• Jolina

F1 22 - Review

Pfoe... Wat is er veel gebeurd in een jaar tijd. Dat besef ik me extra als ik F1 2021 vergelijk met F1 22, op meerdere vlakken. In mijn review van F1 2021 schreef ik nog dat Max Verstappen stevig aan kop van het klassement stond. Het was echter enkele dagen voor één van de meest uitgesproken momenten tijdens het F1 seizoen op Silverstone, waar Hamilton en Verstappen botsten en Verstappen een megacrash te verwerken kreeg.


Vanaf dat moment zat er meer dan voldoende olie op het vuur om het een zinderend seizoen te maken, waarin beide kemphanen elkaar tot de laatste Grand Prix - en zelfs de allerlaatste ronde - het leven zuur maakten. Voor ons Nederlanders had het een positieve afloop, want Max mocht zich aan het eind van de rit Wereldkampioen F1 noemen. Ge-wel-dig!

Na afloop van dit spectaculaire seizoen, waarbij mijn hart nog steeds overslaat als ik aan die laatste ronde denk, was ik gelijk benieuwd naar hoe de F1 in 2022 zou zijn. Niet alleen omdat Max nu als heersend Wereldkampioen op de grid rijdt en omdat je nu F1 kijkt met ViaPlay, maar ook omdat er sinds dit jaar een hoop verandert is in de F1. Zo zijn er nieuwe technische reglementen geïntroduceerd, verschillen de bolides enorm in vergelijking met hun voorgangers en wordt er gereden met nieuwe 18" banden.


De bedoeling is dat de F1 wagens dit jaar dichter op elkaar kunnen rijden zonder veel last te krijgen van zogenaamde 'vuile lucht' van de voorgaande auto, waardoor er meer actie wordt verwacht op de baan. Ik ben benieuwd hoe F1 22 deze veranderingen heeft meegenomen in de nieuwste racegame uit de serie. Kan het kort op zijn voorganger F1 2021 blijven? Of misschien zelfs wel een geslaagde inhaalactie inzetten?

Een andere grote verandering voor de F1 gameserie is dat EA een grotere rol heeft gehad in de ontwikkeling van F1 22, sinds de definitieve overname van Codemasters. Ik moet bekennen, het was even wennen toen ik de game voor het eerst opstartte. Voor een split second dacht ik per ongeluk FIFA 22 opgestart te hebben, omdat het "EA, it's in the game" spontaan van mijn scherm af galde. Gelukkig was ik na deze valse start redelijk snel weer bij de les.


De inbreng van EA in F1 22 is overigens op meerdere plekken in de game overduidelijk aanwezig. Zo kun je jouw karakter naar wens customizen en zijn een hoop van de shirts, petten en andere accessoires voorzien van een EA logo. Ach ja, prima wat mij betreft.


In positieve zin heeft EA daarnaast ook inbreng gehad op de soundtrack van de game, iets wat ook in de FIFA games altijd heerlijk krachtig aanwezig is. Zelfs nu nog heb ik regelmatig soundtracks in mijn hoofd van oude EA games, zoals Jerk It Out van The Ceasars uit FIFA 2004. Wat dat betreft juich ik de inbreng van EA zeker toe voor de F1 gameserie, want ook in deze nieuwe game zitten behoorlijk dikke soundtracks verwerkt. Je gaat er bijna spontaan beter van racen!

De eerste teleurstelling had ik helaas ook al vroeg in de game te pakken. Waar de Braking Point gamemode uit F1 2021 mij behoorlijk goed wist te vermaken met zijn ontspannende story mode, schittert een vervolg hierop in afwezigheid. Dit werd ver voor release al benoemd door bronnen van XFire en als we hen mogen geloven, is een story mode voor 2023 nog verre van uitgesloten. Ik hoop dus dat we een geëvolueerde, verbeterde versie van Braking Point mogen aanschouwen als vervolg. Want meer van hetzelfde gaat natuurlijk ook vervelen, dus een doorontwikkeling is wel gewenst in mijn ogen.


