FIFA 23 - Review

Daar is ie weer hoor! De jaarlijks terugkerende voetbalgame betreedt de velden. FIFA 23 is de titel dit jaar. Verrassend he? Ongelofelijk. Hoe krijgen ze het voor elkaar?! Een groot gedeelte van het antwoord op die vraag zal er mee te maken hebben dat voetbal nog steeds (één van) de populairste sporten is in ons kikkerlandje.

We teren deels nog uit succesvolle voetbalperiodes van het Gouden Ajax uit de jaren '90, maar ook de laatste jaren gaat het eigenlijk niet slecht met het Nederlandse voetbal. Hoewel we een klein landje zijn, hebben we inmiddels een behoorlijk goede reeks wedstrijden afgewerkt met 'Ons' Oranje. En dat allemaal onder leiding van Louis van Gaal, die menig kijker weet te amuseren met zijn Engels, dat eigenlijk toch wel in de "I always get my sin" boekenreeks zou moeten worden opgenomen.

De populariteit van de sport is nog steeds onveranderd groot, ook onder gamers. En met de behoorlijk teleurstellende release van Konami's eFootball (voorheen PES), heeft FIFA eigenlijk niet echt een gedegen concurrent.

Maar échte vernieuwing? Tja, dat blijft een dingetje in de FIFA reeks natuurlijk. Hoeveel vernieuwing is er echt mogelijk in een jaarlijks terugkerende sport game? En hoe ver is EA daarin durven gaan, wetende dat de FIFA reeks na deze titel ten einde komt, omdat de samenwerking tussen EA en FIFA in de toekomst anders wordt vormgegeven?

Bij het opstarten van FIFA 23 word je geïntroduceerd aan twee hedendaagse iconen, Sam Kerr en Kylian M'bappe. Daarmee zet EA overduidelijk nog wat extra in op het vrouwenvoetbal, wat nog steeds wereldwijd populariteit wint. Waar je eerder gelijk in een wedstrijd werd gegooid om jouw moeilijkheidsgraad in te schatten, kom je nu in een waar trainingscentrum terecht waar één van deze twee iconen jouw coach is.

Je kunt hier wedstrijden spelen en feedback krijgen van één van deze spelers om bekend te raken met de game. Er is best wat werk in gestopt en dat is uiteraard positief. Het jammere aan dit verhaal, is dat de doorgewinterde FIFA speler hier natuurlijk geen bal aan heeft. EA adviseert ervaren spelers zelfs dit gedeelte volledig te skippen. Oké, geen probleem natuurlijk, maar ik hoop dat FIFA 23 ook vernieuwende componenten heeft weten toe te voegen voor spelers die zich in de herfst van hun digitale voetbalcarrière bevinden. We zoeken verder!

FIFA Ultimate Team

Laten we starten met FIFA Ultimate Team, wat nog steeds geldt als één van de meest populaire en verslavende gamemodes die de FIFA gameserie kent. FIFA Ultimate Team is behoorlijk op de schop gegaan voor FIFA 23. De belangrijkste component van deze gamemode, namelijk de chemistry, werkt ineens anders dan in voorgaande jaren. FUT wordt nog steeds bepaald op grond van gedeelde chemistry op hetzelfde land, dezelfde competitie of dezelfde club, maar dit geldt niet meer alleen voor aangrenzende spelers.

Spelers hebben, naast hun dominante positie, ook één of meerdere alternatieve posities. De position modifier geeft je in dit geval meer vrijheid om bijvoorbeeld een rechtsback om te toveren tot linksback. Als één speler 0 chemistry heeft, blijven zijn individuele statistieken overeind en heb je er dus meer aan dan in voorgaande jaren. Hierdoor kun je jouw volledige elftal beter op elkaar laten matchen en hier vooral creatiever mee omgaan.

Daarnaast wordt FUT Moments geïntroduceerd. Dit zijn eigenlijk een soort scenario's uit een wedstrijd waarbij je, binnen de gestelde tijd, één of meerdere doelen moet voltooien. Hiermee verdien je FUT Stars die je kunt inwisselen voor packs en items.

