Far Cry 6: Insanity DLC - Review

Iets meer dan een maand geleden, zag Far Cry 6 het levenslicht op Xbox Series X|S en Xbox One. Iedereen die mij een beetje kent of mijn review van Far Cry 6 gelezen heeft, weet dat ik een zwak heb voor Vaas. De introductie van de review begon zelfs met een ode aan deze ultieme bad guy.

Ik was behoorlijk enthousiast toen ik hoorde welke setting Far Cry 6 zou krijgen, maar ik maakte stiekem een intern gilletje toen ik hoorde dat er een DLC zou uitkomen waarbij je in de huid van Vaas kruipt. Oh.. my.. god...! Ik dacht de definition van insanity inmiddels onder de knie te hebben! Maar spelen als mister Vaas himself? Dat is pas PURE WAANZIN!

Zo vaak heb ik me afgevraagd hoe de mind van Vaas werkt, hoe hij zo f*cked up is geworden. Wat zijn drijfveren zijn en waar hij zijn inspiratie uit haalt. In de Insanity DLC krijg je de kans om meer van hem te weten te komen. Je kruipt in de huid van Vaas, uiteraard weer vertolkt door Michael Mando. Je ondergaat een bijzondere reis, die beetje bij beetje meer blootlegt van zijn achtergrond en zijn diepe, complexe karakter.

In een ontdekkingsreis door het hoofd van Vaas, kom je behoorlijk wat uitdagingen en demonen tegen. Het doel is er uit te ontsnappen. Dit kan alleen door jezelf sterker en sterker te maken. De dood? Die gaat je alleen maar helpen om dat te bereiken. In totaal zijn er drie grote backstories te ontdekken in deze DLC, gekoppeld aan de drie grootste herinneringen van Vaas. Natuurlijk zijn er veel meer activiteiten te ondernemen, die qua verhaal misschien optioneel zijn om de DLC uit te spelen, maar je hebt ze nodig om jezelf zo sterk mogelijk te maken.

Oké, laten we wat dieper ingaan op de verhaallijn. Iedereen die Far Cry 3 gespeeld heeft, zal het met mij eens zijn dat Vaas een zieke motherf*cker is. Hij is extreem in zijn acties, schuwt de confrontatie niet en houdt wel van een beetje drugs 'om zijn geest te verruimen'. De vraag is of dit niet gewoon een vluchtpoging is van zijn falen ten opzichte van zijn zus Citra, ook bekend uit Far Cry 3.

Daar zit een behoorlijk pijnpunt. Citra heeft zich altijd verheven gevoeld over Vaas en hij heeft tegen haar opgebokst, al van kleins af aan. Vanaf het begin van de DLC is duidelijk dat Citra in dit geval de slechterik is, maar ook de geest van Vaas is iets wat je vaker in de weg zit dan dat het je helpt. Je moet jezelf bevrijden uit je eigen geest door de strijd aan te gaan met Citra. Dat kan alleen lukken als je sterk genoeg bent.

De Insanity DLC heeft een rogue-like gameplay mee gekregen. Je begint met een pistooltje en moet resources en cash vinden en vijanden verslaan. Alles wat je op je weg vindt, gaat je helpen aan te sterken. Er zit echter één addertje onder het gras. Bijna alles wat je verzameld hebt, raak je kwijt zodra je dood gaat, behalve wat je in de spiegel hebt vrijgespeeld.

Elke keer als je opnieuw begint, kun je het overgebleven budget aan cash spenderen aan wapens, attachments of eigenschappen. Het is dus superbelangrijk om alles wat je in de bizarre wereld van Vaas vindt, op te rapen. Kijk dus goed op je landkaart om kisten en andere speciale plekken te ontdekken en vergeet niet alles op te rapen wat dode vijanden laten vallen. Let ook extra goed op of er geen harten met speciale krachten worden gedropt, want die gaan je enorm helpen. Waar ik in het begin bijvoorbeeld moeite had met close combat, omdat ik telkens op de grond getrapt werd, kwam ik met de vaardigheid dat ik niet meer op de grond te trappen was een stuk verder. Je kunt je overgebleven cash elke run maar één keer spenderen, dus onderzoek goed waar je in wilt investeren en wat jou het sterkste maakt.