Voor nu is dat niet aan de orde in F1 22, maar gelukkig is er wel genoeg te doen. Zo kun je wel een carrière opbouwen, solo of met zijn tweeën in de two player carreer gamemode. Die laatste optie blijf ik erg top vinden, zeker omdat elk F1 team natuurlijk twee rijders in zijn stal heeft.

Via het bekende MyTeam kun je daarnaast de diepgang in waar je wilt. Zo kun je keuzes maken voor de ontwikkeling van diverse onderdelen om je F1 wagen te verbeteren en jezelf als coureur door middel van persoonlijke keuzes laten zien aan de media. Dit heeft allemaal effect op hoe goed jouw team het doet, want geen enkele afdeling vindt het natuurlijk leuk om afgezeken of genegeerd te worden. Genoeg zaken om ter overweging mee te nemen dus, op én buiten de baan.


De carrière gamemodes maken de afwezigheid van Braking Point natuurlijk niet goed, maar F1 22 heeft nog meer nieuws in petto. Zo wordt voor het eerst F1 Life geïntroduceerd. F1 Life is het beste te omschrijven als een soort Social Hub, waarin jij tegenover andere spelers kunt pronken met alles wat je al hebt bereikt in je F1 carrière. Dank aan blitse auto's en glimmende trofeeën.

Je kunt zelf ook op bezoek in de lobby van andere spelers, als stimulans om nog beter je best te doen en het uiterste van jezelf te vragen om ook die vette auto te ontgrendelen en nog meer trofeeën aan je kast toe te kunnen voeren. Dat zijn overigens niet alleen auto's uit de F1. In F1 22 worden namelijk ook voor het eerst zogenaamde Supercars geïntroduceerd.


Ze functioneren niet alleen als showmodel in je F1 Life hub, maar je kunt er ook de baan mee op. Ze zijn vrij te spelen door speciale Pirelli Hot Lap events te voltooien. Een interessante toevoeging op zich, al had ik persoonlijk best wat moeite met omschakelen tussen de F1 wagens en deze Supercars, die dan in vergelijking zo langzaam als dikke stront door een trechter zijn.

De veranderingen uit de F1 algemeen zijn gelukkig wel redelijk goed doorgevoerd. Zo zijn ook de Sprint Races aanwezig, waarvan we er afgelopen seizoen en ook dit lopende seizoen een aantal van mogen meemaken.


Ook de wijzigingen in auto's zijn wel merkbaar, onder andere doordat je wel wat dichter op je voorganger kunt kruipen. Mits je voldoende vaardig bent om geen brokken te maken natuurlijk... *ahum ahum, ik spreek niet uit ervaring. De auto's zijn namelijk wel wat zwaarder en hierdoor iets moeilijker te besturen dan de auto's uit bijvoorbeeld F1 2021.

Laten we zeggen dat zoveel veranderingen tegelijk best gepaard gaat met een leercurve, zowel voor coureur als in de garage. Foutjes komen wat meer voor, wat bij mij regelmatig resulteerde in het doorschieten door een te late rem-actie omdat ik zo lekker dicht op mijn voorganger zat en daardoor de afstand tot de volgende bocht wat uit het oog verloor.


Maar goed, alleen van fouten kun je leren en ik moet zeggen dat de vrije trainingen voor een kwalificatie en race binnen My Team daar echt wel goed bij helpen. Zo kun je diverse onderdelen als doel stellen en bij een succesvolle afronding onderzoekspunten verzamelen om je auto verder te ontwikkelen. Zo moet je bijvoorbeeld door virtuele poortjes heen rijden die op de perfecte racelijn liggen of optimaal gebruik maken van je Energy Recovery Systeem (ERS), dat selectief in te zetten is voor net dat extra beetje power.

Uiteindelijk is niet perse de beste coureur degene die het de geblokte vlag krijgt getoond, maar de coureur die samen met zijn team in de garage alle details zo goed mogelijk op orde hebben. Ondanks een behoorlijke bak aan diepgang, is F1 22 ook nog steeds vrij toegankelijk voor beginners. Via de instellingen van de game kun je een aantal assists aan- of uitzetten, waardoor je de hoeveelheid details zelf wat kunt doseren.


