Farming Simulator 22 - Review

Dag lieve kijkbuiskinderen,

Er bestaat bijna geen middenweg: je hebt mensen die van farming-games houden en je hebt mensen die farming-games haten. En ik denk dat er ook wel een extra niche er aan toegevoegd mag worden: simulator games. Ik heb het nu overigens niet over Goat Simulator. Gelukkig hebben ze het bij Xbox Gaming getroffen dat ik van farming games hou. Serieus, ik heb tot in den treuren games zoals Stardew Valley en Farm Together gespeeld. Er is, naar mijn inziens natuurlijk, niets beter dan hersenloos groente en fruit oogsten, een beetje rond te rijden... Dus, wat vind ik van Farming Simulator 22?

Laat ik maar met het grootste minpunt van Farming Simulator 22 komen: de tutorial is incompleet. Tenminste, op het moment van schrijven van dit artikel. Een tutorial hoort je uit te leggen wat je moet doen, maar ook vooral hoe je het moet doen. Om welke reden ook zit er een irritante bug in die er voor zorgt dat de progressie in de tutorial verloren gaat.

Mega irritant, want een boerderij runnen is toch lastiger dan gedacht. Dit betekent dat je vervolgens drie opties hebt: 1) zelf alles uitvogelen (dit zal echt heel wat uren duren, maarrrr... zo leer je wel het snelst!) 2) YouTube filmpjes kijken, of 3) met een vriend of vriendin die kennis heeft van de game de wereld gaan ontdekken.

Ik heb zelf voor keuze 3 gekozen: aan de slag gaan samen met een vriendin die al uuuuuren, dagen of misschien zelfs wel weken in de Farming Simulator franchise heeft zitten. Vooral omdat ik nogal een noob ben. Ik heb wel ervaring met Farming games, maar ik wist dat dit wel een beetje next level zou zijn. En daarnaast: het is cross-platform (zij speelt namelijk op de PC). Daarnaast had zij mij ook een beetje gewaarschuwd. In Farming Simulator zijn er geen doelen. Behalve doelen die jij zelf stelt. Dit betekent dus dat je dus zelf een boerenbedrijf op zal zetten. Wil je een boerderij met alleen maar koeien? Kippen? Varkens? Sure, geen probleem! Of wil je alleen maar verschillende gewassen kweken? Ook geen probleem! Je kunt zelfs een hybride vorm maken. Alleen hoe je het gaat invullen ligt helemaal aan jou! Tot op zekere hoogte natuurlijk, want je begint met een fikse schuld (mits je de easy modus speelt want dan heb je vanaf het begin een lekker bedrag om je bedrijf mee op te starten).

Het is wel een soort van enigszins aan te raden om, vooral wanneer je nog niet heel veel ervaring hebt met de game, te beginnen met simpele gewassen. Toch kost dit al een significante hoeveelheid aan tijd, want.... Je moet de aarde ploegen, vervolgens zaadjes pot, water geven, bemesten, het land vrij houden van irritant onkruid, om vervolgens de gewassen te oogsten en te verkopen. Dit herhaalt zich, dag in, dag uit. Ik denk dat de herhaling in dit soort games zo fijn is, en het daarom dus ook zo rustgevend maakt.

Gelukkig was mijn eerste ervaring met Farming Simulator 22 niet geheel alleen, want anders was ik echt van de regen in de drup terecht gekomen. Het eerste stukje, het aanmaken van een karakter, was zo gepiept. Er is niet heel erg veel keuze, maar de game draait gelukkig niet om hoe jij eruit ziet als boer(in)! Wanneer het maken van een personage gefixt is, is het tijd om een wereld te selecteren.

Er zijn in totaal drie werelden die allemaal ongeveer even groot zijn, maar ze zien er stuk voor stuk compleet anders uit. Haut-Beyleron lijkt geïnspireerd te zijn op Frankrijk vanwege de vele heuvels en kastelen. Daarnaast vliegen er ook luchtballonnen rond. Erlengrat is daarentegen geïnspireerd op de Alphen en heeft daardoor allerlei verschillende bergen en natuurlijk ook valleien. Deze map heeft, in plaats van luchtballonnen, een spoorwegennetwerk (met zelfs een station!). And last but not least: Elmcreek. Elmcreek is geïnspireerd op Noord-Amerika. Volgens de kenners (en de game zelf) is Elmcreek de makkelijke map op Farming Simulator 22 om mee te beginnen. Dit heeft er voornamelijk mee te maken omdat deze map lekker plat is en er naast grote velden ook kleine(re) velden te vinden zijn.