Op zich leuk gedaan, maar in het begin is het eigenlijk niet meer dan een afwerkoefening. Soms kostte het gewoon meer tijd om door het menu heen te komen om aan het moment te beginnen, dan om de doelen van het moment daadwerkelijk te voltooien. De gevorderde FUT speler kan zich met de complexere challenges echter meer dan prima vermaken. Zeker omdat je met de deze challenges soms ook specifieke vereisten hebt voor je elftal, voordat je er uberhaupt mee kunt starten. Zo word het spelen van een wedstrijd en het managen van de samenstelling van je FUT elftal leuk gecombineerd.

Het positieve aan FUT Moments is daarnaast dat het een leuke variatie kan zijn voor de spelers die liever niet veel online spelen (zoals mijzelf, aangezien ik 9 van de 10 keer een flinke oor wassing oploop online) of beginnende spelers die bekend willen raken met de gameplay. Je verdient er door de FUT Stars leuke rewards mee, waardoor je jouw FUT elftal kunt blijven verbeteren en aanpassen, zonder dat je perse heel goed hoeft te zijn of geld hoeft uit te geven.

De FUT moments worden daarnaast regelmatig ververst, dus zo is er altijd wel wat af te werken. De rewards zijn echter niet verhandelbaar, dus als je wilt gaan handelen, dan moet je op een andere manier aan je verhandelbare items komen. Hiermee blijft het principe van de uitgemolken geld koe van EA met FUT dus wel overeind.

Carrière

Als online wedstrijden spelen en FUT niet jouw favoriete game modes zijn, dan kun je uiteraard ook een hoop met de ouderwetse carrière mode. Wat mij betreft zit hier de meeste potentie voor échte vernieuwing. Met FIFA 23 is het voor de allereerste keer in de FIFA historie mogelijk om met vrouwenclubs te spelen uit de Barclays FA Super League en de Division 1 Arkema. Een goede ontwikkeling om de inclusiviteit te vergroten wat mij betreft.

Daarnaast ligt er in de carrière modus nu de focus op drie verschillende personaliteiten. Afhankelijk van je gedrag en reacties kun je zo dus niet alleen je vaardigheden vergroten, maar ook je karakter uitdiepen. Leuk detail, maar niet de vernieuwing die ik persoonlijk zo graag had gezien. Dat blijft helaas toch een droom.

Mocht je midden in een carrière zitten, dan kun je nu ook in plaats van de volledige wedstrijd, alleen de highlights te spelen. Goede gedachte, maar in de praktijk ga ik deze functie weinig gebruiken denk ik. Want hoewel dit de snelheid er een beetje inhoudt, is het heel irritant om gelijk na de zogenaamde highlight afgekapt te worden.

Stel je voor dat je een bal onderschept om de counter van de tegenpartij er uit te krijgen en nog geen seconde later word je al naar de volgende highlight gebracht. Het is op die manier amper mogelijk je stempel te drukken op een wedstrijd, laat staan aan je individuele doelen te werken om je speler te ontwikkelen. Houd dit dus in je achterhoofd.

Volta en Pro clubs

Volte en Pro Clubs zijn in FIFA 23 met elkaar gelinkt doordat je een gedeelde virtuele profspeler hebt die je in beide gamemodes kunt gebruiken. De XP die je verdient, wordt van beide gamemodes gebruikt om je profspeler verder te ontwikkelen. Er zijn nieuwe perks beschikbaar en er is uiteraard een Volta store waarin je leuke kleding en accessoires voor je prof kunt aanschaffen (kassaaaaa!) en items die je vrijgespeeld hebt kunt terugvinden.

Wat wel lachen is in Volta, is dat er nieuwe Arcade games zijn toegevoegd. Eigenlijk zijn dit een soort party games, die je online met andere spelers kunt doen. Zo moet je in één van deze games een soort dansvloer oversteken met de bal aan je voet, maar je kunt alleen lopen als de vloer groen is. Zodra deze rood wordt, valt je speler op de grond en dit kost natuurlijk veel tijd. Een ander voorbeeld is dat je een soort tenniswedstrijd speelt, 2 tegen 2.

Het zijn af en toe wel bijzonder vreemde dingen, dus met voetbal heeft het weinig te maken. Ach, met een biertje, wat borrelnootjes en wat vrienden kun je jezelf hiermee geweldig vermaken voor een avondje. Speel je liever solo? Dan heb je altijd de mogelijkheid om via de Volta Battles XP te verdienen.

Cross-play

Wat absoluut tof is aan FIFA 23 is dat deze titel cross-play mogelijk maakt tussen spelers van dezelfde platformgeneratie in FUT Division Rivals (niet in co-op), FUT Champions, FUT Ultimate Online Draft, FUT Online Friendlies (niet in co-op), FUT Play a Friend, Online Seasons (niet in co-op) en Online Friendlies.