De uiteindelijke missie is dus om via drie grote herinneringen, stukken van een mes te verzamelen en zo Vaas zijn geest te ontspannen. Maar op de map kom je veel meer activiteiten tegen, zoals WTF missies, armory challenges, puzzel challenges en Citra's trials. Je gaat in elke activiteit gegarandeerd een hoop vijanden tegenkomen, dus maak je borst maar nat.

Naast de zeer vermakelijke, typische Far Cry gameplay rondom vijanden die soms in hordes op je afkomen bij challenges waarbij je wapens vrijspeelt, zit er veel meer in deze DLC. Vooral de fans van Far Cry 3 gaan echt genieten. Er zit zoveel herkenning in deze DLC! Zo vind je bijzondere plekken en personen uit het derde deel, zoals Jason Brody himself. Ook kun je het huis van Dr. Earnheart terugvinden, inclusief kas en dikke drugsmissie. Of dat allemaal nog niet briljant genoeg is, kom je op de weg daar naar toe haaien tegen die zwemmen in de lucht. Op dat moment vraagt Vaas zich hardop af hoe high hij wel niet is. Ge-wel-dig!

Wat betreft graphics kan ik vrij kort zijn. Deze Insanity DLC heeft dezelfde prachtige graphics als de basegame Far Cry 6. Het ziet er dus mooi, levendig en gedetailleerd uit. Juist deze waanzinnige setting brengt de kleuren en omgeving nog extra tot leven. Er is veel aandacht gestopt in kleine details. Zo is de oceaan één grote poel van bloed en dus rood gekleurd. Zelfs als het regent is het extra speciaal, doordat het geen water regent, maar bloed... Alles is perfect gematcht met Vaas.

Iets wat Vaas echt Vaas maakt, naast zijn impulsieve acties, zijn de creatieve en diepzinnige teksten en dialogen. De one liners uit Far Cry 3 kan menig gamer nog in zijn slaap opdreunen, maar ook in deze DLC is daar veel energie in gestopt. Zo verzamel je flashbacks van Vaas met Citra en zijn de dialogen tussen hen echt geweldig om te luisteren en lezen.

Ik kan slechts een paar kleine minpuntjes benoemen aan deze DLC. Dat is dat de rogue-like opzet ertoe kan leiden dat je het idee hebt snel in herhaling te vallen qua gameplay, doordat je vooral bezig bent met het doden van vijanden en het verzamelen van resources. Tegelijkertijd boeit de setting mij zo erg, dat ik er geen genoeg van krijg.

Daarnaast is de AI niet altijd even perfect qua gedrag. Soms lopen ze ineens weg van het gevecht, alsof ze het eten op tafel thuis al kunnen ruiken. Hier en daar voelt het wat ongebalanceerd aan, maar dat is eigenlijk in alle Far Cry games wel. Als je een takedown uitvoert, zorg er dan voor dat er geen vijand naast je staat, want de animatie ervan duurt vrij lang, terwijl je gewoon schade op kunt lopen. Een ander klein minpuntje is dat de ondertiteling veel te kort op je krachtenbalk is gepropt. Zodra er langere zinnen in beeld schijnen, zitten deze twee elementen echt veel te dicht op elkaar. Dit zijn echter slechts kleine puntjes, die me het plezier absoluut niet hebben verminderd.

Extra leuk is dat je met het spelen van de Insanity DLC ook toffe rewards vrijspeelt voor de Far Cry 6 base game. Behalve deze DLC, staat er de komende maanden overigens nog veel meer moois te wachten voor degenen die de Season Pass hebben aangeschaft of in bezit zijn van de Ultimate Edition van Far Cry 6. Ook bad guys Pegan Min en Joseph Seed verschijnen nog ter toneel. Dat belooft nog veel meer content om je vingers bij af te likken dus.

Hoewel de rogue-like opzet van deze DLC leidt tot redelijk wat herhaling in de gameplay, houdt de goede uitwerking je aan het spelen. Het begin is even lastig, omdat je heel weinig resources tot je beschikking hebt, maar zodra je een paar stappen in de geest van Vaas hebt gezet, zit je er diepgeworteld in. Als echte Far Cry fan heb ik intens genoten van deze DLC, die je in totaal enkele uurtjes zoet weet te houden. Vooral de waanzinnige details en verwijzingen naar Vaas en de achtergrondinfo die je ermee krijgt, bovenop je spelervaring uit Far Cry 3, zijn subliem. Hoewel Vaas mijn favoriete bad guy is en blijft, kan ik niet anders dan me nu al verheugen op de content uit de Season Pass die ons nog te wachten staat.