Ook een echte expert kan zich met deze game uren en uren vermaken door juist opgezogen te worden door alle kleine details in de hoop dat het tot een honderdste of soms zelfs duizendste seconde tijdwinst oplevert op de baan.

Waar voor mij persoonlijk tijdsverlies in heeft gezeten, is de customization. Zoals gezegd kun je jouw karakters naar wens aankleden, met casual kleding en ook zijn of haar race outfit. Zeker, je kunt ook als vrouw door je F1 leven gaan, mocht je daar behoefte aan hebben!


Er is ook een Brand Shop waar je items voor je karakters kunt kopen. Ook je F1 Life hub is aan te passen op diverse onderdelen, denk aan een bankstel, meubels, vloeren, muren en schilderijen. Alles om indruk te maken op jouw F1 Life bezoekers.

Als je daarin nog niet genoeg tijd hebt verloren, kun je ook nog auto liveries aanpassen. Kleurenpatronen, kleuren, stickers en reclame. Ik vind dit persoonlijk een erg tof element uit de game, wat overigens niet nieuw is, maar ik hou er gewoon van. Lekker stylen, matchen en kleuren tot je een prachtige livery hebt ontworpen.


Niet zo leuk als het racen zelf, maar wel een vermakelijke variatie op het racen, waarbij je toch constant op het figuurlijke (en soms letterlijke) puntje van je stoel zit omdat elke minimale beweging desastreus kan zijn met de hoge snelheden die in de F1 worden behaald.

Misschien overbodig om te benoemen, maar F1 22 zit uiteraard ook bomvol met diverse multiplayer opties, waaronder wekelijkse events, ranked play en ja, ook splitscreen! De two-player carreer kan daarnaast ook cross-play gespeeld worden met spelers op Xbox, PlayStation en PC (dat geldt niet voor de Ranked en Leagues gamemodes). Het kan een welkome variatie zijn op de AI uit de carrière gamemodes, die af en toe wat vreemd uit de hoek kunnen komen. Hoewel het natuurlijk geen garantie is dat dit beter is met echte tegenstanders...


De karakters in de cinematische clips tussendoor hadden overigens ook wat minder vreemd mogen zijn. Charles Leclerc is absoluut herkenbaar, maar er zitten enkele coureurs tussen die toch een stuk minder gedetailleerd zijn uitgewerkt. Zo lijkt Bottas bijna een of andere random kerel met een stoppelbaardje en is ook Norris niet echt heel realistisch weergegeven. Het komt ook allemaal nog wel wat houterig over als je kijkt naar hoe ze bijvoorbeeld bewegen.

Grafisch gezien ziet de game er verder vrij prima uit, zeker op Xbox Series X. De grootste grafische winst zit dan ook in de karakters en niet zozeer in de auto's of de baan. Dat ziet er eigenlijk gewoon prima uit. Laten we hopen dat EA hierin zijn ervaring uit andere sportgames kan gebruiken om dit in de toekomst nog verder te verbeteren.


De game loopt daarnaast heerlijk soepel, met 4K en 60FPS op Xbox Series X. Op de Xbox Series S had ik het idee dat ik hier en daar wat langere laadtijden voor mijn kiezen kreeg tussendoor, maar geen opvallende storende dingen.


Conclusie

Codemasters weet samen met EA weer een prima racetitel neer te zetten met F1 22, die zowel voor gevorderden als beginners toegankelijk is en meer dan genoeg mogelijkheden tot vermaak weet te bieden. Hoewel de story mode Braking Point in F1 22 ontbreekt, zijn er met F1 Life en de Supercars enkele nieuwe, leuke elementen voor terug gekomen. Je kunt je suf customizen met je karakter en livery en EA heeft daarnaast goede invloed door de ijzersterke soundtracks. Grafisch hoop ik dat de volgende F1 titel nog een extra stap kan maken, vooral op het gebied van karakters en NPC's. Laten we hopen dat EA hier iets in kan betekenen.


Score: 80/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever.

F1 22 is digitaal beschikbaar in de Store, met een Standard Edition voor Xbox One en Xbox Series X|S. Daarnaast is er ook een Champions Edition beschikbaar.



Recente blogposts

Alles weergeven