Heerlijk door nog meer mensen een pak op je broek krijgen dus! Maar de FIFA community wordt er in één klap gigantisch groot van en dat is alleen maar mooi te noemen. Wil je geen cross-play matchmaking? Dan kun je dit in de instellingen uitschakelen.

Gameplay en animaties

De animaties in FIFA 23 zien er gewoon heel goed uit. Bizar om te zien hoe veel meer details er inmiddels in spelers zijn verwerkt ten opzichte van een aantal jaren terug. Denk aan lichaamsbewegingen, plooien in kleding, details in de structuur van het veld en nog meer. Verschillende grote namen zijn ook echt te herkennen aan hoe ze bewegen en hoe ze een doelpunt vieren bijvoorbeeld.

De Hypermotion 2 techniek die is gebruikt, is absoluut zichtbaar in deze elementen. Alles oogt soepel en natuurlijk, op de kleine bugs hier en daar na. Zelf heb ik daar in de testperiode voor deze review eigenlijk geen last van gehad.

Ook in de gameplay zijn wat veranderingen doorgevoerd. Dat is nooit bizar veel te noemen, want voetbal blijft voetbal, maar ik moet zeggen dat FIFA 23 toch weer anders aanvoelt dan FIFA 22. Waar in FIFA 22 al een stap werd gezet om de pure inzet op pace aan te pakken, is dat ook in FIFA 23 weer iets verder gevorderd.

Het begrip pace heeft meer diepgang gekregen door verschillende soorten te introduceren. Zo kan pace gecontroleerd zijn, explosief of lang. Dit heeft onder andere te maken met hoe lang een op pace ingezette beweging kan worden volgehouden. Ook het dribbelen voelt erg natuurlijk aan.

Ook de vrije trappen, corners en penalty's zijn (weer) volledig aangepast. Ze zijn in mijn ogen een stuk gebruiksvriendelijker ingericht qua besturing, al blijft het een specialisme op zich. Je kunt in ieder geval vrij gemakkelijk kiezen hoe je de bal wilt raken en bijvoorbeeld hoeveel curve je daarmee de bal wilt meegeven. Het is even wennen, maar ik vind dit persoonlijk wel een goede verbetering.

Wat ik minder goed vind, is de introductie van power shots. Dit is een speciaal soort schoten, waarbij je tijd inlevert voor kracht. Zodra je de power shot inzet, lijkt de tijd een beetje te vertragen en daarnaast is de precisie waarmee je het schot inzet ook kleiner. Je kunt dit dus niet zomaar te pas en te onpas proberen.

Het is een gevalletje high risk, high reward. Als het je lukt, heb je een zeer krachtig wapen wat vaak kan leiden tot een prachtig doelpunt. Maar persoonlijk vind ik het helemaal niks, vooral vanwege het vertragende element denk ik. Het voelt niet natuurlijk aan en het is eigenlijk ook een niets-toevoegende aanvulling.

FIFA 23 biedt absoluut vernieuwing en verbetering op bepaalde elementen. Het ziet er prachtig en natuurlijk uit, vooral de nieuwe Hypermotion 2 techniek. Ook de gameplay voelt lekker aan, iets beter dan FIFA 22 in mijn ogen. De standaardsituaties zijn gebruiksvriendelijker en ook de vrouwen zijn goed vertegenwoordigd. De grootste inhoudelijke vernieuwing is te vinden in FUT moments en Volta Arcade games. Helaas zijn de carrière en Pro Club modes weer zwaar verwaarloost.

Ondanks het feit dat een staande ovatie voor de laatste FIFA titel van EA ooit er niet in zit, staat er toch weer een vrij solide game op het veld, die menig voetbalfan weer uren op de bank (voor de tv uiteraard, niet de reservebank) zal houden. Met deze review eindigt er een tijdperk, want EA en FIFA scheiden hier hun wegen. Wij zijn reuzebenieuwd hoe de toekomstige voetbalgames zich vanaf volgend jaar gaan profileren. Eén ding is zeker: de bal is rond en die blijft altijd rollen.

Score: 73/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. FIFA 23 voor Xbox Series X|S is digitaal beschikbaar in de Store voor €79,99. De Ultimate Edition is beschikbaar in de Store voor €99,99.