Football Manager 2022 Xbox Edition - Review

Het is geen geheim meer dat ik een fan ben van het spelletje. Voetbal heb ik het dan over. Er zijn jaren dat ik wat fanatieker ben dan andere jaren, maar mijn favoriete clubje volg ik toch altijd wel op de voet, zeker nu ze in de Champions League hoge ogen gooien. Ja, I know, de competitie schijnt een probleem te zijn tegen clubs als Heracles Almelo en Go Ahead Eagles...

Dat had ik beter kunnen doen dan Ten Hag, is één van de eerste gedachtes die in mij opkomt. Of het in real life zo is, ik betwijfel het. Maar in Football Manager 2022 doe ik ook dit jaar weer een poging om de voetbalmanager in mij naar boven te halen.

Wie denkt aan voetbalgames, denkt waarschijnlijk in eerste instantie aan FIFA. FIFA 22, de nieuwste titel in de gameserie van EA, is flitsend en hip en heeft zijn focus gelegd op het veldspel, hoewel je natuurlijk ook als manager een carrière kunt opbouwen.

In Football Manager 2022 is dat wel anders. Daar gaat het echt om de big data. Alle details die er toe doen om een voetbalclub te managen. Cijfers, statistieken, voorbereiding, tactiek, communicatie, teamdynamiek en nog veel meer. Er komt stiekem een hoop bij kijken. Het is intrigerend en soms overweldigend tegelijk. Want wat maakt je nou een goede manager? Als je ploeg resultaat behaalt natuurlijk. Maar er moeten ook centen in het laadje komen. Spelers moeten niet te veel risico lopen op blessures. Hoe hou je dat allemaal tegelijk in de gaten? Wat is de sleutel tot succes?

Als je nieuw bent in het Football Manager genre, dan bestaat er een kans dat je behoorlijk overrompeld wordt door alle teksten en cijfertjes. Je scherm staat er vol mee, dus je bent de eerste tijd echt bezig te begrijpen waar je wat kunt vinden en wat je er allemaal mee kunt. Van skills, tot resultaten, tot transferbedragen, inkomsten en uitgaven. Je kunt tot in het detail mierenneuken over alle kleine aspecten die belangrijk zijn voor de club.

De hoeveelheid data die er in deze game is verwerkt is daarmee ongelofelijk groot te noemen. Het is echt bizar hoe dit is opgebouwd. Het is echt de core business van deze game en dat staat wel als een huis. Als je het lekker vindt om met deze cijfertjes en teksten te zoeken naar de speld in de hooiberg die jouw team als een geoliede machine op het veld zet, dan kun je jezelf er uren en uren in verliezen.

Ook wat betreft gamemodes, heb je behoorlijk wat opties, hoewel je dat op voorhand misschien niet zou denken bij een simulatiegame als deze. Wat ik wel leuk gedaan vind, is dat je er voor kunt kiezen om je eigen club op te zetten en daarmee succes na te jagen. Ik moet zeggen dat het één van de aantrekkelijkste opties is, zeker omdat niet alle licenties van bestaande clubs in het spel zitten. Van sommige clubs kloppen de namen niet, andere clubs hebben afwijkende batches.

Als het dan toch niet is zoals in het echte leven, dan kun je dus net zo goed je eigen club vanaf de grond af aan opbouwen. Hier komt natuurlijk wel wat meer instellen bij kijken, voordat je echt aan de slag kunt. Mocht je liever online op zoek gaan naar de cup met de grote oren, dan kun je dat ook nog in verschillende gamemodes doen. Je kunt jouw team tegen een ander online team laten strijden, of je fantasie de vrije loop laten in Fantasy Draft.

Er zijn zelfs enkele custimization opties in de game verwerkt voor de managers. Nou moet ik zeggen dat ik er grafisch absoluut niet van onder de indruk ben, maar toch levert dit ook behoorlijk wat keuzes op. Zo kun je een eigen outfit aan doen en de kleuren ervan aanpassen, een bril opzetten, je kapsel en huidkleur aanpassen en ja, je kunt er zelfs voor kiezen om een vrouwelijke manager te creëren. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar dit is niet de hoofdmoot van de game. Het voelt als aardige extra's, meer niet.

