• Jolina

FIFA 22 - Review

Het schrijven over een jaarlijks terugkerende gameserie, is misschien wel het allerlastigste voor een reviewer. Elk jaar is het wikken en wegen of dat beetje extra vernieuwing de volle mep waard is. Dat is bij een jaarlijks terugkerende game ontzettend moeilijk in te schatten. Er is namelijk niet echt een tussenweg. Er zijn maar twee opties. You hate it or you love it. Dus wanneer is zo'n game dan zijn geld waard?

Ik ben één van die mensen die graag een potje voetbal kijkt en mijn favoriete club uit onze mooie hoofdstad op de voet volgt. Ik heb vroeger (nu klink ik wel erg oud) ook zelf gevoetbald. Natuurlijk hou ik dan van een game als FIFA. Ik val daarmee bijna vanzelfsprekend onder de tweede optie. Ik kan er niks aan doen. Hoe zeer ik ook probeer te rationaliseren en af te wegen of die jaarlijkse titel zijn geld waard is, moet ik hem sowieso hebben.


Als mijn zelfbeheersing wat laag is met momenten, knal ik er ook nog wel eens wat geld tegenaan voor een paar packs in FIFA Ultimate Team, ofwel FUT in de volksmond. Ik heb geen idee of ik daarmee de juiste persoon ben om een objectief oordeel te vellen over de prestatie van FIFA 22. Maar ja, zonder doelpoging, kun je nooit scoren natuurlijk. We gaan het dus proberen.


Graphics en techniek

Laten we beginnen met een schot voor open doel. Grafisch gezien is FIFA 22 weer een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger FIFA 21. Stadions bruisen van leven en spelers zien er top uit. De meeste bekende spelers dan, want als je een random speler van een kleine club bekijkt en je zou moeten gokken uit welke FIFA game hij komt, kun je het antwoord vaak nog steeds niet geven.

Het paradepaardje van EA voor FIFA 22 heet HyperMotion. Met deze innovatie worden twee nieuwe technieken met elkaar gecombineerd. De eerste heeft ermee te maken dat gekeken is naar de bewegingen van spelers terwijl ze met 11 vs. 11 op het veld staan, in plaats van één enkele speler. Dit geeft alle bewegingen meer detail en ze zijn meer in lijn met de context waarin ze plaats vinden. Meer realisme dus. De tweede techniek die hierin een belangrijke rol speelt, is machine learning. Dit is een algoritme dat meer dan 8,7 miljoen frames uit wedstrijden omschrijft naar real time animaties. Het resultaat? Meer dan 4000 nieuwe animaties.


Nou moet ik eerlijk zeggen dat je dit er, zeker in het begin, nog niet altijd even goed uit pikt. Ik heb mezelf afgevraagd hoe dit komt en denk dat het te maken heeft met het feit dat dingen er natuurlijker uitzien. Dat kan er voor zorgen dat het minder opvalt. Je merkt dan alleen het verschil als je teruggaat naar de oude situatie van FIFA 21 en dan zie je wel degelijk bepaalde verschillen. Loopacties zijn soepeler en vloeiender en luchtgevechten bevatten meer details.

Als je de prestaties van de Xbox Series X met de Xbox Series S vergelijkt, zie je ook wel wat verschillen, zeker in de details van de spelers (zoals ook mooi te zien is op bovenstaande afbeelding en in de comparison video van ElAnalistaDeBits op Youtube), maar ook op de Xbox Series S ziet de game er prima uit. De game zelf loopt heerlijk soepel en stabiel op Xbox Series X met 4K 60fps. Het enige minpunt in prestatie, dat ik zelf heb ervaren, is dat het één keer gebeurde dat de game crashte tijdens de matchmaking voor Pro Clubs en ik ineens terug op mijn console dashboard was.


Gameplay

De nieuwe techniek heeft ook invloed op de gameplay. Dat verschil is gelijk te merken. Het lijkt allemaal wat logger en minder flitsend als in FIFA 21. Je moet echt even aan de bak om je dingen opnieuw eigen te maken, maar dit is in alle opzichten een verbetering te noemen wat mij betreft. EA slaat hiermee in ieder geval een duidelijke weg in naar meer realisme, in tegenstelling tot FIFA 21 wat ergens tussen arcade en realisme in zweefde. Geen keuze maken is in dat opzicht altijd een slechte keuze.