Naast het financiële plaatje, brengen de verschillende landschappen natuurlijk zijn uitdagingen met zich mee. Ik bedoel, het is natuurlijk niets voor niets zo dat de platte map het meest wordt aangeraden bij beginners! Ik heb op alle mappen rondgeneusd, en ja... alle drie de mappen zien er prachtig uit alleen ze zijn nogal euhm...leeg? Op de wegen kom je sporadisch een auto tegen, of op de wandelpaden een voetganger. Maar immens grote werelden, want ja ze zijn groot, zou juist genoeg mogelijkheden met zich mee moeten brengen om wat leven naar deze game te brengen?

Daarnaast komen de bewoners en de werkers (die je kan inhuren om je vervelende taken te doen) nogal plastisch/statisch over. Plus, zodra je een huis inkijkt, zie je een 2D weergave met heel veel pixels. Echter, de details wanneer je in de tractor zit en bezig bent op het land is echt intens. Er is ontzettend veel oog veel detail dus, betreft het boeren en de verschillende voertuigen waar je gebruik van kan maken. Alleen hierdoor heb ik wel een beetje het idee dat de ontwikkelaars de rest van de wereld uit het oog zijn verloren. Niet dat dat heel erg is, we zijn hier om te boeren!

Het opstarten van je eigen boerenbedrijf is niet makkelijk. Echter komen de lastige keuzes pas later. Farming simulator 22 kent een hele hoop verschillende gewassen, waarvan het grootste gedeelte alleen maar groeit in een bepaalde periode van het jaar. Daarnaast heb je voor de verscheidende gewassen ook weer gespecialiseerde machines. Waarschijnlijk zal je beginnen met een van de makkelijkste gewassen, namelijk tarwe.

Zoals ik al eerder aangaf, moet je voordat een gewas gaat zaaien eerst de aarde omploegen. Met het omploegen van de aarde kunnen eventuele stenen naar boven komen, die je vervolgens weer met een specifieke machine uit de aarde kan verwijderen om vervolgens te verkopen.

Je kan natuurlijk ook vanaf het begin direct focussen op veeteelt, echter brengt dit ook een hele hoop uitdagingen met zich mee, aangezien de dieren simpelweg gewoon veel aandacht nodig hebben. Dus leer eerst landbouw, ga vervolgens wat experimenteren met veeteelt. Behalve bijen trouwens. Want bijen kan je vanaf het begin direct doen! Het houden van bijen is namelijk relatief goedkoop! Je kan de honing verkopen, maar daarnaast geven ze ook een lekkere productie boost voor de gewassen die ze bestuiven! Ideaal!

Overigens is het 't boeren niet het enige doel van deze game. Je kan production-chains starten. Want ja.. Suiker, melk, meel, aardbeien, eieren en boter maakt een overheerlijke cake. Echter moet je wel zelf je suiker maken, de meel malen, en de boter klaren.... En het geheel natuurlijk nog in een oven stoppen.

Och, och... Wat is Farming Simulator 22 toch een heerlijke game. Los van het feit dat de tutorial niet goed functioneerde, heb ik toch ondervonden (en uitgevonden) hoe deze game werkt. Het rondrijden op een trekker, het verzorgen van de gewassen en de beesten is een fijne bezigheid. Inclusief het maken van toekomstplannen, zoals het starten van een bakkerij. De sky is hier bij wijze van spreke de limit, al ligt het eerder aan jouw creativiteit. Dit maakt het daarom wel weer lastig voor de nieuwkomers. Het hebben van een doel voor ogen, dat vastgesteld is door de ontwikkelaar, is wat makkelijker dan zelf de volledige vrijheid te hebben. En je zoekt maar uit met wat je wilt.

Ik snap dat deze game draait om het boeren, want euhm ja... het heet natuurlijk niets voor niets Farming Simulator 22. Toch vind ik het wel jammer dat de wereld waarin deze game zich in afspeelt zo leeg is. Er is niet echt een dorpje, je kan niet echt interactie aangaan met andere bewoners... Hierdoor werd Farming Simulator op sommige momenten een beetje repetitief. Op een fijne manier, dat wel!

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever en is in de Store verkrijgbaar voor €49.99.