Ik benoemde zojuist al dat FIFA 22 een heel anders soort game is, waarbij je zelf als speler of team een wedstrijd kunt spelen, terwijl je daarnaast een hoop zaken kunt managen. In Football Manager 2022 kun je geen wedstrijden zelf spelen. Het enige wat je kunt, is de hoogtepunten uit de game bekijken en deze beïnvloeden door spelers te wisselen, tactiek aan te passen, de teamspirit te wijzigen of vanaf de kant kreten het veld op te roepen. Degenen die bloedfanatiek zijn aan de zijlijn, zullen zichzelf betrappen op het feit dat ze daadwerkelijk hun team vanaf de bank instructies toeschreeuwen.

Football Manager 2022 Xbox Edition is overduidelijk een console versie. Daarnaast is er ook Football Manager 2022 uitgekomen voor PC en bestaat er een mobiele versie. Als ik kijk naar de controls, dan denk ik dat je er beter voor kunt kiezen om deze game op PC te spelen, wanneer je de mogelijkheid hebt.

De besturing is voor mij persoonlijkheid regelmatig een bron van frustratie geweest namelijk. Naast het feit dat de knopkeuzes niet altijd even logisch aanvoelen (de RT-knop wordt veel gebruikt waar ik de A-knop veel natuurlijker en logischer had gevonden), is de linkerstick ingezet als een soort computermuis. Je beweegt daarmee vrij over het scherm om opties en menu's te selecteren. De gevoeligheid van je stick is daarin essentieel, maar toch kwam het regelmatig voor dat ik te ver doorschoot of het ontzettend vertraagde. Niet ideaal dus.

Ik benoemde al dat ik niet echt onder de indruk was van hoe bijvoorbeeld de managers in het customization menu grafisch zijn verwerkt. Ook de hoogtepunten die je van een wedstrijd te zien krijgt, zijn niet echt meer van deze tijd. Er is ten opzichte van Football Manager 2021 wel gebruik gemaakt van een nieuwe engine en dat verschil is duidelijk merkbaar. De spelers lijken niet meer op een vreemde manier 3D gemaakt, maar het ziet er iets natuurlijker uit. Een goede verbetering dus, hoewel ik persoonlijk van mening ben dat áls je de optie aanbiedt om op deze manier hoogtepunten live op het veld te tonen, je er ook voor moet kiezen om er nog meer aandacht en liefde aan te schenken en het wat mooier kunt oppoetsen.

Ook geluidstechnisch is het geen hoogstandje. Hoewel dat misschien niet voor iedereen even belangrijk is, kan het best wel storend zijn als dat voor jou wel een essentieel onderdeel is van je game-ervaring.

Football Manager 2022 Xbox Edition heeft meerdere gezichten. Door veel games zal de vergelijking met games als FIFA opgaan, maar dat is niet helemaal eerlijk en ook niet terecht. Want waar FIFA staat voor het flitsende, dynamische veldspel, draait Football Manager 2022 veel meer om de big data en het managen van een voetbalclub. Dat laatste is behoorlijk goed uitgewerkt. Je hebt ontzettend veel data tot je beschikking om de beste talenten te scouten, resultaten neer te zetten op het veld en je club financieel gezond te houden. Daarvoor verdient de ontwikkelaar alle complimenten.

Technisch gezien probeert de game misschien wat veel en verschiet het zijn kruit op vlakken die niet tot zijn sterkste punt behoren. De customization opties zijn leuk en aardig, maar grafisch is het niet passend bij deze tijd. Hetzelfde geldt voor de uitwerking van de hoogtepunten in een wedstrijd. Toch wil ik de game hier niet te streng op beoordelen. Het blijft namelijk de beste voetbalsimulatie managementgame die er op de markt is. Zolang je van te voren de juiste verwachting hebt bij deze game, word je niet teleurgesteld. Twijfel je? Dat is niet nodig, want Football Manager 2022 is gratis te spelen via een Xbox Game Pass abonnement. Dat geldt voor zowel de Xbox Edition als de PC versie, die beschikbaar is met een Xbox Game Pass Ultimate abonnement.