Endzone: A World Apart - Survivor Edition | Review

Bijgewerkt op: 23 mei

Endzone: A World Apart - Survivor Edition is de console versie van de PC game, die al een aantal jaar op de markt is. Endzone is een survival strategy game in een alternatieve tijdlijn van 2021, waar een groep terroristen een aantal nucleaire generators heeft laten exploderen. Je raadt vast en zeker al wat er gebeurt... Juist, de aarde is helemaal naar de klote.

Slechts enkele groepjes mensen overleven deze terroristische aanval en zoeken hun veiligheid onder de grond, voor de komende 150 jaar. Na al die jaren is het hoog tijd om het hoofd uit het zand te trekken en een nieuwe samenleving te bouwen. En dat is uiteraard jouw taak.

Voor wie deze game niet heeft gespeeld, maar wel fan is van het genre op console, is de game in zekere zin te vergelijken met Frostpunk, dat ook een soortgelijke survival strategy game is. Alleen heb je in Endzone niet te maken met een ijzige kou en sneeuwstormen, maar word je het leven zuur gemaakt door radioactieve regen, radioactieve stormen, bandieten, et cetera. Daarnaast heb je ook geen voorraden en is de grond veelal vervuild door radioactief afval.

Oké, wat nu dan?! De tutorial volgen natuurlijk. Hier wordt namelijk al heel veel uitgelegd van de basisprincipes die je onder de knie moet hebben om verder te groeien. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je water en voedsel verzamelt, maar ook hoe je van rotzooi iets nieuws kunt maken en van dat materiaal weer iets nieuws. Het is een groot leerproces. Hoe verder je komt, hoe meer er mogelijk is. Zo merk je op den duur ook dat er kinderen geboren worden, waar je weer scholing voor nodig hebt. Vergeet vooral niet om onderdak voor iedereen te creëren, wel zo handig met die radioactieve regen, als je nog geen beschermende kleding kunt maken.

Heb je de tutorial weten te doorstaan? Top, dan mag je aan de slag met de survival mode. Hierboven gaf ik al kort aan dat er steeds meer mogelijk is, hoe verder je komt. Het wordt echter steeds complexer. Het is echt aan te raden om de tutorial te spelen, hoewel hij vrij lang is. Het verschil met de PC versie, is dat de console versie met de zogenaamde 'Prosperity DLC' komt, wat een andere ervaring biedt dan op PC. Met deze DLC leunt de game namelijk niet zo zwaar op het survival gedeelte, maar op het gedeelte dat je het leven van de mensen zo aangenaam mogelijk maakt. Denk hierbij aan nog meer materialen en technologieën vrijspelen.

Naast survival mode is er nog een gamemode, genaamd 'scenarios'. In dit gametype krijg je een aantal situaties voorgeschoteld, waarin je mogelijk al een groot aantal gebouwen hebt en je bijvoorbeeld de mensen moet redden van een lange hittegolf die zorgt voor droogte. Of je moet een nieuwe gemeenschap starten in een gebied waar geen water te vinden is.

Als het dan nog niet lastig genoeg is voor je, kun je ook nog de moeilijkheidsgraad opschroeven om jezelf écht tot het uiterste te drijven. Als je jouw bevolking maar tevreden houdt, anders wordt het vanzelf al lastiger.

Het is onnodig om te zeggen dat Endzone veel details bevat over hoe het in het echte leven gaat. Nu leven we gelukkig niet in een Apocalyps, maar het is wel belangrijk om te kijken naar de basisbehoeften van de mens. Voor bepaalde materialen moet je bijvoorbeeld een productielijn maken die verschillende materialen combineert, maar dat kan weer niet zonder elektriciteit. Laat staan zonder personeel die het voor je wil maken. Je bent constant bezig met alles in de gaten te houden en zo goed mogelijk te managen. Doe je dat niet? Dan ga je er vroeg of laat de consequenties van zien en/of voelen. Bovendien is het managen niet zo makkelijk als je misschien hoopt, want nergens zie je een gebouwnaam staan en je moet ze dus één voor één selecteren als het niet direct duidelijk is wat ze doen of produceren.

Vooral in het begin is het van belang dat je de draad direct goed oppakt en ervoor zorgt dat je genoeg (basis)materialen hebt, voordat je verder kunt. Op een gegeven moment merk je dat je misschien wat stil valt. Op zulke momenten is het goed om te onthouden dat je mensen op expeditie kunt sturen. Het doel hiervan is overlevenden mee terug te nemen of voorraden zoeken die je toevallig nodig hebt.

Het gameplay gedeelte lijkt me inmiddels wel duidelijk. Het is geen game waar je bij stil zit. Je moet constant goed opletten tijdens het spelen. Maar hoe zit dat met de controls? Want we weten allemaal dat de controls van een strategy game met een controller, niet altijd even fijn zijn.

Gelukkig hebben de ontwikkelaars daar vooraf goed over nagedacht en gemakkelijke, overzichtelijke functies ingebouwd, zodat je het spel prima met een controller kunt spelen! Wat ik zelf wel een fijne functie vind in Endzone, is dat je heel gemakkelijk kunt switchen tussen gegevens van de map. Hiermee bedoel ik dus het radiatieniveau van de grond, hoe droog de grond is, et cetera.

Grafisch is Endzone ook dikke prima op console, maar wel met een kanttekening. In het begin loopt alles nog lekker soepel, tot je stad op een zeker formaat geraakt. Op dit moment merk je dat de performance een beetje achteruit gaat en het allemaal wat trager is, maar gelukkig nog niet zo traag als dat laadscherm dat je krijgt bij het opstarten van de game. Potjandriedubbeltjes, dat duurde me toch lang zeg!

En voor wie het opvalt, de achtergrondmuziek is wel oké, maar herhaalt zich wel vaak. Misschien valt de muziek je niet eens op als je aan het spelen bent.

Endzone: A World Apart - Survivor Edition is echt een game voor de survival strategy fans. De enige minpunten die ik eigenlijk kon vinden in het spel, zijn de achteruitgang in performance als je stad groter is, dat er geen gebouwnamen worden weergegeven en dat de achtergrondmuziek veelal hetzelfde is. Maar buiten dat is het grafisch gewoon mooi, zit er een enorme diepgang in de gameplay en hoef je jezelf niet te vervelen door de toevoeging van scenario's, voor als je even geen zin hebt om de survival mode te spelen.

Game beschikbaar gesteld door de uitgever en beschikbaar in de store voor €39,99.