Firefighting Simulator - The Squad | Review

Als doorgewinterde (vrijwillige) brandweerman, kon deze game niet ontbreken op mijn verlanglijstje voor pakjesavond. De uitgever was gelukkig zo lief om een exemplaar aan de Sint mee te geven en aan mij te bezorgen voor deze review. En nee, het is geen gloednieuwe game, aangezien hij al twee jaar beschikbaar is voor PC, maar hij maakt nu wel voor het eerst zijn debuut op consoles. Dus trek je uitrukpak aan, spring met mij in de brandweerwagen en lees met me mee hoe we dit brandje gaan blussen.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat jullie wel snappen dat Firefighting Simulator - The Squad, een brandweer 'simulator' game is. En niet zomaar een, want deze is samen te spelen met 'je squad', in de vorm van bots of online spelers. Voor deze review heb ik helaas alleen met bots kunnen spelen, want online waren er nog geen spelers te vinden. Er waren op het moment van schrijven namelijk heel weinig mensen die de game al in bezit hadden (voor een review). De release is echter op 6 december, dus dat neemt dat probleem direct weg. Gelukkig weet ik wel hoe de online ervaring is in dit spel, aangezien ik hem ook al op PC gespeeld heb.

Je start hoe dan ook het spel in de stoel van de bevelvoerder, de passagiersstoel. Je wordt naar je eerste incident gereden. Van een afstandje zie je de rook al boven de huizen uitkomen. Als manschap probeer je dan automatisch al mee te denken op basis van de informatie die de centrale (meldkamer) doorgeeft via de mobilofoon aan de bevelvoerder. De bevelvoerder maakt zijn indeling in de beschikbare manschappen en maakt zijn plan van aanpak. Op het moment dat je aankomt op het incident, gaat iedereen aan de slag met zijn opdracht en zet alles op alles om iedereen te redden en het vuur te doven. Helaas gaat het zo niet helemaal in de game.

In de game krijg je eigenlijk alle rollen op je afgeschoven, nadat je de tutorial voltooid hebt. Je bent dus chauffeur, bevelvoerder en manschap in één. Pompbediende laat ik even buiten beschouwing, want de brandweerwagen zorgt daar op magische wijze zelf voor, als jij en je squad er maar voor zorgen dat alle slangen aangesloten zijn op de wagen. Voor zulke taken kun je de bots aansturen middels een command wheel en kun je ze dus opdragen om een aanvalsslang aan te sluiten, een blusser te pakken of andere gereedschappen uit de wagen te halen. Ook is het mogelijk om ze op te dragen ergens te gaan blussen, je te volgen of slachtoffers mee te nemen. Wat wel gek is, is dat je ze dus een brandblusser kunt laten pakken, maar blussen kunnen ze alleen met een slang.

Als je online speelt met anderen, kun je via de chat de taken verdelen en kan ook iedereen hetzelfde doen zonder gebreken. Maar wees wel op je hoede, vreemde spelers hebben in mijn ervaring ook vaak zin om gewoon wat te dollen. Dus ik raad je aan om met bekende te spelen als je dit iets serieuzer aan wilt pakken. Vergis je niet... De bots kunnen er ook wat van hoor. Onzin uithalen bedoel ik dan. Er zitten namelijk best nog wat bugs in de game. De AI is ofwel heel heldhaftig of gewoon oliedom. Zo zie je bots vaak midden in een vlam lopen met een slang of dragen ze een slachtoffer naar buiten midden door een vlammenzee. Daarnaast doen de bots er ook erg lang over om een brandje te blussen. Ik weet dat het december is, het koud is en de gasprijs erg hoog, maar om er warmpjes bij te zitten ten koste van de slachtoffers, dat gaat wat ver.

Wat dat betreft is het realisme in deze simulator nog wel ver te zoeken. Ook in de positionering van de voertuigen zijn wat steken laten vallen. Zo staat er wel eens een ladderwagen recht boven een vlammende boom. Het lijkt me vanzelfsprekend dat je enige afstand wilt bewaren van de vuurhaard en dan het liefst ook nog uit de rook staat. En ja, tuurlijk kan de wind zich altijd draaien, maar zo ver gaat het hier nu ook weer niet. Een ander ding wat niet realistisch, maar wel handig is, is de oneindige voorraad aan slanglengte die je hebt. De aanvalsslangen blijven zich namelijk maar steeds verlengen zonder einde. Dit zorgt voor een prachtige pasta aan slangen over het wegdek en in het incidentgebied. Normaal is elke slang een 20 meter lang en moet je vooraf goed bedenken hoeveel lengte je nodig hebt voor het desbetreffende incident. Doe je dat niet, dan moet je tussendoor extra lengtes aan gaan koppelen en dat betekent dat je tijdelijk zonder water zit.

Maar wees gerust, er zijn ook nog genoeg dingen die WEL realistisch(er) zijn in deze simulator. Zo zitten er aardig wat basisprincipes in de game verwerkt. Als je bijvoorbeeld een deur ziet met schroeiplekken eronder, wil dat zeggen dat het hier brand of gebrand heeft. Op het moment dat je de deur opent, komt er een lading zuurstof de ruimte in, wat er voor zorgt dat het vuur weer oplaait. Vuur heeft namelijk drie dingen nodig om te kunnen branden; zuurstof, brandstof en temperatuur. Als één van deze drie wegvalt, kan er ook niks branden.