FIFA 22 biedt dus, voor het eerst in jaren, gameplay aan die positieve stappen voorwaarts maakt. Een van de aspecten waar je dit het eerst aan merkt, zijn de keepers. Ze lijken vaardiger en gedragen zich realistischer.


Dat heeft wel als gevolg dat scoren niet meer zo gemakkelijk is. Het is verre van een schiettent, je moet echt je techniek meer onder de knie hebben voor het perfecte schot. Waar de bal vanuit de hoek van de zestien in FIFA 21 nog in 99 van de 100 gevallen een doelpunt betekende, is dat in FIFA 22 zeker geen uitgemaakte zaak. Een afzwaaier hier en daar zal dus zeker geen uitzondering zijn.

Het is daarmee niet meer de ultra-offensieve gameplay die het vorig jaar was. In het begin is dat wat frustrerend, maar het motiveert ook om het onderste uit de kan te halen en jezelf beter en beter te maken. Gelukkig voelen de AI's om je heen ook wat beter aan. Er wordt ook meer en beter zonder bal gelopen en verdedigers staan beter gepositioneerd. Je kunt nu ook een soort explosief sprintje trekken, wat je goed kunt gebruiken in combinatie met spelers om je heen die zonder bal goede gaten lopen. Dat biedt extra tactische opties, altijd goed!


Gamemodes

Wanneer je FIFA 22 voor de eerste keer opstart, krijg je een soort tutorial, verstopt in een verhaallijn. Je creëert een karakter, ontmoet sterren als David Beckham, Thierry Henry en Kylian M'Bappé, meet jezelf een net pak aan en trapt een balletje. Als je deze intro hebt doorlopen, ben je ineens terug in het hoofdmenu. Ik was lichtelijk verbaasd, want waar was nu mijn karakter waar ik net aan heb lopen sleutelen? Was dit het nou? Of was dit het begin van de carrière mode of misschien Volta? Verbazing alom, ik was verbijsterd alsof ik net een panna had moeten doorstaan. Geen idee wat hier precies de bedoeling van is. Doe iets goed, of doe het niet.


Volta

Nou ja, verder vanuit het menu dan maar. Een van de grotere verschillen in FIFA 22 zit in de Volta Football game mode. Waar dit eerst in een soort verhaallijn was verwerkt, is de Volta game mode in FIFA 22 nu een game mode waarbij je twee opties hebt, Volta Squad en Volta Battles. Door te spelen kun je jouw avatar (ja, daar is ie dus toch, je karakter uit de intro!) skill points en een speciale signature vaardigheid toewijzen.

Het lijkt in die zin dus wat meer op het principe van FIFA Pro Clubs, maar dan met wat meer focus op het uitvoeren van trucjes in verschillende Volta arena's. In Volta Squad doe je dat online in een multiplayer variant, in de Volt Battles verdien je Battle punten in een offline variant, maar dan dus zonder verhaallijn en cut scenes. Prima op zich wat mij betreft, de nieuwigheid van de Volta verhaallijnen was er immers ook wel snel af.

Pro Clubs

Pro Clubs is helemaal aan de aandacht van EA ontsnapt dit jaar, lijkt het. Ja oké, je kunt nu ook met een vrouwelijk karakter spelen, maar dat is toch veel minder innovatief dan wat je gehoopt had. Nu is Pro Clubs voor mij persoonlijk een game mode die ik misschien één of twee keer probeer en verder links laat liggen, maar voor veel anderen zal het voelen als een gemiste kans. Ik denk dat deze game mode enorm veel potentie heeft om er wat leuks van te maken, als er echte aandacht en liefde in gestopt wordt.


FUT

Een van de meest populaire game modes, namelijk FUT, heeft relatief weinig wijzigingen ondergaan. Het is nog steeds een pay to win spektakel en EA heeft zich eigenlijk vrij weinig aangetrokken van de hele loot box discussie. Het heeft er al in FIFA 21 enigszins op ingespeeld door, in plaats van alleen standaard packs, ook preview packs toe te voegen. Je kunt hierbij vooraf zien wat het pack te bieden heeft en dus beslissen of je het de moeite waard vindt. Vind je dat niet, dan moet je 24 uur wachten voor je een nieuw preview pack kunt bekijken. Uiteindelijk zal het gros van de spelers zijn geduld verliezen en alsnog, vermoed ik, voor een standaard pack kiezen. Daarmee is, naar mijn gevoel, de discussie rondom de loot boxes nog niet voorbij.

