Evil West - Review

Bijgewerkt op: 5 dec. 2022

Evil West is precies wat de titel suggereert. Het kwaad in het (Wilde) Westen. Je hebt nog nooit een cowboy game gezien, waarin zoveel gedrochten uit je ergste nachtmerries tot leven komen. Behalve misschien dan in Red Dead Redemption: Undead Nightmare, want ook daar kwam het kwaad tot leven in de vorm van hordes zombies. In Evil West neem je het echter op tegen een leger van vampiers en hun familiars. Dus haal je wijwater en staak maar uit de kast, we gaan beginnen.

In Evil West kruip je in de huid van Jesse Rentier, één van de beste vampierjagers van het 'Rentier Institute' die er is. De leider van dit instituut, is je eigen vader (vandaar ook de naam). Samen met hem en de rest van je crew, bestaande uit wat andere jagers, dokters en wetenschappers, neem je het op tegen de vampiers die het Amerikaanse Westen teisteren. Jammer genoeg houdt de game het geheim hoe deze plaag tot stand is gekomen, dus voor een diepgaand verhaal hoef je deze game dan ook niet te spelen. Maar het verhaal wat er in zit, zit vol humor, HEEL veel bloed en is het over het algemeen heerlijk over de top. Diepgaand echter absoluut niet. Het plot van het verhaal is dan ook een beetje teleurstellend en erg voor de hand liggend.

Maar eerlijk is eerlijk, dit soort games speel je niet echt voor het verhaal. Althans, ik niet. Waar het hier echt om draait, is het afslachten van de meest vreemde vampiers en hun familiars, liefst zo veel mogelijk. Ik moet zeggen dat ik dan ook tevreden ben over de diversiteit van het aantal vijanden wat je tegenkomt. De ene is nog gekker en sterker dan de andere. Je merkt dan ook dat Evil West zijn volledige focus op de combat legt.

In het begin van het spel maak je kennis met de speciale handschoen van Jesse, die immens sterke klappen uit kan delen. Zie het als een uit de kluiten gewassen boksbeugel, die lijkt op een Pip Boy 2000. Al snel worden je mogelijkheden uitgebreid met een aantal ranged wapens, zoals pistolen, een rifle en een shotgun. Je zou denken dat je in de game dan ook op zoek moet naar munitie om deze wapens te vullen, maar dan vergis je je. De wapens zijn namelijk zo ontworpen dat het een soort skills zijn. Ze maken alleen gebruik van een cooldown. Zo blijf je dus wisselen in je mogelijkheden en word je gedwongen om gevarieerd te spelen. Naast deze weapon skills, heb je ook de mogelijkheid om jezelf te healen. Ook dit is echter beperkt door een cooldown.

Naarmate je verder komt in het spel, kom je ook nog een vlammenwerper, kruisboog en de 'zapper' tegen. Met de zapper kun je jouw vijanden elektrocuteren. Wat mij betreft één van de betere en leuke toevoegingen in de game, aangezien het ook een grappig effect op je vijanden heeft. Dit effect doet een beetje denken aan tekenfilmpjes, waarin je het skelet ziet van degene die onder stroom staat. De handschoen heeft ook een ultieme aanval, waarin jij zo snel als het licht wordt en je van vijand naar vijand zapped en ze een voor een in één keer neerhaalt. Daarnaast moet je geld verzamelen en level up gaan om nieuwe perks en upgrades vrij te spelen, waarmee jij en je wapens steeds sterker worden. Heb je heel snel, al je skills achter elkaar gebruikt? Dan heb je nog altijd de optie om gebruik te maken van je omgeving om schade toe te richten. Er staan namelijk meer dan genoeg TNT kratten in de wereld om het gevecht met een knal te starten of beëindigen. Helaas wordt de combat na verloop van tijd wel erg repetitief. Op een gegeven moment heb je de verschillende animaties wel gezien, omdat ze altijd hetzelfde per wapen wat je gebruikt.

