigheden trainen, zoals bijvoorbeeld lockpicking of training met melee-wapens. Je moet hier echter wel de juiste trainer voor opzoeken. Sommige skills zitten ook verstopt achter de verschillende facties. Deze kun je alleen maar trainen door ook daadwerkelijk lid te zijn van die factie.

Op het gebied van facties heb je in principe vier keuzes die je kan maken. Je kunt lid worden van de Albs (de bad-guys van de vorige game), de Berserkers (een soort middeleeuwse strijders die Elex omzetten in Mana en dit gebruiken om vuurballen af te schieten!), de Morkons (een soort secte die in tunnels leven en de god Ravaac aanbidden) en je hebt dit keer ook de keuze om juist geen lid van een factie te worden.

Dit laatste maakt de game ook meteen een stuk uitdagender, aangezien je niet alleen een aantal missions misloopt, maar ook de factie-specifieke vaardigheden en items. Verder is het op latere termijn (level 20) mogelijk om lid te worden van de Clerics (zij gebruiken Elex om Tech aan te drijven) en Outlaws (zij gebruiken Chems om zichzelf te verbeteren). Deze laatste twee facties zijn door de strijd tussen de facties hun grootste deel van de volgers kwijt en zijn zelfs noodgedwongen naar andere plaatsen moeten verhuizen. Omdat je eerst lid moet zijn van bepaalde andere facties, zijn hun vaardigheden ook maar een kleine toevoeging in vergelijking met de rest.

Wanneer je lid wordt van een factie, voorziet deze je van een commander voor The Bastion. The Bastion is je eigen centrale hub in het spel. Hier verzamelen al je companions, wanneer je ze niet meeneemt op je reis. Daarnaast is het ook het doel om deze hub zo goed mogelijk voor te bereiden op de invasie van de Skyands. Je main missions worden dan ook voornamelijk vanuit The Bastion weergegeven.

Je krijgt je eerste companion Caja al redelijk vroeg in de game. Vooral in het begin zijn companions heel erg handig om mee te nemen, want combat kan soms best nog wel een zware bevalling zijn. Wanneer je meerdere companions krijgt, is het vooral het handigste om niet alleen te kijken naar de manier van vechten, maar ook naar hun persoonlijkheid. Companions kunnen je gemaakte keuzes namelijk goedkeuren of afkeuren en dit heeft ook weer invloed op de manier hoe zij jou zien. Verder heeft ook elke companion zijn eigen verhaal en dit wordt in de vorm van verschillende missions tussendoor vertelt. Het is het dan ook zeker waard om je companions af en toe op te zoeken in The Bastion.

Zoals al eerder gezegd, is combat in de game zwaar. Dit is vooral in het begin het geval. Dit is geen onbalans in de game, maar juist opzettelijk zo gedaan. In het begin van de game kun je namelijk niks beters dan je vijanden met een loden pijp te lijf te gaan. Naarmate het spel vordert, je level stijgt en je nieuwe vaardigheden leert, merk je dat combat een stuk makkelijker gaat. Deze manier van progressie gaf mij ook het gevoel alsof mijn character zich daadwerkelijk ontwikkelde. Waar ik eerst heel voorzichtig de vijanden ontweek, ren ik nu als een ware Conan op mijn vijanden af (zonder loden pijp uiteraard).

Het belangrijkste is om in het begin in ieder geval of héél voorzichtig te spelen of juist heel goed je stamina bar in de gaten houden en de aanvallen van de vijand telkens ontwijken. Je stamina bar bepaalt namelijk hoelang je kan rennen, slaan of blocken. Elke speciale actie kan deze bar legen en het is daarom niet altijd even verstandig om als een kip zonder kop combat in te sprinten. Houd er daarnaast ook rekening mee dat je health niet automatisch herstelt totdat je de betreffende skill hebt geleerd (na 20 uur is dit bij mij nog altijd niet het geval). Tot die tijd moet je jouw health regeneren met voedsel.

De laatste mechanic van Elex 2 is misschien nog wel de leukste, de jetpack! Deze krijg je al in de eerste paar minuten van de game aangereikt, maar wel in zijn meest basale vorm. De enige functie van het jetpack op dat moment is om plekken te bereiken die je met een normale sprong niet kan halen. Of zoals in mijn geval; je schat het telkens verkeerd in en Jax valt weer de diepte in. Je jetpack is ook te upgraden en vanaf het moment dat je dit doet, wordt het ook echt een nuttig iets. Zo kun je met in het spel gevonden fuel je vliegtijd vergroten, maar je kan je jetpack ook zodanig upgraden, dat je het als een soort sprint functie gebruikt, of dat je juist in de lucht kan zweven om vervolgens vijanden uit de lucht te slaan. Vooral deze laatste functie was voor mij heel belangrijk, aangezien ik telkens weer mijn ranged wapen vergat mee te nemen.

Hoewel ik nu heel veel positieve kanten van Elex 2 heb aangehaald, zijn er helaas ook een aantal punten die ik wat minder goed afgewerkt vind. Zo lijkt het alsof de graphics ietwat verouderd zijn. Dit heeft echter geen invloed op de gameplay en daarom was het voor mij persoonlijk geen storende factor. Wat wel storend was, waren de fps drops op de Series X. Deze kreeg ik vooral wanneer er grotere groepen vijanden in het spel kwamen en deze ook nog eens allemaal speciale aanvallen deden. Gelukkig is dit in alle tijd die ik heb gespeeld maar tweemaal voorgekomen.

Verder is het mission log systeem ook niet altijd even handig. Soms had ik een mission voor iemand afgerond en verdween de mission al uit mijn log. Dit terwijl de betreffende persoon blijkbaar nog een reward had. Persoonlijk had ik het handiger gevonden, wanneer het mij ook weer zou terugsturen naar de persoon waar ik een reward kan halen.

Piranha Bytes heeft met Elex 2 zeker een grote verbeterslag gemaakt ten opzichte van het eerste deel. Wanneer het verhaal van deel 1 je wel aansprak, maar je net zoals ik niet door de gameplay kwam, is Elex 2 zeker het proberen waard! Ook spelers die nog onbekend zijn met het eerste deel kunnen zeker hun plezier op met de game. Het begin is qua combat misschien even door de zure appel heen bijten, maar daarna heb je echt een prachtgame in handen. Hoewel er een aantal kleine minpunten in zitten (graphics, fps drops en onhandige mission log), is het verhaal van Elex 2 zeker de moeite waard.

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever. Elex 2 is verkrijgbaar op disc en digitaal beschikbaar in de Store.