Daarnaast worden er ook zaken als backdraft behandeld in het spel, wat één van de gevaarlijkste fenomenen is binnen de brandweerwereld. Dit is namelijk een brandverschijnsel wat zich voordoet in gesloten ruimtes. De brand zit op dat moment in de dooffase door een tekort aan zuurstof, maar heeft wel nog genoeg temperatuur om andere objecten uit te laten dampen (pyrolyseren). Er zijn dus ook nog genoeg brandbare gassen aanwezig. Op het moment dat je dan een deur opent, komt er in één keer zoveel zuurstof bij, dat de gassen op explosieve wijze naar buiten worden geduwd en ontbranden. In het spel geven ze dit aan met een bonkend geluid en rook die onder de deur circuleert, wat op zich nog niet zo heel gek is. Natuurlijk zijn er nog veel meer gevaarlijke situaties binnen de brandweerwereld, maar het is lastig om die allemaal in een 'simpele' game te verwerken.

Andere zaken die aan bod komen in het spel, zijn bijvoorbeeld vetbranden, die niet met water te blussen zijn. Sterker nog, water maakt dit soort branden zelfs erger! Deze zie je veelal terug in keukens en bij autobranden, het gebruik van een blusser is hier dan ook noodzakelijk als je het vuur wilt doven. Probeer een vlam in de pan dus alsjeblieft in real life ook niet te blussen met water, maar gebruik een speciale 'F' blusser die ontwikkeld is voor vetbranden, of een blusdeken om over de pan heen te gooien! Dat bespaart je veel ellende.

Wat ook fijn is om te zien, is dat er een cirkelzaag op de wagen ligt en een aantal verschillende gereedschappen zoals een bijl, hooligan tool en een koevoet. De cirkelzaag kan hier helaas alleen gebruikt worden voor het openmaken van sloten van bijvoorbeeld een garage. De andere voorwerpen kun je gebruiken voor het kapot maken van ramen, openmaken van deuren en het doorbreken van muren. Dit geeft je dus een aantal mogelijkheden om een brand vanuit verschillende hoeken aan te pakken en hem zo sneller onder controle te krijgen. Ook kunnen zich wel eens slachtoffers verschuilen in afgesloten ruimtes. Wel jammer dat Firefighting Simulator - The Squad, enkel de focus legt op incidenten die betrekking hebben op brand, want de brandweer doet echt veel meer dan alleen dit. Zo worden ze ook ingezet bij verkeersincidenten of ter assistentie van de ambulance voor het afhijsen van een patient.

Verder zit er geen verhaal in de game, het gaat puur om het bestrijden van verschillende brandjes, variërend van groot tot klein. Je kunt zelf op de map kiezen welk incident je als volgende aan wilt pakken. De nieuwe missies hebben een wit icoontje en optionele missies een iets lichtere grijstint. De missies die je reeds voltooid hebt, zijn wat donkerder van kleur, maar je kunt ze wel nog eens herhalen als je daar voor kiest.

Na het voltooien van elke missie, ontvang je EXP, waarmee je nieuwe missies vrijspeelt. Als je een hoog genoeg level behaald hebt, speel je nieuwe voertuigen vrij, die je kunt gebruiken. Voor elke missie start, kun je namelijk zelf kiezen welk voertuig je wilt gebruiken. Sommige voertuigen zijn echter geblokkeerd bij missies, puur omdat deze niet alle benodigdheden aan boord hebben om het incident succesvol af te ronden. Want wat heb je nu aan een voertuig zonder aansluitingen voor aanvalsslangen als je naar een grote binnenbrand gaat? Wat wel een leuk extraatje is, is dat je controle kunt nemen over de ladderwagen en vanuit het mandje een brand van boven kunt blussen.

Helaas is door het gebrek aan een verhaal en de beperkte diversiteit in soorten incidenten, de gameplay wel repetitief en na verloop van tijd ook wel eentonig. Je doet namelijk steeds hetzelfde, ook al is de omgeving anders.

Grafisch is de game een beetje 50/50. De wagens en het vuur zien er namelijk wel goed uit, maar de personages en omgeving zien er vaak erg matig uit. Ook kampt de game veel met texture popping.

Qua audio is het ook een beetje een dubbel gevoel. De geluiden van de wagens en het vuur vind ik namelijk wel prima, maar de rest is slechts matig. Ook het contact vanuit de meldkamer, klinkt als een simplistisch opgelezen stuk tekst. Het had al veel meer effect gegeven als ze gebruik hadden gemaakt van de vaktermen en ze het hadden laten klinken alsof het door een portofoon/mobilofoon gesproken werd.

Desondanks is de game wel vermakelijk en heb ik er toch al wat uurtjes in zitten. Dit is zo'n game die je gewoon zelf moet spelen om het er leuk mee te hebben. Een beetje voorliefde en kennis met betrekking tot de brandweer helpt ook wel mee.

Firefighting Simulator - The Squad is een brandweer simulator game die al wat jaartjes speelbaar was op PC, maar nu zijn debuut maakt op console. Er zitten genoeg basisprincipes in de game verwerkt die wel overeenkomen met de realiteit, maar er zijn ook nog genoeg zaken die absoluut niet stroken met de realiteit. Om het dan direct een simulator game te noemen, gaat wat ver. Ik ben van mening dat, als er meer tijd en werk in de game was gestoken, deze zeker meer raakvlakken had kunnen hebben met het echte brandweerleven, zonder het uitgangspunt van een game te verliezen. Desondanks is het een leuke kennismaking met het brandweerleven en kan het je wel wat uurtjes bezig houden. Gelukkig is hij ook niet te duur met een prijs van €29,99. Ben je op zoek naar een realistische ervaring? Dan moet je toch echt even bij je lokale brandweerkazerne langsgaan om te solliciteren of de kans krijgen om met de bevelvoerderssoftware te spelen die ze gebruiken bij hun opleiding.

Score: 60/100

Game beschikbaar gesteld door de uitgever.