Het geld om upgrades mee te kopen, vind je eigenlijk overal wel. Het ligt af en toe open en bloot op een kist in de vorm van een zak, maar soms ook in verborgen kisten. Het is niet verkeerd om de tijd te nemen en de levels een beetje te verkennen. Er liggen namelijk ook collectibles verstopt, die je voorzien van wat meer lore over het hele gebeuren. Deze lore is weliswaar in de vorm van brieven en foto's, waar je waarschijnlijk dus niet lang naar gaat kijken, omdat je door wil met vampiers afmaken.

Wat wel opvalt bij de animaties in de game, vooral bij het openen van kisten en geblokkeerde deuren, is dat de ontwikkelaars inspiratie hebben gehaald uit de God of War games. Deze hebben namelijk veel overeenkomsten met elkaar. Buiten de animaties heeft het verder geen overeenkomsten. De game draait namelijk echt vooral om combat en bevat dan ook geen puzzels en dergelijke om op te lossen. Gewoon het lineaire pad volgen van het level en gaan met die banaan.

Wat betreft dat lineaire pad, dat is echt heel lineair. De route die je neemt is namelijk op heel veel stukken eenrichtingsverkeer. Als jij dus bijvoorbeeld door een spleet van twee rotsen doorkruipt, kun je deze weg niet meer terug. Erg jammer, want soms weet je gewoon niet 100% zeker wat het hoofdpad is om te volgen. Als je misschien nog wat verder wilt verkennen, is dit dus niet meer mogelijk en mis je wellicht een aantal collectibles of kisten met geld. Dit betekent dat je het dus geheel overnieuw moet spelen om weer op dit punt te geraken. De complete game neemt ongeveer 10 tot 15 uur in beslag om uit te spelen en dat maakt het niet aantrekkelijk om op deze manier de hele game nog eens door te spelen om alle collectibles te vinden.

Wat Evil West wel weet te bieden, is een co-op multiplayer ervaring. Hier zitten echter ook wat haken en ogen aan. Alleen de host slaat namelijk de voortang op en degene die het spel joined, speelt niet met zijn eigen singleplayer personage, maar met een clone van de host. Dus ja, het kan leuk zijn om samen te spelen, maar het kan ook juist een struikelblok zijn om het samen te spelen.

Grafisch gezien is Evil West wel echt een pareltje hoor. Het ziet er heel mooi uit. Er wordt in de game veel gebruik gemaakt van schemering en duisternis om het probleem van vampiers in de zon te ontwijken. Een voordeel van deze setting, is dat er vaak erg mooie lichteffecten voorkomen in het spel.

Qua grafische prestaties valt het echter wel een klein beetje tegen. Hieronder dan ook een overzicht van het aantal fps per Xbox console.

• XboxOne/OneS: 1080p @ 30fps

• XboxOneX: 2160p @ 30fps

• XSS: 1080p @ 30fps

• XSX: 2160p @ 30fps (quality) / 1080p @ 60fps (performance)

Van een next-gen game zou je meer verwachten, vooral als je ziet dat het andere games ook prima lukt om op 4k te draaien.

Qua muziek is de game dikke prima. De geluidseffecten en muziek passen precies bij wat je van een Western vol vampiers verwacht. De voice acting vond ik op zich ook niet heel slecht, maar het is jammer dat er minder diepgang in het verhaal zit. Als dit er wel in had gezeten, dan vormde alles een mooi geheel en had de game ook zeker beter gescoord.

Evil West is geen game die je moet spelen voor een diepgaand verhaal. Nee, Evil West speel je voor het eindeloos afslachten van vampiers en hun familiars. Het is dan ook glashelder dat de game draait om zijn combat. Zo kun je jouw perks en wapens steeds verder upgraden om sterker en sterker te worden, maar je vijanden worden dat gaandeweg ook. Na ruim 10 uur alleen maar vampiers afknallen, met steeds dezelfde animaties, was ik er wel ver klaar mee. Repetitief dus, maar wel vermakelijk, voor een keer dan.

Game beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar op Bol.com voor €59,99.