Verder is er voor FUT dus weinig nieuws onder de zon. Je verzamelt en bouwt nog steeds een zo sterk mogelijk elftal, bestaande uit spelerskaarten, contracten en boosts door packs en coins te verdienen. Naast de carrière game mode, blijft dit ook voor mij een van de leukere game modes, ondanks de hele discussie die er momenteel gaande is.


Carrière

Ook in FIFA 22 zit een carrière game mode, waarbij je als manager of speler kunt bouwen aan een glansrijke carrière. Als manager kunt je nu zelfs je eigen club creëren. Op zich klinkt dat natuurlijk aantrekkelijk, maar in de praktijk stelt het toch stiekem een klein beetje teleur. Het kost veel tijd om alles naar wens in te stellen en uiteindelijk heeft het natuurlijk weinig innovatieve waarde op de gameplay. De ervaring is dan wel weer leuk en het geeft je stiekem een beetje een trots gevoel om met je eigen club ten strijde te trekken op het veld.

In de spelers carrière kies je een bestaande speler of creëer je een nieuwe speler om je loopbaan vorm te geven. Ook hier gebeurt dat op basis van skill points, die je kunt spenderen aan bepaalde aspecten van het spel, zoals passen, schieten et cetera. Als je er voor kiest om te starten bij een kleine club, is het niet moeilijk om gelijk een basisplaats af te dwingen.


Als je gelijk voor een grotere club kiest, dan krijg je in het begin vooral cut scenes voorgeschoteld van hoe je billen de bank warm houden. Het is dan aan jou om in trainingen te laten zien dat je uit het juiste hout gesneden bent om je manager rating hoog genoeg te krijgen en af te dwingen dat de manager je laat spelen. Deze trainingen bestaan uit diverse minigames, die je zelf kunt uitkiezen. Je kunt zo passing, verdedigen of schieten verbeteren. Je kunt er ook voor kiezen om de minigames te simuleren, maar de kans op een A rating is dan natuurlijk lager.

Ook krijg je tijdens wedstrijden specifieke opdrachten van je manager. Weet je deze targets te behalen, dan stijgt jouw manager rating en verdien je meer XP. Hoe hoger je level, hoe meer mogelijkheden je krijgt om je speelstijl aan te passen, door middel van perks en skill points. Op zich is er weinig mis met het principe, maar het voelt wel wat oppervlakkig. Naast FUT is de carrière mode toch één van de meeste gehoorde game modes die innovatie vraagt vanuit de fans.

Conclusie

FIFA 22 is een prima titel, die qua gameplay echt een goede stap voorwaarts maakt tegenover eerdere FIFA titels. Dat is absoluut positief te noemen, want de gameplay van de afgelopen jaren was niet altijd zo goed. Helaas heeft EA niet zoveel energie in andere elementen van de game gestopt. Sommige game modes, zoals Pro Clubs en ook wel de carrière mode zijn (weer) wat aan hun lot overgelaten. Behalve het paradepaardje HyperMotion, zijn het vooral kleine tweaks en verbeteringen die FIFA 22 naar een iets hoger niveau tillen.


Begrijp me niet verkeerd, FIFA 22 is gewoon een prima voetbalgame, maar het verlangen naar échte innovatie blijft jaar na jaar toch wat bestaan. Kijk alleen al eens naar de achievementlijst. Dit is al jaren een gevalletje copy-paste, waar zo gemakkelijk meer creativiteit in gestopt kan worden. Zeker nu Konami met PES een nieuwe weg is ingeslagen met een naamswijziging naar eFootball en de game free to play aan te bieden, ben ik benieuwd waar we volgend jaar staan als we de markt van de voetbalgames met elkaar vergelijken. EA zal moeten werken aan zijn skill tree om de bovenliggende partij te blijven, maar aan het eind van de rit worden er jaar in jaar uit toch genoeg FIFA exemplaren verkocht om de discussie niet aan te hoeven gaan. Ondanks dat, ga ik de komende maanden genoeg uurtjes stoppen in FIFA 22 om mijn verslaving te voeden en te genieten van de verbeterde gameplay. Ik zie jullie gewoon fris en fruitig weer terug bij de review van FIFA 23!


Score: 68/100


Recente blogposts

Alles weergeven